Minél nagyobb egy cég, annál előrébb tart, de összességében a hazai kkv-k zöme épphogy csak belefogott a digitalizációba – derül ki a nyár elején beígért új fokmérő, a Digiméter kutatási jelentéséből.

Hol tart a hazai kkv-k digitalizációja

A Digiméter mintegy nyolcszáz hazai kkv körében végzett felmérésének célja egy reprezentatív index, a Digitális Versenyképességi Mutató létrehozása, illetve annak hosszú távú, folyamatos mérése és publikálása.

Az idén augusztus végén indult adatfelvétel során hat témakörben mérték fel a vállalkozások digitális képességeit: digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, illetve informatikai biztonság. Minden témakörben 100-100 pontot lehetett szerezni, a Digitális Versenyképességi Mutató ezek súlyozott értékei alapján állt össze.

A digitális pénzügyekben állunk a legjobban

Eszerint a magyar kkv-k digitális versenyképességének szintje a hat terület átlagában jelenleg 40 pontra jött ki. Digitális pénzügyek terén állnak a legjobban (61 pont), a leggyengébben pedig az értékesítés és marketing digitalizációjában, mindössze 17 ponttal. Az átlagnál jobb értékeket kapott még az informatikai biztonság (57), míg a többi kérdéskör eredményei az átlag körül alakultak.

Ágazati bontásban nézve a mezőnyt nem meglepő, hogy az infokommunikációs cégek járnak az élen (51), a legkisebb értékeket pedig az építőipar kapta (33). A digitálisan leginkább versenyképesnek bizonyult vállalkozás 91 pontot kapott, amivel kilóg még a felső 10%-ból is, melynek átlaga 69 pont lett. Az ebbe a csoportba tartozók 20 százalékánál van valamilyen online értékesítési csatorna, 15 százalékuk pedig külföldre is értékesít.

“Nem mondjuk az eredményekre, hogy jók vagy rosszak, csak azt szeretnénk rögzíteni, most mi a helyzet, hogy erre alapozva mérni tudjuk a változásokat” – mondja Kis Ervin Egon, a SmartCommerce Consulting szakmai vezetője, a Digiméter egyik kezdeményezője.

Hozzátette: a digitalizáció a 21. században az a gazdaságnak, ami a múlt században a motorizáció volt. A Digiméterrel abban szeretnénk a cégeknek segíteni, hogy könnyebben találják meg a hatékony fejlesztési irányokat. A járvány megmutatta, nem elég akarni a digitalizációt, megfelelő eszközök és tudás is kell hozzá.

Jól látható az eredményekből, hogy minél nagyobb egy cég, annál előrébb tart a digitalizációban, ami a szakértők szerint azt is jelentheti, hogy minél előrébb tart egy cég ezen a téren, annál nagyobbra tud nőni.

 

Hol tart a hazai kkv-k digitalizációja

Nem kiugró a fővárosi és az agglomeráció cégeinek az előnye

A 20 főnél nagyobb vállalkozások átlagosan 48, míg az ennél kisebb cégek, mérettől függően, 37-40 pontot szereztek. A budapesti és Pest megyei vállalkozások majdnem minden témakörben az élen vannak, az előnyük mégsem jelentős, ami jól mutatja, hogy a digitalizációhoz való hozzáférésnek jellemzően nem területi korlátai vannak.

“A koronavírus óta nagyon sokan gondolkodnak gyors webshop-indításban, ugyanakkor a megfelelő ügyfélélmény miatt nem érdemes elkapkodni a piacra lépést. Addig is van lehetőség a meglévő értékesítési csatornák, például a fizikai boltok online hirdetésére koncentrálni, vagy a beszerzési és egyéb folyamatokat fokozatosan digitalizálni, ez ugyanis elengedhetetlen az online sikerhez is” – emeli ki Pintér Róbert, a Reacty Digital kutatócég üzletfejlesztési vezetője.

“Az elemzésből kitűnik, hogy a cégek adminisztrációjával összefüggő területek teljesítettek jobban, aminek fő oka valószínűleg a fejlett piac. Ma már nehezen képzelhető el egy valamirevaló cég élete online számlázás, bankolás, könyvelési rendszer, vagy akár ERP nélkül, és ezen a téren erős a kínálat” – teszi hozzá Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.

