Az informatikai és a távközlési szektor is megérzi a mostani világméretű járványt, illetve a helyzet okozta gazdasági válságot. Friss kutatások szerint az előbbi ágazat idén akár közel 3 százalékos visszaesés elé is nézhet, utóbbi örülhet a stagnálásnak is.
Más-más módon, de a mostani világméretű járványt azok a technológiai ágazatok is megszenvedik, amelyek amúgy a helyzet okozta gazdasági válságban épp a legnagyobb segítséget jelenthetik az üzleti világ és a lakosság számára.
A home office és a otthoni oktatás hatása a távközlésre
Nézzük először a távközlési szolgáltatásokat, amelyek most különösen kritikus szerepet játszanak a rendkívüli helyzet kezelésében. Gondoljunk csak a home office-ba vonuló munkavállalókra, vagy az otthoni oktatásba kényszerült diákokra, akiknek a legkézenfekvőbb megoldásokat most a digitális kommunikációs eszközök, a mobiltelefon, az internet, a videókonferenciák stb. jelentik.
Ez a helyzet azonban nem vezet automatikusan a távközlési szolgáltatások iránti kereslet bevételi oldalának a növekedéséhez is, mivel a legtöbb háztartás már ma is korlátlan hanghívású korlátlan internetcsomagokkal rendelkezik – írja a témában legfrissebb elemzésében az IDC. Az amerikai piackutató arra is rámutat, hogy a cégek nem elhanyagolható része nem egyszerűen home office-ba kényszerül, hanem magát a tevékenységét is kénytelen időlegesen, vagy véglegesen megszüntetni.
Nem jobb a helyzet a korábban igen dinamikusan növekvő mobil ágazatban sem, ahol legalább kétszeres a kihívás: egyfelől a munkájukat, vagy jövedelmüket átmenetileg, vagy végleg elvesztők ilyen jellegű kiadásaikat is kénytelenek lesznek visszafogni, másfelől kevesebb új mobil eszköz talál gazdára, részben a már említett jövedelemcsökkenés, részben a járvány idején hozott kereskedelemkorlátozó, boltbezárásos intézkedések miatt.
Jelentős lesz idén a roamingbevétel kiesés is
És akkor még nem beszéltünk a roamingbevételek megcsappanásáról, amit egy másik nemzetközi piackutató a Juniper Research vizsgált nemrégiben. A jelentés megállapítja, hogy a koronavírus miatt elmaradt magán- és üzleti utazások idén március és november között több mint 25 milliárd dolláros bevételkiesést okoznak a távközlési szolgáltatóknak. Ez nagyjából a fele a cégek ilyen irányú éves bevételeinek.
Alacsony, közepes és magas kockázatú alternatívákat egyaránt számolt az elemző cég, megjegyezve, hogy az első, a fejlemények tükrében már el is felejthető. A magas kockázat azt jelenti, hogy az utazási korlátozások legalább kilenc hónapig érvényben lesznek. Ebben az esetben több mint 650 millió üzleti, vagy magánutat törölnek a járvány miatt, ami az erre az időszakra a fertőzést megelőzően becsült utazások több mint a 80 százalékát jelenti.
A legnagyobb mínusszal a turisztikai csúcsszezonban, június és augusztus között kell számolnia a szolgáltatóknak. Csak ebben a három hónapban közel 12 milliárd dollárnyi roaming bevételtől esnek el a cégek. Összességében azonban a roamingpiac visszaesése nem rengeti meg az iparágat, mivel ennek a részesedése a szolgáltatók bevételeinek átlagosan a 6 százalékát adja.
Általában is elmondható, hogy a távközlést bevételi oldalon az informatikánál jóval kevésbé sújtja a koronavírus járvány, az üzleti szereplők idén is a tavalyihoz hasonlóan gigantikus, az IDC becslése szerint mintegy 1600 milliárd dolláros piacon osztozhatnak majd.
Hogyan segíthet az IoT a szállodaipar talpra állásában?
Nem így az IT-szektorban, ahol iparáganként eltérő mértékben, de érezhető visszaesés, nagyjából 2,7 százalékos visszaesés várható az amerikai elemzők szerint. Nem meglepő módon a járvány leginkább a turizmust és a vendéglátóipart, a közlekedést, és a lakossági kiadásokat érinti, IT-költés szempontjából is. Ezekben a piaci szegmensekben akár 5 százaléknál nagyobb zuhanással is lehet számolni az IDC szerint. Az is igaz, hogy ma még nem ezek a területek a legnagyobb IT felhasználók.
