Sok időt töltünk a közösségi médiában, de mégsem tartjuk magunkat függőnek. A Facebookból kivonulóban a fiatalabbak, jönnek az újabb közösségi média platformok – derül ki egy friss hazai kutatásból.
A 14-19 éves korosztály leginkább a YouTube-ot követi az Instagram és a Facebook előtt. A 20-40 éveseknél, valamint a 41 év felettieknél más a helyzet, ők még kitartanak a Facebook mellett, náluk a YouTube csak második helyen van.
A legfiatalabbaknál már a TikTok vezetne
Az ArvaliCom kommunikációs ügynökség 1100 fős kutatása szerint utóbbi korosztályokban az Instát a megkérdezettek kis százaléka használja első helyen, ami változhat, nemsokára helyet cserélhet a Facebook-kal.
„Ha a 14 év alattiakat is megkérdeztük volna, a TikTok lényegesen előrébb állna”- emeli ki Karvalics Attila, az ArvaliCom ügyvezetője. Becslése szerint már több mint 800 ezer fiatal használja hazánkban ezt a platformot.
Az idei eredményeket összevetve a cég 2015-ös hasonló kutatásával kiderül, hogy négy évvel ezelőtt a válaszadók háromnegyede akár egynél több órát is eltöltött a Facebookon, míg a 13 százalékuk csupán néhány percet szánt a közösségi platformra.
A 41 év felettiek 2015-ben kifejezetten “fészbukozni” ültek le a gép mellé, és ők voltak azok, akik leginkább egy órát vagy annál is többet eltöltöttek ott (45%), míg a 40 év alattiak csupán 30 százaléka szánt alkalmanként ennyi időt a platformra.
Van, aki napi 3 óránál is többet szán a közösségi médiára
Ezzel szemben az idei kutatás azt mutatja, hogy a fiatal válaszadók többsége (70%) naponta 3 óránál többet is eltölt a Facebookon, a maradék 30% pedig csak napi néhány percet, legfeljebb egy órát szán a Facebookra.
A 41 év felettiek hosszabban követik a Facebookot, mint 2015-ben, a többség (75%) mára már leginkább napi 2-3 órát, míg a válaszadók 25%-a csak fél órát-órát. A 24-40 éves korosztály 60%-a is naponta átlagosan 2-3 órát fészbukozik.
Európai összehasonlításban átlagon felüli a kötődésünk a közösségi média platformokhoz. Az Eurostat felmérése szerint az összes korosztályt figyelembe véve a uniós 56% helyett Magyarország mutatója eléri a 65%-ot. A fiatalok függősége pedig még ennél is nagyobb, az uniós 88 % helyett 94%.
Mi lenne velünk a közösségi média nélkül? A fenti megállapítások után a megkérdezett felhasználók nem gondolják magukat függőnek. A 14-23 éves korosztály 58%-a szerint csak kiegészítő szerepe van az életében a közösségi médiának, 16%-nak egyáltalán nem fontosak a közösségi média csatornák, és mindössze 2% tartja erőteljesen függőnek magát.
A válaszadók többsége úgy gondolja, hogy van élet a Facebookon kívül is, egyharmaduknál viszont pár hét után már elvonási tünetek jelentkeznének, míg 13% gondolja azt, hogy egyáltalán nem tudna létezni a platform nélkül.
Egyre fontosabb a biztonság
Az idei kutatás szerint hogy a 14-23 éves korosztály leginkább csetelésre, kedvenc oldalaik követésére és saját tartalom feltöltésére használja a platformot, a középkorosztály (24-40 évesek) szakmai és egyéb híreket olvas, és csetel a Facebookon. A 41 év felettiek korosztálya itt tájékozódik a napi és a szakmai hírekről is. A megkérdezettek csak a 4 százaléka válaszolta azt, hogy már származott kára a munkahelyi „fészbukozásból”.
A közösségi média követése manapság akár a párkapcsolatra is negatív hatással lehet. Idén is válaszoltak a kitöltők, hogy adott esetben a „fészbukozást” vagy a szexet választják. A 2015-ös adatok alapján szinte mindig a szex győzött, de 2019-ben előretört a Facebook, már a megkérdezettek mintegy 31%-a válaszolta azt, hogy időnként vagy mindig a Facebook győz. Ez a mutató négy évvel ezelőtt 8% volt.
A hirdetésekhez való viszonyunk jócskán megváltozott. Míg 2015-ben csak 48%, most már a válaszadók 65%-a véli úgy, hogy zavaróan sok hirdetés van a közösségi médiában, korábban 39% szerint nem volt vészes, most már csak 25% véli így, és csak 10%-ukat nem zavarja a sok hirdetés.
Ugyan a legtöbb közösségi média felület már többpontos biztonsági rendszerrel rendelkezik, ám még ez sem tud megvédeni teljes mértékben a hackerektől. A válaszadók 83%-a azt a választ adta, hogy még sosem törték fel valamelyik közösségi média fiókját, viszont 13%-a már esett áldozatául ilyen támadásnak. Jó hír, hogy a megkérdezettek többsége (73%) szerint már igenis fontos az adatainak a biztonsága, míg 2015-ben csak 36%-ukat foglalkoztatta nagyon ez a kérdés.