Ráadásul az Apple mostantól titkolózik, tőle most már nem tudjuk meg mennyi új iPhone talál gazdára. Azért temetni még nem kell ezt a termékcsoportot, hiszen van még muníció a gyártók tarsolyában, jön például az összehajtható telefon.

Okostelefon

Idén július és szeptember között 355,2 millió okostelefont szállítottak ki a gyártók, ami 6 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ez már a negyedik egymást követő negyedév, amikor éves összevetésben csökkent a globális darabszám, ami kérdéseket vet fel a piac jövőjével kapcsolatban – kommentálja legfrissebb jelentését az IDC.

Az amerikai piackutató elemzői azonban alapvetően optimisták, szerintük 2019 -ben visszatérnek az okostelefonok a növekedési pályára, de, hogy az mekkora mértékű lehet, még korainak tartják megbecsülni.

Telítődik a kínai piac

A mostani negyedév negatív alakulása a szakértők szerint alapvetően két dolognak tudható be. Egyfelől a legnagyobb gyártónak számító Samsung, amelynek a piaci részesedése még mindig meghaladja a piac egyötödét(20,3%), az előző év azonos negyedévéhez képest 13,4 százalékos piacvesztést könyvelhetett el.

A koreai márkát egyre jobban szorongatják a kínaiak, különösen a Huawei, amely már második negyedéve áll a dobogó második fokán. A Samsung nincs könnyebb helyzetben az egyébként még gyorsan növekvő indiai, indonéziai piacon sem, ahol már évek óta stabil piacvezető. A feltörekvő kisebb kínai gyártók, mint a Xiaomi, az OPPO és a vivo azonban az utóbbi időben egyre erőteljesebben férkőznek a közelébe.

Másfelől a világ legnagyobb okostelefon vásárlójának számító Kína is talán már elérkezett a piacérett szakaszba. A távol-keleti nagyhatalom piaca, amely nagyjából a globális kínálat egyharmadát szívja fel, hatodik egymást követő negyedévben zsugorodik. Az idei első negyedévben az elmaradás az egy évvel korábbihoz képest 11 százalékos volt, az IDC jövőre pedig jó esetben minimális növekedést vár.

Az élbolyban egyre kiélezettebb verseny várható a következő időszakban, főleg az év legerősebb, negyedik negyedévében. Elemzők még az Apple piacvezetői pozícióra való nagy visszatérését sem tartják kizártnak, miután nemrégiben három zászlóshajós készülékkel is megjelent. Az eSIM-et is tartalmazó új iPhone-ok, mint korábban megírtuk ráadásul lökést adhatnak a SIM-kártyák generációváltásának is.

Ami már nem megy olyan jól, inkább nem beszélünk róla?

Mindezek után igencsak meglepő volt a cég vezetőjének, Tim Cooknak a napokban tett kijelentése, hogy mivel a legutóbbi negyedévben stagnált az iPhone-ok értékesítése, a jövőben felhagynak az okostelefon eladások  publikálásával – idézte a Reuters-t a Business Insider. A bejelentés kapcsán elemzők attól tartanak, hogy az Apple már beárazta magának a csökkenést is.

A vevők szempontjából nem számít ki lesz az év végi ünnepek előtti időszak nagy nyertese, lesz miből válogatni. Az iPhone-ok mellett ott a számos újdonságot tartalmazó Mate 20, a Pixel 3, a V40, a Note 9 stb.

Három a kínai a vezető ötösfogatból

Nézzük közelebbről a vezető ötösfogatot, közülük még mindig tartja vezető helyét a Samsung, de már egyre szűkül a rés közte és a második helyen álló Huawei között. Tavaly még mintegy 12 százalékpontnyi volt az eltérés, ami mára kevesebb, mint 5,7 százalékra zsugorodott, köszönhetően a Huawei közel 33 százalékos ralijának.

A prémium telefonoknál jól tartja magát a Samsung, amit a Galaxy Note 9 sikeres eladásai bizonyítanak, és egyre nagyobb a várakozás a világ első, jövőre prognosztizált 7 inches félbehajtható készüléke iránt. Ennek a részleteiről a cég üzletág vezetője, DJ Koh a novemberi fejlesztői konferencián ígért további részleteket.

A közép- és alsókategóriás készülékeknél viszont egyre nagyobb a pozícióvesztése a koreai márkának. Nem véletlen, hogy a legutóbbi bejelentéseiben már megújított A-sorozatról is beszélnek a Samsung központban.

SmartphoneA Huawei már második negyedéve tartja a kettes számú pozíciót a globális piacon, 52 millió darabos szállításával 14,6 százalékos részesedést mondva magáénak. Jó döntésnek bizonyul a P- és a Mate-sorozat folyamatos megújítása, de számos piacon nagyon jól teljesít az elsősorban a fiatalokat célbavevő Honor márka értékesítése is.

Már csak a dobogó harmadik fokára fér fel a negyedév során 46,9 millió készüléket szállító Apple, amely 0,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Szokásos őszi konferenciáján az almalogójú gyártó a már említett három új készülékkel a 6,5 inches iPhone XS Max-szal, az 5,8-inches iPhone XS-sel és az iPhone XR-rel bővítette az Apple portfoliót.

Az XS Max és az XS folytatta a tavalyi iPhone X sikerét, de az elvárásoknak megfelelő nagyobb képernyőmérettel, nagyobb teljesítménnyel, hosszabb üzemidővel. Jobb az eszközök kamerája, tárkapacitása és belekerült egy a korábbiaknál jóval gyorsabb 7-nanométeres processzor is. Az év utolsó negyedévében az iPhone XR értékesítése is felpöröghet.

Több mint az ötödével növelte a szállításait a negyedik helyen álló kínai Xiaomi, amely mára a globális piac közel egytizedét mondhatja magáénak. A távol-keleti gyártó intenzíven növeli a jelenlétét India mellett Európában is. Saját márkaboltot nyitott a közelmúltban Magyarországon is. Nagy a kereslet a Redmi 5A, Redmi 5 Plus és a Redmi Note 5 és a Redmi 6 Pro iránt.

Az ötösfogat utolsó tagja is kínai, amely jó ideig csak az otthoni piacra szállított. Mostanában azonban egyre jobban törekszik arra, hogy globális figyelmet is kapjanak a legújabb készülékei, köztük a Find X és az R17, amelyeket már versenytársaihoz hasonlóan nagyobb szabású eseményeken mutatott be. Az OPPO jelenleg a világpiac 8,4 százalékát mondhatja magáénak, az elmúlt negyedévben szállított közel 30 millió készülékkel.