Lezárult a júniusban bejelentett ügylet, a Rolls-Royce felvásárolta a Siemens korábban eAircraft részlegként ismert elektromos és hibrid légi hajtásrendszereket fejlesztő üzletágát. A lépéssel egyidejűleg a brit cég magyarországi leányvállalatot hozott létre Rolls-Royce Hungary Kft.néven, ahol a Siemenstől átvett több mint 100 mérnök dolgozik majd.

Siemens Rolls Royce

Az üzlet szervesen illeszkedik a Rolls-Royce stratégiájába, amely már a repülőgépipar villamosítását helyezi előtérbe. Az akvizíció hozzájárul, hogy a brit nagyvállalat meghatározó szerepet töltsön be a repülés harmadik korszakában.

„A most felvásárolt technológiai portfólió kiegészíti a jelenlegi elektromos fejlesztéseinket, amelyek magukban foglalják a mikrogrideket és a vonatokhoz fejlesztett hibrid-elektromos rendszereket, valamint repülőipari megoldásainkat” – mondja Paul Stein, a Rolls-Royce műszaki igazgatója.

A Siemens korábbi magyarországi és német üzletága mintegy 180 szakembert foglalkoztat, akik a teljesen elektromos és hibrid megoldások széles skáláját fejlesztik a repülőgépipar számára. Ők az eddigi helyszíneken folytatják a munkát. (Ez Magyarországon a Siemens Zrt. Gizella úti székházát jelenti.)

Mit csinált eddig a budapesti csapat?

A budapesti csapat egy része az elektromos hajtású autókhoz is nyújtott szimulációs megoldásokat. (Ez a részleg maradta a Siemensnél globálisan is, mint a k+f részleg egyik fontos eleme.)

A repüléssel összefüggő fejlesztéseknek két évvel ezelőtt már kézzel fogható eredménye is volt, az eFusion névre keresztelt, tisztán elektromos meghajtású, egymotoros, kétszemélyes kompozit repülőgép. A fejlesztésben partner volt a repülőgép gyártója, a Magnus Aircraft Zrt.

Ez volt az első olyan repülő, ahol a hajtásrendszer összes elemét a Siemens tervezte és fejlesztette. Az első olyan elektromos meghajtású repülőgép a világon, ahol a géptest igazi alap műrepülő (soft aerobatics) tulajdonsággal rendelkezik. Ez a vészhelyzeti tréning szempontjából lényeges, amit 2017-től a nagy légitársaságoknál dolgozó összes pilóta számára kötelezővé tesznek.

Kísérleti tesztrepülések 2021-ben

A nemzetközi Siemens csapatot a Rolls-Royce-nál már jól ismerik, mert korábban együtt dolgoztak az E-Fan X demonstrációs programon, amely már jelentős lépéseket tett a repülés fokozott villamosítása felé.

A Rolls-Royce sikeres szárazföldi teszteket végzett egy hibrid hajtásrendszeren, amely számos kisebb platformon alkalmazható, ideértve az EVTOL járműveket (hibrid- elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes légi járművek), a kereskedelmi közforgalmú repülőgépeket és a hibrid helikoptereket.

Ezek a tesztek előkészítik az utat a 2021-es kísérleti tesztrepülésekhez. Az ACCEL(Accelerating the Electrification of Flight) projekt keretében pedig kifejlesztenek egy teljesen elektromos demonstrációs repülőgépet is, amellyel megkísérlik megdönteni ezen kategória repülés sebességének a világrekordját.

A Rolls-Royce augusztus végén a skandináv Widerøe légitársasággal indított közös kutatási programot a kibocsátásmentes repülés érdekében. A program része a légitársaság azon törekvésének, hogy 2030-ra lecseréli és villamosítja régi regionális flottáját.

A Rolls-Royce több mint 150 országban van jelen, ügyfelei között több mint 400 légitársaság, 70 tengerészeti flotta, és több mint 5000 energia- és nukleárisenergia-termelő vállalat van.

A társaság éves bevétele tavaly 15 milliárd font volt, amelynek mintegy fele az értékesítés utáni szolgáltatásokból származott. A cég 2018-ban 1,4 milliárd fontot fektetett kutatásba és fejlesztésbe.