Digiméter néven elindult egy új kutatássorozat, amely a magyarországi kis- és középvállalkozások digitalizáltsági fokát kívánja évente többször is monitorozni.
A koronavírus-járványnak a katasztrofális hatások mellett van pozitív hozadéka is, ez pedig a digitalizáció felgyorsulása. A nagyvállalatoktól a mikrovállalkozásokig mindenki rohamtempóban igyekszik az új körülményekhez alkalmazkodni: százezrek tanulják a különféle digitális eszközök használatát, legyen az online videókonferencia, vagy felhő-alapú dokumentumszerkesztő, vagy éppen a webshop fejlesztés.
Ezt a folyamatot tervezi hosszú távon monitorozni a Digitális Versenyképességi Mutató, vagy más néven Digiméter kutatássorozat.
A digitalizáció erejét már az előző világválság idején is megtapasztalhattuk, amikor a gazdaság minden területén látható jelentős visszaesések közepette az e-kereskedelem egyedüliként volt képes éveken át kétszámjegyű növekedést produkálni. Az azóta eltelt több mint egy évtized még jobban rámutatott hogy a digitalizáció kiemelkedő fontosságára.
Irányt is mutatnak a felmérésbe bevont cégeknek
A digitalizációban is vannak ugyanakkor hatékonyabb és kevésbé hatékony eszközök, sőt akár tévutak is. A megfelelő irányok megtalálásában és követésében lehet segítség egy olyan mérce, amelyik visszajelzést ad egy-egy szektor, vagy egy adott vállalkozás számára, hogy hol tart, merre haladjon.
A kutatás első szakasza május 18-án indult egy kérdőívvel, amelyben a szakemberek azt mérik fel, hogy a KKV szektor egyes szereplői milyen eszközökkel és módszerekkel próbáltak, és próbálnak reagálni a járvány miatt kialakult, eddig ismeretlen kihívásokat hozó helyzetre, illetve milyen sikerek és kudarcok érik őket. A szervezők mintegy hatvanezer céget közvetlenül is megkeresnek.
A kutatás lezárulta után a résztvevők megkapják a kutatási eredmények összefoglalóját, ami javaslatokat is tartalmaz a digitális versenyképesség javítására. A fontosabb eredményeket összefoglaló riportok szabadon letölthetőek lesznek a Digiméter weboldaláról, hasonlóan azokhoz a mérőszámokhoz is, amelyek idősorosan mutatják majd be a hazai vállalkozások digitális versenyképességi indexét.
A kezdeményezés mögött a digitális gazdaságot jól ismerő cégek állnak: a Virgo csoporthoz tartozó SmartCommerce Consulting tanácsadói projektjei során szerzett megfelelő ismereteket, míg az eNET és a Reacty Digital piackutató cégek szakemberei több évtizedes kutatási, módszertani tapasztalattal rendelkeznek. A kutatássorozatot támogatja még a Cégjelző céginformációs rendszer, fő támogatója pedig a piacvezető online számlázó, a Számlázz.hu.