Számos hazai vállalkozás érdekelt ma már az autóipar eddigi legnagyobb szabású és hatású átalakításában. A járműipari szoftverekkel foglalkozók közül hárman meg is találták a helyüket az iparág egy-egy dinamikus növekedést ígérő szegmensében, és képesek voltak hazai startup pozíciójukat nemzetközi piaci szereplővé fejleszteni.
Az autóipar az elmúlt másfél évtizedben a klasszikus hardver tulajdonságok felől egyre inkább elmozdult a szoftveres kényelmi funkciók irányába, amit az internet megjelenése még szélesebbre tár.
Az autóipar legturbulensebb időszakát éljük
A 120 éves iparág legturbulensebb időszakában élünk, változik egyebek mellett az, hogy ki vezesse, ki tulajdonolja, és mi hajtsa a jövő járműveit. A piacra most az egyik legerősebb hatással a Tesla és fejlesztései vannak – emelte ki az iparág jövőjét taglaló tájékoztatón Borosi Bence, a McKinsey&Company hazai szakértője.
Az elemző cég szerint az autóipar fejlődését a következő évtizedben három fő trend határozza meg: a törvényi szabályozás alakulása, a változó fogyasztói elvárások, valamint a technológiai fejlődés és az ezekkel kapcsolatos innovációk megjelenése. Ehhez pozitív fejleményként értékelhető, hogy az utóbbi években a B2B szoftveripari befektetések már elérték a kétszámjegyű növekedést, az önvezetésbe pedig nyolcszor annyi pénz áramlik, mint korábban.
A szabályozási változások hatására a belső égésű motoros járművek folyamatos visszaszorulása várható, az ezeknél komplexebb és több elektronikai tartalommal rendelkező elektromos autók javára. Egyes célkitűzések szerint 2040-re az autóeladások felét már a környezetkímélőbb technológiai megoldások adják.
A változó felhasználói igények pedig átalakítják az autótulajdonlás koncepcióját, a fejlett európai piacokon még jobban előtérbe hozzák a car-sharinget, vagyis a megosztott mobilitási megoldásokat, a közösségi autózást és a mikromobilitási szolgáltatókat.
A szoftver, mint értékajánlati tényező
Az új megoldások, köztük a robot-taxik megjelenése átvezetnek a technológiai területre is. Utóbbi fejlődés legfigyelem-felkeltőbb példája a különböző szintű önvezetési képességekkel rendelkező autók megjelenése. A kutatók előrejelzése szerint 2030-ra az újonnan eladott autók kétharmada már a 2-es fokozatú önvezetési szinten lesz. Ennél távolabbi jövőt jósolnak a szakértők a még magasabb fokozatú, teljesen önvezető járműveknek.
Az új megoldások széles körű elterjedése nagyban függ majd a rendkívül összetett kiszolgáló szoftverkörnyezet és az ezeknek az algoritmusoknak a működését biztosító hardverelemek (radarok, lézeres szenzorok, fedélzeti számítógépek) elérhetőségétől.
Ennek gyorsulását a jelenleg tapasztalható chiphiány elhúzódása ugyanakkor egyáltalán nem segíti. A szoftver viszont a korábbi kiszolgáló szerepből előlép úgymond értékajánlati tényezővé, és az autónak, mint terméknek szerves részévé válik.
A McKinsey becslései szerint 5,8 %-os éves növekedés várható az autóipari elektromos alkatrészek és szoftverek piacán, amely 2030-ra 380 milliárd dollár értékűre is nőhet. Ez és az új techológiák megjelenése nemcsak a gyártásban, hanem az újabb piaci szereplők megjelenésével is új kihívások elé állítja a hagyományos autógyártókat.
Ők és az ugyancsak hagyományos alkatrész beszállítók mellett egyre nagyobb számban jelennek meg a szoftverfejlesztők, de ha idejében felismerik, aktív szereplői lehetnek az autóbiznisznek a távközlési szolgáltatók is, főleg annak info- és entertainment szolgáltatásában, az autókba épülő SIM-kártyák révén.
A biztonsági elvárások is a szoftverfejlesztők malmára hajtják a vizet
Az önvezető technológiák mellett a kiberbiztonság és a vezetésbiztonsági funkciók is egyre inkább előtérbe kerülnek. Itt is szerepet játszhatnak a felhasználók mellett a szabályozó hatóságok, amelyek egyre több speciális szoftveralapú biztonsági megoldást írnak elő az új autók számára.
A hagyományos autógyártók is próbálkoztak már azzal, hogy aktív részévé tegyék a működésüknek a szoftverfejlesztést. A régóta piacon lévők azonban egyfelől túlságosan hozzászoktak a többéves terméktervezési ciklusokhoz, emiatt lassabban reagálnak, másfelől fel kellett ismerniük, hogy a szoftveres szakma szakemberhiánya miatt a megfelelő csapat felépítése, a szükséges tudás megszerzése hosszú éveket vesz igénybe.
Az újgenerációs, javarészt távol-keleti autós cégek pedig ugyan már sok mindent tudnak az autók jövőjéről, fel is vannak készülve az iparág szoftveres elvárásaira is, csak még nem jutottak el a piaci igényeknek megfelelő sorozatgyártásra.
Itt jöhetnek a képbe a gyors reagálású technológiai startupok, amelyek méretüknél, szaktudásuknál és felhalmozott tapasztalatuknál fogva hatékonyabban tudnak választ adni az autóipar szoftveres megoldásaira, és rugalmasan együtt tudnak dolgozni az autógyártókkal.
Globalizált piaci szereplővé fejlődött magyar cégek
Magyarországon is vannak már az utóbbi kategóriába tartozó eredményes vállalkozások, közülük három cég az aiMotive, a Commsignia és az NNG látta elérkezettnek az időt, hogy a nagyobb nyilvánosság elé lépjen, szakértőik a már említett eseményen beszéltek a társaságok jelenéről és jövőjéről.
Mindhárman startupként indultak, és ma már a saját területükön globális piaci szereplőként tartják számon őket, miután a legnagyobb autógyártóknak értékesítik a megoldásaikat.
Az aiMotive csapata három kontinensen van jelen, a cég automatizált vezetési technológiákon dolgozik, az önvezetés kihívásaira fejleszt megoldásokat. A vállalat saját fejlesztésű adateszközökkel megerősített integrált termékportfóliót kínál. Újrafelhasználható adat- és szimulációs megoldásai csökkentik az autóipari szereplők termékeinek piacra jutási idejét.
A Commsignia a járművek közötti kommunikációval (V2X) foglalkozik, és a piacon a legnagyobb, erre a technológiára szakosodott cég. Szoftveres és hardveres megoldásokat kínál, amelyek lehetővé teszik, hogy a járművek információt osszanak meg egymással és a környezetükkel. Ezek alapján a sofőrök, majd később az önvezető algoritmusok pontosabb döntéseket hozhatnak a forgalmi helyzetekben, így téve biztonságosabbá a közlekedést.
Az NNG 2004 óta szállít navigációs és navigációhoz kapcsolódó mobilitási megoldásokat az autóipar számára. A cég navigációit már több mint 60 millió eszközre telepítették világszerte, beleértve több mint 38 autómárka járműveit. A cég 2016-ban bővítette portfólióját az autóipari kiberbiztonságra szakosodott izraeli székhelyű startuppal az Arilou Technologies-zal.