A kutatássorozat első általános felmérésének részletes eredményei a Digimeter.hu weboldalon érhetőek el. Azok a kkv-k, amelyek szeretnék magukat hozzámérni a Digiméter indexhez és kideríteni, hogy ők maguk mely területen hogyan állnak, szintén a weboldalon tölthetik majd ki a kérdőívet és kaphatnak azonnali értékelést.

Egy egyszeri kutatásban idén nyár elején már felmérték a koronavírus rövid távú digitalizációs hatásait a hazai vállalkozásokra, amiből kiderült, milyen szervezeti és ügyfélkezelési kihívásokat okozott a kényszer-digitalizáció.

Tudástár a hiányzó ismeretek megszerzéséhez

Egy dolog a felmérés, másik a digitalizációhoz szükséges ismeretek megszerzése. Utóbbit már számos kezdeményezés segíti Magyarországon. Legutóbb az Aruba Cloud Magyarország indított a témában információs weboldalt. A Digitális Vállalatok Tudástára a hazai üzleti ökoszisztéma technológiai fejlesztését tűzi ki céljául. A kkv-k számára ugyanis komoly problémát jelenthet a technológiai szakértelem hiánya.

„A járvány kiváltotta tavaszi korlátozások miatt a cégeknek mentőöv nélkül kellett az „online mélyvízbe” ugraniuk. A fejlesztések felgyorsítása nem mindenhol sikerült, de azt tapasztaljuk, hogy a nyitottság és a tanulási, alkalmazási vágy erősebb, mint valaha” – mondja a kezdeményezés kapcsán Gyepes Máté, az Aruba Cloud Magyarország senior marketing managere.

Az Aruba Cloud szakértői által indított weboldal(felhovelajovobe.hu), technológiai trendekkel, gyakorlati webinárokkal, esettanulmányokkal segíti az érdeklődő cégek digitális fejlődését.

Könnyű elveszni a gyorsan változó technológiák között

Milyen jellegű tudást szerezhetnek a Tudástárba látogató cégek, milyen egyéb segítséget kaphatnak? Megkeresésünkre a cég szakértői a következőket válaszolták:

Első e-bookunk mottója, hogy „a jövőnk, de már a jelenünk is a digitalizációról szól”. A legtöbb cég azonban, amelyik nem rendelkezik nagyvállalati háttérrel, tanácstalanul áll a digitális technológiák előtt.

Olyan egyszerű kérdésekre keresik a választ, mint hogy „Mi az első lépés?”, „Kihez forduljak tanácsért?”, „Sikerülni fog ez nekem?”. Azt látjuk, hogy sokak számára még az alapok is hiányoznak, például, hogy mit tartalmazzon egy weboldal, miért van szükség céges e-mailre, hogyan kell azt létrehozni vagy, hogy mikor és hogyan érdemes webshopot üzemeltetni.

Ráadásul nagyon sokakat olyan egyszerű hiedelmek tartanak vissza az online üzletviteltől, mint hogy a digitalizáció csak a „nagyoknak” való. Pedig az ügyfeleket most már a kkv-k is inkább digitális csatornákon tudják elérni és kiszolgálni. A gyorsan változó technológiák között viszont könnyű elveszni.

A Tudástár célja, hogy olyan gyakorlati eszközöket és lehetőségeket mutasson be lépésről lépésre, amelyek nem hiányozhatnak a jövő vállalatának eszköztárából – legyen szó adatbiztonságról, céges kommunikációról, megjelenésről, vagy a felhőről.

A home office erősödése, illetve bizonyos szektorok online irányváltásai miatt egyre nagyobb az érdeklődés a felhő infrastruktúra iránt. A vírus által jelentősen érintett rendezvényszervezői területről is számos megkeresést kaptak a különböző streaming megoldások támogatása érdekében, ahol az infrastruktúrájuk több ponton is segíthet: garantált teljesítmény a videós sugárzáshoz, adattárolási (object storage) lehetőség a streaming során generált videófájloknak, archiválás és redundancia felhő backup szolgáltatás segítségével.

Végül pedig a teljes fizikai IT-infrastruktúra privát felhőbe költöztetése, illetve ezek hibrid működtetése rugalmasabbá teheti a cégek működését a jövőben felmerülő gyors döntésekre adott reakciókban.