Új koncepcióval és kibővített tudással viszi tovább a Vodafone Magyarország a UPC Digitális Tanterem szolgáltatását. A megoldás segítségével a tanórákat nemcsak offline, hanem online módon is le lehet bonyolítani.
Mintegy másfél éve mutatta be az időközben a Vodafone által felvásárolt UPC magyarországi leányvállalata a Digitális Tanterem elnevezéssel bevezetett szolgáltatását. (Erről itt számoltunk be részletesen.)
A megoldást a jövőben is piacképesnek tartó Vodafone újragondolta a koncepciót. Kiegészítette azt járványhelyzet által kikényszerített távoktatás igényeivel. Az iskolák bezárása jelentős mértékben felgyorsította a digitális oktatásra való átállást: a pedagógusoknak az online térben kell átadniuk a tananyagokat, amiket a diákoknak otthon, laptopon és okos eszközökön keresztül kell feldolgozniuk.
Kényszerszülte megoldások helyett, testreszabott lehet a rendszer
A mostani átállást ugyanakkor még jóval inkább az irodai megoldások oktatási célú felhasználása jellemezte. Az esetek többségében a digitalizáció kimerült a különféle kommunikációs eszközök használatában, vagyis ami videokonferencián hozta össze a tanárt és a diákokat – mutatott rá Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese.
Az új szolgáltatás többek között erre a felemás helyzetre jelenthet megoldást, amely a virtuális és valós tantermi felhasználást egyaránt lehetővé teszi. A projekt többes összefogás eredménye, amelyben a szolgáltatási koncepciót a Vodafone Magyarország alakította ki, az okos tanterem keretszoftverét a SEOS adja.
A hardveres megvalósításért, beleértve a szükséges eszközök szállítását és üzembe helyezését, valamint az üzemeltetéséért rendszerintegrátorként a Delta csoport felel, amiről megállapodást is aláirt az IT-céggel a távközlési szolgáltató.
Ez utóbbi kapcsán Németh Attila, a Delta kereskedelmi vezérigazgató-helyettese megjegyezte, hogy manapság már egyre nagyobb mértékben merülnek fel rendszerintegrációs igények a távközlési szolgáltatóknál. Hozzátette: a Delta és a Vodafone összefogása és a most megkötött együttműködési megállapodás egy olyan, hosszabb távú stratégiai együttműködés alapját jelentheti, amely a jövőben több, hasonló kezdeményezés megvalósulását hozza majd magával, reményeink szerint.
Mit tud az új szolgáltatás?
A fizikai Digitális Tanterem egy interaktív táblából, a tanórán résztvevő diákok által használt eszközökből, amik jellemzően tabletek és a tanári laptopból áll, ezek mindegyike saját alkalmazásfelülettel rendelkezik.
A tanóra során az eszközök összekapcsolódnak és kommunikálnak egymással, ezáltal biztosítva, hogy az oktató irányítani tudja a diákok figyelmét. A tanár mind a táblára, mind a diákok eszközére oktatási anyagokat is tud kiküldeni.
Arra is van lehetőség, hogy a tanár szintfelmérő tesztkérdés-sort küldjön ki a diákoknak, akik az eszközeiken megválaszolva a kérdéseket azonnali kiértékelést kaphatnak. (Az online bemutatón ezt élesben tesztelhették az újságírók.)
Azt, hogy a diákok eszközein és a táblán pontosan mi jelenjen meg, a tanár tudja irányítani függetlenül attól, hogy a tényleges tanteremben tartózkodnak-e a diákok vagy fizikailag máshol vannak. Így a megoldásnak köszönhetően, a rendszert használó iskolák nagy részének egyáltalán nem okozott fennakadást a digitális oktatásra való átállás.
A fizikai oktatásra való visszaállás során pedig a betegség miatt otthon maradó diákok számára jelenthet megoldást a rendszer, mivel otthonról is lehetőségük nyílik a tanórákon való távoli részvételre. Virtuális tanóra esetén a felek közötti video- és hangkapcsolatot a beépített Skype modul segíti, de lehetőség van különálló, hasonló funkcionalitású egyéb alkalmazás használatára is.
A SEOS rendszere jelenleg 20 iskolában működik. A rendszer lehetővé teszi a részletes tanulói előmenetel-követést és a tanulói jelenlét ellenőrzésének lehetőségét.
„A digitális tanterem szolgáltatásunkat elsősorban általános és középiskoláknak ajánljuk, de a szakképzésben, nyelviskolákban és az egyetemi képzések során is megfelelően tudja támogatni az órai munkát függetlenül attól, hogy az valós, vagy virtuális térben zajlik. A kiválasztott csomagtól függően az iskolák egy-egy évfolyamra, alsó- és/vagy felsőtagozatra és a 9-12 osztályra vagy akár az egész iskolára is vásárolhatnak licencet. Ezen túl a SEOS kb. 600 digitális tananyaggal és óravázlatokkal, a Vodafone Alapítvány pedig tanári képzéssel és további digitális módszertani segédanyagokkal támogatja a tanárok és a diákok munkáját az iskolában és otthon is” – mondta el Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese.
Az osztálymenedzsment funkció segítségével a pedagógushoz tartozó osztályok eredményei nyomon követhetők és összehasonlíthatók évfolyamonként, osztályonként, tantárgyanként. A diákok pedig interaktív és izgalmas tanórákon vehetnek részt, illetve a virtuális órák alkalmával valós tantermi és ezáltal közösségi élményben lehet részük.
Első körben a magániskolákat célozzák meg
A Vodafone Magyarország vállalati kínálatában elérhető rendszerrel egy osztályterem teljes kiépítése okostáblával, tabletekkel és tanári laptoppal az intézmény igényeitől és a lehetőségektől függően 5 és 12 millió forint között mozog.
Az intézményeknek azonban lehetőségük van a korábban pályázati rendszerben vagy támogatások útján szerzett okostáblák, számítógépek használatára, illetve a diákok saját eszközeinek (pc, laptop, android és iOSrendszerű okostelefonok és tabletek) bevonására is a SEOS-szal tartott órák során.(Az iOS verzió szeptemberre készül el.) Ebben az esetben csak a szoftver megvásárlására van szükség, ami jóval alacsonyabb, diákonként mintegy havi 600 forint költséget jelenthet az intézményeknek.
Az első körben a szolgáltató a magániskolákat, mint potenciális ügyfeleket célozza meg, de később az állami iskolák bekapcsolhatósága is felmerülhet. A szolgáltatás indulásának első félévében Király István 5 ezer licenc eladásával számol.