A fizetési megoldást a hazai bankok közül elsőként idén áprilistól a K&H tette elérhetővé, szeptemberben pedig az applikáció is megérkezett, így okosórával is használható. Az első fél évben a bank ügyfelei már többmilliárd forintot költöttek el a GPay segítségével.
Tekintélyes piacra lépett be idén tavasszal a GPay. Az év első hat hónapjában ugyanis a Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal belföldön összesen 520 millió alkalommal 4316 milliárd forintot költöttünk.
A tranzakciók száma 18 százalékkal, az érték pedig 19 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A számokból az is látszik, hogy naponta átlagosan közel 2,9 millió vásárlásra 23,4 milliárd forintos költés jutott. Egy-egy tranzakció értéke pedig 8109 forint volt. Összességében tehát egyre népszerűbbek a kártyás költések.
A K&H ügyfelei az év első felében belföldön több mint 62,5 millió alkalommal vásároltak a bankkártyájukkal, ami 25 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest, a tranzakciók összege több mint 540 milliárd forintra rúgott, ez pedig 27 százalékos emelkedésnek felel meg.
A bank szerint a forgalomnövekedésben szerepet játszott az is, hogy áprilistól elérhetővé vált a Google Pay. Az első hat hónapban a pénzintézet összesen 1,5 millió GPay-tranzakciót regisztrált több mint 8 milliárd forint értékben.
Hogyan is működik a GPay?
Fontos, hogy kizárólag androidos okostelefonokon vagy okosórákon használható, amelyeknek érintésmentes fizetési(NFC) funkcióval is kell rendelkezniük. Utóbbi teszi lehetővé,a POS terminálos fizetést.
A GPay azonban nem csak a terminálos fizetésre alkalmas, hanem különböző más applikációkon belüli fizetésre is, – ezt hívják in-app megoldásnak. Emellett internetes áruházakban is vásárolhatunk vele, akkor, ha az adott kereskedő – jellemzően webáruház – integrálta azt a saját rendszerébe.
Ahhoz, hogy a GPay segítségével fizessen valaki, első körben digitalizálni kell a bankkártyát. Ezzel a kártya használója engedélyt ad arra, hogy a pénzintézet háttérrendszerei érzékeljék a GPay alkalmazásban megjelenő kártyát a jövőbeni tranzakciók lebonyolításához.
A K&H-sok ezt a mobilbankjukon keresztül tudják megtenni. A folyamat során a mobilbank eldönti, hogy az adott kártya alkalmas-e a GPay-használatra, emellett ellenőrzi, hogy a kártya jogos birtokosa építette-e be a kártyát az alkalmazásba. Fontos, hogy a K&H-nál a GPay-be Maestro és Mastercard kártyák „tehetők” be, a Visa kártyák nem támogatottak.
Mi jelenik meg a terminálon? Lehet-e ATM-ezni vele?
A kártyadigitalizáció után már lehet fizetésre használni a GPay-t. A tranzakciók során az adott bankszámlát terhelik, és az eredeti bankkártya úgynevezett „tokenizált” változataival történik a fizetés.
„A GPay fizetések biztonságáért is a Mastercard tokenizációs technológiája felel, ami azt jelenti, hogy az elsődleges kártyaszámot virtuális tokenekre cseréljük. A mobiltárca csak ezeket tárolja, a tranzakcióban is ezek vesznek részt, és kizárólag az adott eszközzel használhatók, vagyis az eredeti kártyaszám nincs elmentve a felhasználó okoseszközén.
Ennek köszönhetően a mobilfizetés legalább olyan biztonságos, mintha a plasztik kártyával fizetnénk” – mondja Szetnics László, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.
2021. január eleje óta kötelező a POS terminál fizetési lehetőségét biztosítania a kereskedőknek, így az egyik leggyakoribb tranzakció, a bolti vásárlás. A fizetés során közelítenünk kell az okoseszközt a terminálhoz, és beállított biometrikus módon – például ujjlenyomat-azonosítással – kell engedélyt adni tranzakcióhoz.
Ha esetleg nem sikerült valamilyen okból a biometrikus azonosítás, akkor a terminál még ad időt, azaz legalább 1 percig még lehetőség van a telefonon elvégezni újból az ujjlenyomatos azonosítást.
Ha ez megtörténik, akkor az applikáció egy kis pipával jelzi, hogy megvalósult a tranzakció. A GPay egymás után három 15 ezer forint alatt tranzakciót engedélyez a telefon feloldása nélkül.