Két trend is jellemzi manapság az időmérők piacát, az egyik szerint az okosórák és az okoskarkötők párharcából egy idő után az előbbiek kerülhetnek ki győztesen. A másik, hogy az okosórák a következő évtizedekben várhatóan kiszoríthatják a hagyományos órákat.

Klasszikus órák és az okoskarkötők végnapjai

Érdekes elemzések járják körül a csuklón viselhető időmérők piacát. A Canalys piackutató cég egyik legutóbbi jelentése szerint a karkötők globális szállítása az idei első negyedévben 4 százalékot esett a tavalyi azonos időszakhoz képest, miközben az óráké 15 százalékkal nőtt.

A digitális időmérő piac háromnegyedét adják az órák

Az alapszintű digitális és okoskarkötőkből 41,7 millió darab került a világpiacra, az órákból pedig 32 millió darab. Ezzel párhuzamosan folytatódik a váltás a karkötőkről az órákra. Az alapszintű digitális órák és az okosórákból álló kategória pedig jelenleg a 76,6 százalékát adja az összes hordható időmérő eszköznek.

Már az alapszintű órák térnyerése is felgyorsította a karkötőkről az órákra való átállást. Az alap kategóriájú órák kezdetleges, valós idejű operációs rendszereket futtatnak, de nem támogatják a harmadik féltől származó alkalmazásokat, szemben az okosórákkal, amelyek teljes értékű operációs rendszereket futtatnak harmadik féltől származó alkalmazások támogatásával.

A kutatók szerint a fogyasztók egyre inkább az órákat részesítik előnyben a karkötőkkel szemben. A nagyobb kijelzőkkel, gazdagabb funkciókkal és hosszabb akkumulátor-üzemidővel rendelkező órák jobban teljesítik az egészségkövető és a digitális életmóddal kapcsolatos igényeket.

A Canalys idén áprilisban végzett felmérése 4 ezer nyugat-európai felhasználót kérdezett a karkötőkkel és a karórákkal kapcsolatos elvárásaikról. A válaszadók több mint az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy a következő 12 hónapban szeretne okosórát vásárolni, míg 17%-uk inkább fitnesz karkötőt választana.

Klasszikus órák és az okoskarkötők végnapjai

A spórolást nem az okosórákon kezdik Európa nyugati felén

Az okosórák a nyugat-európai fogyasztók körében az okostelefonok legnépszerűbb kísérőeszközeiként vannak számon tartva. A felmérés eredményei alátámasztják a Canalys azon várakozásait, miszerint a jövőbeni fogyasztói kereslet az alap karkötőkről az órák felé fog elmozdulni, ami olyan gyártókat érint főleg, mint a Xiaomi és a Fitbit, amelyek még mindig jelentős mennyiségben szállítanak belépőszintű karkötőket.

A kihívásokkal teli piaci körülmények ellenére erős a kereslet a fejlett okosórák iránt. Az infláció várhatóan visszafogja majd a fogyasztók nem alapvető szükségletekre való kiadásait.

„Az okosórák azonban ma már olyan eszközök, amelyektől sok felhasználó függővé vált, annak érdekében, hogy ne csak az idő múlásáról, hanem az egészségi állapotáról is folyamatos visszajelzést kaphasson, ezért ez a kategória növekedési potenciállal rendelkező kategória marad” – vélik az elemzők.

Az okosórák átvehetik a hagyományos karórák helyét

Hasonló megállapításra jutott a másik felmérés is, amely szerint az okosóráké a jövő, ezek az eszközök nemcsak az egészségmegőrzésben hasznos társak, hanem stílusos kiegészítők is lehetnek.

Utóbbi reprezentatív kutatás magyarországi felnőttek körében készült, a benne résztvevők közel háromnegyede szerint a következő évtizedekben a hagyományos órák helyét átvehetik az okosórák, amelyek nem csak hasznos funkciókat kínálnak, hanem elegáns, stílusos divatkiegészítőként is alternatívát jelenthetnek. A válaszadók több mint a fele már most előnyben részesíti az okosórákat az analóg- vagy a digitális társaikkal szemben.

A Huawei megbízásából készült felmérés azt is kimutatja, hogy az okosórák már most helyettesíteni tudják hagyományos társaikat, ezt a válaszadók kétharmada állítja. A megkérdezettek közel fele pedig úgy gondolja, hogy a hagyományos órák napjainkban már inkább csak státuszszimbólumként vagy divatkiegészítőként vannak jelen.

A kutatás eredményéből arra is lehet következtetni, hogy az óraviselés a magyar lakosság körében továbbra is fontos, ugyanis a megkérdezettek több mint fele hord mindennap órát, 55 százalékuk a legszívesebben már okosórát viselne, és mindössze közel harmaduk választana továbbra is hagyományos, analóg karórát.

Kétharmaduk gondolja úgy, hogy az óraviselés az elegáns öltözködés részét képezi, közel harmada pedig egyet értett azzal, hogy az óra – legyen szó hagyományos- vagy okosóráról – alapvetően ruházati-, stílusbeli kiegészítő.

Klasszikus órák és az okoskarkötők végnapjai

Nemcsak a funkcionalitás, hanem a dizájn is egyre fontosabb

Ez egyben azt az igényt is jelzi, hogy az okosórákban a funkcionalitás mellett egyre nagyobb hangsúlyt kell kapnia a dizájnnak is. Az elegáns órákat kedvelők közel kétharmada (64 százaléka) választana ma már ugyanis a hagyományos, analóg változat helyett olyan okosórát, ami a klasszikus órák dizájnját követi. Óravásárláskor a stílussal kapcsolatos jellemzők közül pedig leginkább a cserélhető szíjakat (42 százalék) és a többféle elérhető színváltozatot (36 százalék) értékelik legjobban.

„A stílusnak és az eleganciának mindig is helye volt az órákkal kapcsolatos gondolkodásban. Érdekes trendnek, átmenetnek vagyunk szemtanúi, hiszen az okosórák a prémium szegmensbe is megérkeztek, olyan termékeket kínálva, amelyek egyesítik a hasznos kiegészítő funkciókat a prémium anyaghasználattal és kialakítással” – emeli ki Thomas Liu, a Huawei Technologies Hungary Device Business Group üzletági igazgatója.

Az okosórák egészségügyi funkciói pedig egyre jobban bővülnek, nagy az igény a felhasználók körében a vércukorszint-mérésre, az EKG-adatokra, vagy a vérnyomásmérésre is. Ezeket ma már tudják is egyes óratípusok, de mivel hatósági engedély kell a funkciók adott országbeli élesítéséhez, még nem minden olyan piacon elérhetők, ahol maga az óra is kapható.