Bár, ha figyelembe vesszük a Schneider Electric szakértőinek a javaslatát, talán épp az IT és az IoT(dolgok internete) lehet a kilábalás egyik eszköze a világ GDP-jének a 10 százalékát adó és a munkavállalók tizedét foglalkoztató turizmusban.
A World Travel and Tourism Agency (WTCC) elemzése arra hívta fel a figyelmet, hogy az utazási és turisztikai ágazatban 50 millió munkahely került veszélybe és a járvány elmúltával akár 10 hónapot is igénybe vehet majd, mire magához tér az iparág. Az is kérdés, hogy a gazdasági nehézségek hogyan hatnak majd az emberekre , lesz-e lehetőségük utazgatni, hotelekben megszállni.
Ilyen helyzetben az újranyitó szállodák számára kulcsfontosságú lesz, hogy minél alacsonyabban tartsák üzemeltetési költségeiket, illetve minél vonzóbb szolgáltatásokkal várják a vendégeket. Ezen törekvéseket támogathatják az IoT-ra épülő rendszerek, a fejlett energiamenedzsment és az épületüzemeltetési alkalmazások.
Napi rutinná válhat bármely hotel számára, hogy miközben a szállodába érkező vendég intézi a bejelentkezést, a személyzet távolról felkészíti a szobáját az érkezésére, beállítva a megfelelő hőmérsékletet, árnyékolást, aktiválva a szórakoztató-elektronikai berendezéseket.
A vendég okostelefonjával tudja kinyitni az ajtót, és mire belép, a televízió kijelzőjén anyanyelvén olvashatja el a köszöntő üzenetet ésnéhány tippet is kap arra, hogy milyen szolgáltatásokat vehet igénybe a hotelben, vagy milyen látványosságokat érdemes meglátogatnia a környéken. Az ágytámlába épített panellel, vagy akár a saját mobileszközén is változtathat a hőmérsékleten, felhúzhatja a redőnyt, vagy tompíthatja a világítást.
Az intelligens szobai vezérlőrendszerek, az energiamenedzsment és épületüzemeltetési megoldások révén a karbantartók már azelőtt is értesülhetnek valamilyen problémáról, hogy az egyáltalán jelentkezne.
IT-költésben húzóágazat lehet az állam, az egészségügy és a távközlés
Az átlagosnál nagyobb, 3 százalékot meghaladó visszaeséssel számol az IDC a termelő és feldolgozóipar esetében, amelyek együttes éves IT-költése megközelíti a 400 milliárd dollárt. Recesszióállóbbnak bizonyul ugyanakkor az állam, mint technológiavásárló, itt az elemzők még szerény növekedéssel is számolnak 2020-ra.
Hasonlóan növekvő költéssel kalkulálnak az egészségügyben és a távközlésben, ahol épp a járvány miatti kihívásokra adandó megoldások generálnak növekvő keresletet. Az iparon belül jelentős eltérések mutatkoznak az egyes területek között, azok, amelyek nem képesek a járvány idején is folytatni a tevékenységüket, lelassítják technológiai beruházásaikat, azokkal szemben, amelyek a mostani helyzetben is tudnak működni.
Vállalatmérettől is függ a költési hajlandóság. A kevesebb mint 10 főt foglalkoztató mikro- és a 100 fő alatti kisvállalkozások készülnek a következő időszakra szűkebb IT-költségvetéssel, előbbieknél a visszaesés 4,9, utóbbiaknál 2,7 százalék körül várható. Ezzel egyidejűleg a nagyvállalatok is visszafogják a költésüket, a visszafogás mértéke meghaladja az egy százalékot, ami esetükben akár 17 milliárd dolláros mínuszt is jelenthet az idén.
Technológiai szempontból a hardverpiac szenvedi meg a legjobban a járványhelyzetet, ebben a szegmensben a visszaesés több mint 5 százalékos lehet. Az üzleti szolgáltatásoknál ennél kisebb mértékű csökkenéssel lehet számolni, mivel a vállalkozások igyekeznek a meglévő tevékenységüket fenntartani és az üzletkritikus projekteket folytatni.(Ez a megállapítás némileg ellentmond egy korábbi járványügyi hatásokat vizsgáló kutatásnak, ahol épp az IT szolgáltatásokat hozták ki az elemzők a mostani helyzet kárvallottjainak.)
A legkisebb aggodalomra a szoftvercégeknek van oka, sőt ebben a szegmensben közel 2 százalékos növekedéssel számol az IDC, köszönhetően a kollaboratív applikációk és egyéb üzleti szoftverek iránti kereslet növekedésének.