Kijöttek az első számok a globális okostelefonpiacról, a múlt évet kétszámjegyű visszaesés jellemezte. A márkák éves rangsorában nincs változás, az eszközt feltaláló Apple-nek viszont az utolsó negyedévre sikerült átvenni a vezetést.
Az okostelefonok globális piaca az egyébként erősnek számító utolsó negyedévben 17 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest, ami mindenekelőtt a romló világgazdasági helyzetnek tulajdonítható.
Az év egésze rendkívüli kihívásokkal teli évet jelentett minden gyártó számára, de összességében 2022-ben ennél szolidabb mértékben csökkent az értékesítés. Ennek mértéke 11 százalék volt, aminek nyomán az év során eladott készülékek száma nem érte el az 1,2 milliárd darabot – derül ki a Canalys elemzéséből, a cég a piackutatók közül általában elsőként rukkol elő a friss mutatókkal.
Az Apple a negyedik negyedévben megszerezte az első helyet, és elérte a valaha volt legmagasabb, 25%-os negyedéves piaci részesedését. Mindez annak ellenére következett be, hogy az almalogójú gyártónak a kínai piacon eredetileg remélt keresletével és az ottani gyárában keletkezett problémákkal is szembesülnie kellett.
A vezető márkatrió tagjai ugyanazok maradtak
A Samsung az utolsó negyedévben ugyan 1 százalékponttal 20%-ra tudta növelni a piaci részesedését, de ez a második helyre volt elég, az év egészére viszont megőrizte az első helyét. A Xiaomi stabilan a harmadik annak ellenére, hogy részesedése az egy évvel korábbi 13 százalékról 11%-ra esett a negyedik negyedévben, nagyrészt az indiai piacon tapasztalt kihívások miatt. Az OPPO és a vivo zárta az első ötösfogatot, 10, illetve 8 százalékos piaci részesedéssel.
A Canalys elemzői szerint az okostelefon-gyártók nehéz makrogazdasági környezetben teljesítettek 2022-ben. A negyedik negyedév az elmúlt évtized legrosszabb éves és negyedik negyedéves teljesítménye. Az értékesítők rendkívül óvatosak lettek a készletezéssel, ami hozzájárult a IV. negyedévi alacsony kiszállításokhoz.
A belépőszintű és a középkategóriás modellek iránti kereslet már az év korábbi negyedéveiben látványosan visszaesett, az utolsó negyedévben gyengébb teljesítményt mutattak a prémium termékek is.
2023-at a profitorientáltság és a piaci pozíciók megőrzése jellemzi
„A márkák óvatosak az idei kilátásokkal kapcsolatban, előnyben részesítik a jövedelmezőséget és a piaci részesedés védelmét” – jelentik ki a piackutatók. Ennek érdekében a szállítók csökkentik a költségeiket, hogy alkalmazkodjanak az új piaci valósághoz. A piaci részesedések védelme szempontjából fontos lesz az értékesítő partneri kapcsolatok bővítése és további erősítése.
A Canalys előrejelzése szerint 2023-ban csupán marginális növekedés várható az okostelefonok piacán, és az eladási feltételek is kedvezőtlenebbek maradnak. Bár az inflációs nyomás fokozatosan enyhül, a kamatemelések, a gazdasági lassulások és az egyre hektikusabb munkaerőpiac hatásai korlátozzák a piac lehetőségeit.
Ez mindenekelőtt az érettebb, a közepes és felső kategóriájú modellek meghatározó piacait, köztük Nyugat-Európát és Észak-Amerikát. Míg Kína újranyitása javítani fogja az ottani fogyasztói és üzleti bizalmat, a kormányzati ösztönzések várhatóan csak hat-kilenc hónapon belül mutatkoznak meg, és a kínai kereslet rövid távon továbbra is kihívást jelent majd.