Harmadik éve, hogy a Magyar Telekom webshopja generálja a legnagyobb forgalmat az mobiltelefon- és táblagép piac online szegmensében. A GKI Digital mérései alapján a vezető hazai távközlési szolgáltató adta a két készülékkategória 2020-as online forgalmának közel a harmadát.
Ez a trend azért is figyelemre méltó, mert jó néhány éve még komoly vita folyt arról a mobilszolgáltatók körében, hogy érdemes-e, s ha igen meddig, fenntartani a telefonkészülék vásárlással kombinált díjcsomagokat. A hazai szolgáltatók nyugat-európai tulajdonosi körének ugyanis szokatlan volt ez a fajta marketingeszköz, amely pénzügyi és humánerőforrásokat is lekötött.
Az ügyfelek még igényt tartanak a támogatott készülékekre
A kelet-európai piacokon viszont sokat nyom a latban a készüléktámogatás, hiszen az előfizetéssel vásárolt telefonokhoz a piaci árnál kedvezőbben juthatnak hozzá az ügyfelek, sok esetben kamatmentes részletfizetéssel. Nem véletlen, hogy jóval lassabban növekszik a mobilok szabad piaci, vagyis kártyafüggetlen értékesítése, jó pár éve ez a mutató még alig érte el a 10 százalékot.
További lendületet kaphat a mobiltelefonok szolgáltatói értékesítése a 3G hálózatok jövő évre prognosztizált lekapcsolásánál, amikor várhatóan jó pár ügyfél szánja majd rá magát készülékcserére, olyanra, ami működőképes lesz már az újgenerációs hálózatokon is.
Így ma már nemhogy visszaszorulóban lenne az operátori készülékeladás, hanem egyre újabb és újabb eszközzel bővül, igazodva a szolgáltató aktuális kínálati profiljához. Az utóbbi években megjelentek a televíziók, a különféle számítástechnikai eszközök, okosórák, okos otthon készülékek is a kínálatukban.
Egy év alatt három évet ugrott előre a hazai e-kereskedelem
„Nagyüzemi szintet” ez a fajta profil a Telekomnál ért el, és jelentős részben a járványnak betudhatóan is, főként az online térben. A cég webshopja tavaly is piacvezető lett a hazai mobilkészülék- és tablet értékesítés online kategóriájában. A kétféle készülék közel 12 milliárd forintos nettó forgalmat generált a cégnek 2020-ban, ami 36 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
A GKI Digital elemzése szerint a Telekom az 5. legnagyobb forgalmú online kereskedő a TV termékkörben, míg számítástechnikai termékcsoport forgalma másfélszeres bővüléssel megközelítette a 2,5 milliárd forintot. A Telekom webshopján keresztül 2020-ban több mint 212 ezer online rendelés zajlott, zömében TV-t, mobiltelefont és laptopot vásároltak az ügyfelek.
„A koronavírus felgyorsította a digitalizációt, szintlépésre kényszerítette a lakosságot, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket és nem utolsósorban átformálta a vásárlói szokásokat, így 2020-ban az online kereskedelem legalább három évet ugrott előre a fejlődésben, elérte a bruttó 909 milliárd forint éves forgalmat, ami – rekordot jelentő – 45 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. (A korábbi évek éves növekedése 16-18 százalékos volt – a szerk.) Mindebből közel bruttó 204 milliárdot generáltak a műszaki cikkek, 38,3%-os növekedést jelezve 2019-hez képest” – mutatott rá Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
A 2020-as szintugrás mögött a járvány generálta változások álltak. A boltbezárások, kijárási korlátozások és tiltások tavasszal és az év utolsó hónapjaiban is mesterségesen terelték az online áruházak felé a vásárlókat.
Ezzel párhuzamosan a más ágazatból elbocsátott munkaerő szinte azonnal megjelent az online kiskereskedelmet (is) kiszolgáló logisztikai, szállítmányozási szektorban, ami megoldotta a területet évek óta kínzó munkaerő-hiányát.
Változtak a fizetési és átvételi módok
A home office-ra és a digitális oktatásra való átállás miatt a műszaki és számítástechnikai termékeknél kiugró (35-40%-os) online forgalomnövekedésről lehet beszélni 2020-ban, igaz az első félév az előrehozott és az átcsoportosított (pl.: nyaralásról) költések miatt nagyobb mértékű növekedést jelentett, mint a második félév.
A barkács eszközök és lakásfelszerelések esetén is jelentős fejlődést hozott a múlt év, amelynek legnagyobb nyertese viszont a ruházati szektor és az élelmiszereket, illetve a drogériai és a háztartási termékeket magában foglaló online FMCG-szektor volt, utóbbi esetében a forgalom éves szinten 65% felett bővült.
A vírushelyzet a kézbesítési és átvételi szokásokat is átformálta, részben ennek nyomán is a legnagyobb kereskedők komoly logisztikai fejlesztésbe kezdtek. Terjedésnek indultak az érintkezés-mentes átvételt lehetővé tévő, önálló üzemeltetésű csomagautomaták, míg mások az akár aznapi kézbesítést is kínáló, saját szervezésű házhoz szállítási szolgáltatást fejlesztették.
A kézbesítési-piac nyertesei tavaly egyértelműen a futárszolgálatok voltak, hiszen a többség inkább házhozszállítást kért. Az időközben bevezetett korlátozások visszaszorították a csomagpontok igénybevételét is.