Tarolt a Samsung, nagyot nőtt a Xiaomi, a Huawei pedig az európai okostelefon-piacon is megszenvedte az amerikai embargót – derül ki a Canalys elemzéséből.
A nemzetközi piackutató friss kutatása szerint a Samsung az utóbbi 5 év legjobb eredményét érte el az európai piacon, részesedése meghaladta a 40 százalékot. A dél-koreai gyártó 18,3 millió készüléket szállított, fókuszálva az A sorozat versenyképes modelljeire, az A10-re, az A20-ra, az A40-re és az A50-re. Ezek adták a teljes mennyiség kétharmadát, 12 millió darabot.
Jót tett a termékstratégia-váltás a koreai márkának
„A Samsungnak volt mit veszítenie Európában. A megfelelő termékstratégia helyett évek óta csak a profitra összpontosított” – mondja a Canalys egyik vezető elemzője. Idén viszont már megszabadult a bilincseitől, és egyértelmű prioritása a piaci részesedés visszaszerzése lett.
Az elemző szerint ugyanakkor a siker nemcsak a termékstratégiának köszönhető. A dél-koreai cég gyorsan reagált a Huawei elleni amerikai embargóra. A színfalak mögött a meghatározó kereskedőkkel és szolgáltatókkal folytatott tárgyalások során azon dolgozott, hogy stabil alternatívává váljon. Ebben korábban gátolta, most inkább segítette az a tény is, hogy az alacsony, illetve közepes kategóriájú Android telefonok európai felhasználóira nem jellemző a márkahűség.
Fő riválisának a Huawei-nek az európai teljesítményét is befolyásolta az amerikai piacról való másfél hónapos kitiltás. A kínai gyártó készülékeinek a piaci jövőjével kapcsolatos bizonytalanság hatott ki leginkább az itteni értékesítésre.
Emiatt az utóbbi negyedévekben tartósan magas kétszámjegyű növekedést produkáló távol-keleti márka az egy évvel korábbihoz képest 16 százalékkal kevesebbet, 8,5 millió telefont szállított. A magyar piacon főként a középkategóriás szegmensben tudott kevesebbet eladni, emiatt az itteni részaránya 30-ról 23 százalékra esett.
A teljes európai részesedése pedig az egy évvel korábbi 22,4 százalékról 18,8 százalékra csökkent. Ennek nyomán ismét kétszámjegyűre nőtt a közte és a piacvezető Samsung közötti rés, amit alig egy éve sikerült már 6 százalék körülire leszorítania.
Az árérzékeny piacokra támaszkodik a Xiaomi
Az Apple meg tudta őrizni dobogós helyét, annak ellenére, hogy a tavalyi azonos időszakhoz képest 17 százalékkal 6,4 millió darabra csökkentek a szállításai az európai piacra. A legnagyobb arányú, 48 százalékos növekedést egy másik feltörekvő kínai márka a Xiaomi érte el, részesedése már megközelíti a 10 százalékot.
„A Xiaomi alapvető erőssége, hogy továbbra is támaszkodhat az árérzékeny országokra, az online és egyéb nyitott piaci csatornákra, de már a mobilszolgáltatók is egyre jobban megbíznak benne” – véli a Canalys másik elemzője. Hozzáteszi: a disztribútorok, kiskereskedők és mobilszolgáltatók, hogy csökkentsék a Samsungtól való függőségüket aktívan keresik az alternatív márkákat.
A Xiaomi kihasználhatja ezt a lehetőséget, annak ellenére, hogy a márkát kezdetben nem szívesen látták Nyugat-Európában, az alacsony haszonrése miatt. Mivel a kisebb márkák szép lassan kikopnak, egyre növekszik az étvágy a Xiaomi iránt.
A Nokia reinkarnációját felvállaló HMD Global is bent tudott maradni a vezető ötösfogatban, úgy is, hogy szállításai 18 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól. A második negyedévben szállított 1,2 millió darab már csak 2,7 százalékos részesedésre volt elegendő a tavalyi azonos időszakban elért 3,2 százalékkal szemben.