Egy ideje már Magyarországon is tesztelik az önvezető autókat, de ezek többsége eddig hagyományos útszakaszokat, parkolási zónákat használt a kísérlethez. A Műegyetem kutatói ennél tovább mentek, legutóbbi projektjükben már nemcsak a járművek autonómok, hanem az útszakasz is intelligens, ahol a méréseket, 5G-s mobilhálózati környezetben végezték.

Közút is legyen intelligens

Az M86-os autópálya csornai elkerülőjének egy lezárt szakaszán néhány napig 15 önvezető járművel folyik a tesztelés, ami ráadásul nem az autók akár egymáshoz is viszonyított mozgásáról szól, hanem sokkal inkább arról, hogyan érzékelik a környezetüket, amit az út mentén elhelyezett szenzorok, kamerák, a különféle lézereszközök, illetve maga az 5G-s bázisállomás tesz intelligenssé.

Cél a vegyes közlekedésre való felkészülés

A projektindító sajtótájékoztatón Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kiemelte, hogy az innovatív technológiák kutatásában a kormány kiemelt szerepet szán az autonóm technológiáknak. Ezt nemzetközi együttműködésekkel is erősíteni kívánja, így született meg már a megállapodás Szlovéniával és Ausztriával, a tesztelésre alkalmas közúti környezet kialakítására.

A M86-os úton lebonyolított kísérlet az Ausztriával kialakított együttműködés része. A BME a kutatási projekthez az osztrák ipari partnerek mellett hazai cégeket: a hálózati technológiaszállító Ericssont, a Magyar Telekomot, a Knorr-Bremsét és a Magyar Közút Zrt.-t kérte fel közreműködésre.

A mostani teszt célja a vegyes közlekedésre való felkészülés, ahol Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológiai Tanszék docense szerint, együtt tudnak működni az autonóm és a hagyományos járművek. Kiemelte a mérésekhez felhasználják a számos egyéb ipari projektben bizonyított digitális iker technológiát is.

Az 5G egyik potenciális felhasználási területe

Hozzátette, hogy az intelligens infrastruktúrák nélkül nehezen valósítható meg a kevert járműforgalom. A szenzorokkal ellátott utak képesek lesznek nyers és feldolgozott adatokat küldeni a közlekedési eszközöknek, több kilométerrel is megnövelve a járművek érzékelési képességét.

A mesterséges intelligencia alapú adatfeldolgozás időben küldhet figyelmeztetéseket a humán, vagy a gépi vezetőknek. Ezek az infrastruktúrák a járművek kommunikációs platformjai is lehetnek, az egymással való valós idejű, azonnali kapcsolatfelvétel érdekében.

Ehhez szükség van az olyan technológiára, mint az 5G, amely képes biztosítani a megfelelő sávszélességet és a lényegében késleltetés nélküli adatforgalmat, hogy a járművek vezetői, legyenek azok élő emberek, vagy autonóm rendszerek, megbízható döntéseket tudjanak hozni – emelték ki a szakértők.

A most megvalósuló projekt kuriózuma, hogy közúton kialakított, 5G kommunikációs technológiával támogatott mérési környezet kialakítására korábban még nem volt példa.

Csorna önvezető autó