Kezd felpörögni a hazai távközlési piac, és olyan változásokon megy át, ami nagyban befolyásolja a Magyar Telekom jövőbeni helyzetét is – mondta második negyedévi értékelőjében a társaság gazdasági vezérigazgató-helyettese.

Szabó János szerint a folyamatok az átlagosnál nagyobb hatást gyakorolnak a piaci viszonyokra. Az egyik a nemrégiben meghirdetett frekvenciatender, amely a magyar mobilpiac következő 10-15 évét határozza meg.
Frekvenciatender, T-Systems eladás, Vodafone-UPC
Ma még nem tudni melyik cég milyen frekvenciákra pályázik, tiszta képet a jövendő viszonyokról október elején tudhat meg a piac. Hamarosan lejár a szolgáltatók által eddig használt 900-as 1800-as frekvenciák használata, ott is indulhat az újraértékesítés.
Beszélt a vezérhelyettes a T-Systems Magyarország eladásáról. Kiemelte, hogy az eddigi bejelentés az értékesítéssel kapcsolatos előzetes megállapodásról szólt, ami azt jelenti, hogy még nem zárult le az akvizíció, jelenleg a cég átvilágítása folyik.
A téma kapcsán feltettük a kérdést, hogy a felvásárlás után mi lesz a Telekomba visszakerülő kkv üzletággal? Szabó János elmondta, még nincs végleges döntés arról, hogy milyen formában működne tovább a kis- és középvállalati szegmens, megőrizné-e az önállóságát, vagy mint korábban beolvadna a lakossági ügyfélbázisba. Hozzátette, nemcsak a vállalatméret határozza majd meg, hogy ki marad a T-Systems-nél és ki nem, hanem, hogy igényel-e a jövőben rendszerintegrációs szolgáltatást.
A Vodafone-UPC összeolvadás még ennél is nagyobb hatással lesz a távközlési piacra, innentől kezdve ugyanis megjelenik a második integrált szolgáltató. Így ebben a szegmensben is beindul a verseny, jelentősen befolyásolva azt a piaci előnyt, ami eddig meg volt a Telekomnak.
Idén a meglévő szolgáltatási portfólió megőrzése a cél
A Digi nemrégiben elindult mobilszolgáltatása kapcsán Szabó János elmondta, tisztában voltak vele, hogy a nulla forintos árazás komoly kihívás lesz a piac számára. Az is tény, hogy a szolgáltatás egyelőre inkább a teszt, ez is indokolja a jelenlegi árazási gyakorlatot. Így még nem tudni mit lép a Digi a tarifákban akkor, ha ténylegesen elindul a mobilpiacon.
A kihívások közé tartozik az 5G szolgáltatások megjelentése a piacon, ami körül sok minden nem látható még tisztán. Ezért a Telekom számára idén inkább az a fontos, hogy megőrizze a szolgáltatási portfóliót a meglévő hálózatokon.
Ennek érdekében sűrítik a meglévő díjcsomagok frissítését, a hangnál egyre inkább a korlátlanság felé nyitnak, adatban pedig növelik az adott csomagban foglalt mennyiséget, illetve javítják a szolgáltatás minőségét. Az ügyfélmegőrzést szolgálja az a lépés is, hogy már a feltöltőkártyás ügyfelek is előfizethetnek az integrált, kedvezményes Magenta1 csomagokra.
A Huawei elleni embargó a Telekom bevételeiben is éreztette a hatását
A második negyedévi bevétel visszaesésével előre kalkuláltak, mivel nehezen lehetett megismételni az egy évvel korábbi eszközértékesítés dinamikáját. Az okok között említette a vezérhelyettes azt is, hogy az amerikai embargó bizalmi válságot alakított ki a Huawei termékeivel kapcsolatban, amely visszavetette az eladásokat.
Mint nemrégiben megírtuk a kínai márka 30 százalék feletti hazai piaci részesedése 7 százalékpontot esett májusról júniusra, főleg a közép – és alsó kategóriás készülékek iránti kereslet csökkenése nyomán. A tiltást időközben feloldották, a vásárlók is visszatértek. A rendszerintegrációban sem tudták hozni az előző évi formát a közbeszerzések jelentős visszaesése miatt.
A macedón leányvállalattal kapcsolatban elégedett a Telekom a piacelsőségre törekvő Maktel teljesítményével meg vannak elégedve.
Mit mutatnak a konkrét számok?
A Magyar Telekom bevétele az idei második negyedévben 4,1 százalékkal 160,8 milliárd forintra csökkent, mivel a vezetékes és mobil szolgáltatási bevételek emelkedését ellensúlyozta a rendszerintegrációs és IT bevételek zuhanása.
A mobil bevételek 1,8 százalékkal, 84,9 milliárd forintra nőttek. Ebben az emelkedő mobiladat-bevételek játszottak szerepet, ugyanis a hangalapú és készülékértékesítési bevételek csökkentek. A vezetékes bevételek 3,1 százalékkal 52,7 milliárd forintra gyarapodtak a vizsgált negyedévben, féléves szinten 2,6 százalékos volt a növekedés.
A rendszerintegrációs (RI) és IT bevételek a második negyedévben 30,1 százalékkal 23,2 milliárd forintra csökkentek éves összehasonlításban, ami 2019 első félévében éves összehasonlításban 17,4 százalékos mérséklődést jelentett. Ennek oka, hogy jelentősen csökkent a hazai közszféra megrendelése.