Előtte tizenhárom évig állt a toplista élén az almalogójú márka, idén már két amerikai versenytársa a Google és Amazon is lekörözte. A menedzsment tanácsadással foglalkozó Boston Consulting Group(BCG) leginnovatívabb cégeket rangsoroló listáján így az Apple éppen csak felfért a dobogóra.

Az ötösfogatba még egy amerikai cég, a Microsoft és a dél-koreai Samsung fért bele, így ebben a sorrendben. Az első 10 között kilenc technológiai cég is szerepel, de az első 50 között fele-fele arányban találhatóak a technológiai és a hagyományos vállalatok.
Európa leginnovatívabbja az adidas
Utóbbiak közül a leginnovatívabbnak az egy év alatt 25 pozíciót javító és immár a 10. helyre rangsorolt adidas bizonyult, amely ezáltal egyben a leginnovatívabb európai cégnek is számít.
A BCG, amely 2005.óta készíti el éves felmérését, a 10 millió dollárnál nagyobb árbevételű cégeknél 2500 innovációs vezetőt keresett meg, hogy rangsorolja a vállalatokat, valamint beszámoljon cégük innovációs költéséről és az innovációs trendekről.
A digitális technológiák fejlesztése maradt a legfontosabb cél a vezető innovátoroknál. „Egyértelműen kiderült, hogy amely vállalatoknál ez nem így van, azok már most lemaradtak,” – mondja Juhász László, a BCG budapesti irodájának senior partnere és ügyvezető igazgatója.
A válaszadók szerint a következő 3-5 évben a fejlesztésekre a legnagyobb hatással az új technológiák gyors bevezetése, a mobil technológia, az adatrobbanás(bigdata) és a digitális design lesz. Új elem a a digitális platformok és az ökoszisztémák fejlesztése, valamint a mesterséges intelligencia (AI).
Hatalmas potenciál van még az AI-ban
Az AI már ma is vízválasztó a legsikeresebb vállalatok és a többiek között. A legeredményesebb innovátorok között sokan vannak a hagyományos iparágakból, mint amilyen a Siemens, a Marriott, a BP, vagy az autógyártók egy része. Ők már most látják az AI pozitív hatásait, akár az árbevételükön is, és azon dolgoznak, hogy az AI-t még jobban hasznosítsák a fejlesztéseikben.
A leginnovatívabb 50 cég között az egy évvel korábbi 14 után már csak 13 európai cég szerepel: 9 német, 3 holland és egy francia. A jelentés megállapítja, hogy a fejlett államok közül az európai vállalatok kezelik leginkább prioritásként az innovációt, de Indiában és Kínában ennél is nagyobb súlyt helyeznek az innovációra.
Visszatérve az Apple-re, egy ideje már látszik, hogy kifogyóban a szusz a hardver- és szoftverpiacon korábban jelentős számú új termékkategóriát teremtő társaságból. (Legutóbb az okostelefon-piacon mutatott gyengébb teljesítményét hoztuk összefüggésbe az innovációs kedv hanyatlásával.)
Az almalogójú márkát persze még messze nem kell leírni, hiszen a stabilnak tűnő márka hívői még jó ideig kitartanak mellette a termékek egyébként megbízható minősége miatt is. Az árazásában viszont továbbra is rekorder, elég csak a PC-k árával vetekedő legújabb okostelefonjaira, okosóráira gondolni.