Elsőként az USA-ban dobta piacra a hét elején az Apple a Vision Pro headsetjét, valamint 600, kifejezetten az eszközre tervezett alkalmazást. A cég szerint ezzel kezdetét vette a térbeli számítástechnika korszaka.

Apple Vision Pro
Forrás: Apple

A digitális tartalmakat a fizikai világgal összekapcsoló közel 3500 dolláros headset, amit fél éve harangoztak be, 2024-es piaci bevezetéssel mostantól elérhető az Apple weboldalán és az USA-ban működő elektronikai kereskedésekben – számol be a Mobile World Live.

Az Apple alkalmazásboltja több mint egymillió, a Vision Pro-val kompatibilis alkalmazást kínál, és több mint 600 alkalmazás készült az eszközhöz. A hardveren saját operációs rendszer, a visionOS fut, és saját piactérrel is rendelkezik, amely térbeli számítástechnikai élményeket kínál.

Az Apple kijelentette, hogy a Vision Pro lehetővé teszi az alkalmazások számára, hogy „túlmutassanak a hagyományos kijelző határain”, mivel a felhasználók zökkenőmentesen navigálhatnak a digitális térben a szemükkel, a kezükkel és a hangjukkal egyaránt.

A Vision Pro-hoz tervezett alkalmazások között vannak olyanok, amelyek tartalomstreaming-élményt nyújtanak, de olyan munkahelyi alkalmazások is, amelyek lehetővé teszik a 3D-s multitaskingot is.

A Vision Pro az Apple első jelentős termékbemutatója a 2015-ös okosóra óta, bár a headset útja rögösebb volt, az összetett kialakításával kapcsolatos gyártási problémák miatt.

A számítástechnika újabb korszakába lépünk

A 2023-as év technológiai trendjei közül az egyik legfigyelemreméltóbb a térbeli számítástechnika (spatial computing) fejlődése: a térbeli technológiák az utóbbi időszakban vállalati eszközökként, különösen az ipari alkalmazásokban kezdtek elterjedni.

Számtalan fejlesztés kapcsán lehet hallani a digitális ikrekről, a térbeli szimulációról és ott vannak a kollaboratív digitális terek is, amelyek biztonságosabbá és hatékonyabbá teszik a gyárakat és a mögöttük álló vállalkozásokat.

Hamarosan kiépül a világháló újabb korszaka is a web 3.0, amellyel pedig kiemelt fontosságúak lesznek az ezek elérését lehetővé tevő érintkezési felületek(interface), – áll a Deloitte Tech Trends 2024 kiadványában.

Az ipari metaverzum vállalati eszközzé válásával egyre jobban terjednek a térbeli technológiák, amelyek adatok és mesterséges intelligencia segítségével reprodukálják a való életben zajló folyamatokat.

A technológia lehetőségei is ígéretesek: az ipari metaverzumból keletkezett bevétel 2030-ra várhatóan eléri a 100 milliárd dollárt, ami messze túlszárnyalja a fogyasztói szektor várható 50 milliárd dolláros és a vállalkozói szektor várható 30 milliárd dolláros bevételét, áll a tanulmányban.

Amit tudni lehet a térbeli számítástechnikáról

Az ipari metaverzumban már bevált táblagépekkel, és a ma még kísérleti stádiumban lévő okosszemüvegekkel, a gyári munkások, tervezők és mérnökök is ki tudják használni azt a 3D-s interakciót, amit a hagyományos technológiákkal dolgozó munkavállalók még nem tapasztaltak meg.

A gyártósoron dolgozók akár intelligens szemüvegen át is képesek kommunikálni az ország másik pontján lévő üzemben dolgozókkal.

A mérnökök az új berendezések prototípusát fizikai alapú, fotorealisztikus digitális ikrek formájában készítik el, vagy a kivitelezők az építkezés megkezdése előtt realisztikus szimulációt végezhetnek.

Térbeli számítástechnika: Az Apple Vision Pro
Forrás: Siemens

„A kiterjesztett valósággal (AR, VR, MR) kifejlesztett valósághű 3D eszközök és hardverek kikövezhetik az utat egy működő térbeli web felé, ahol a valóságot fedő digitális réteg felgyorsítja az iparágak közötti munkavégzést.

Ez a fejlődés vezethet végül az egyszerűsített működés korszakához, amelyben az autonóm rendszerek, azonnali 3D modellek és kvantumszámítógépek optimalizált emberi közreműködéssel párosulnak, akár olyan felhasználási területnél, mint a távműtétek” – emeli ki Balog Orsolya, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

Ekkora piaci potenciál rejlik a metaverzumban

A Deloitte által megkérdezett gyártóipari cégvezetők 92%-állította, hogy a vállalatánál több, metaverzummal kapcsolatos kísérlet folyik, legalább egy felhasználói esettel komolyan foglalkoznak és azt bevezetni is tervezik.

Az ipari metaverzumnak köszönhetően a cégvezetők 12-14 százalékos növekedésre számítanak árbevétel, termelési kapacitás, illetve a minőség terén is a következő években. A leggyakoribb felhasználási esetek a folyamatszimuláció és a digitális ikrek, mivel az összetett működésű, költséges és pontosságot igénylő ipari környezetekben a robusztus szimulációk rendkívül hasznosak.

Apple Vision Pro
Forrás: Siemens

Elemzők szerint a digitális ikrek globális piaca a 2021-es 6,5 milliárd dollárról 2030-ra 125,7 milliárd dollárra nő. A digitális ikrekkel optimálisan AR technológiával lehet interakcióba lépni, ahol a fizikai világ digitális réteget kap, ezáltal egy közös, háromdimenziós immerzív internet jön létre.

Az AR-eszközök globális piacát 2022-ben 38,6 milliárd dollárra becsülték, 2030-ig 36 százalékos éves növekedési rátával számolnak a kapcsolódó szoftverek és hardvereszközök révén. Jelenleg az AR piaci részesedésének többségét ipari és gyártási alkalmazások teszik ki, komoly fejlődés várható az egészségügyi alkalmazások, edzés, sebészeti szimuláció, vagy érvizualizáció terén, ahol az éves növekedési ütem 2030-ig 44 százalékosra tehető.

A térbeli számítástechnika elvezet a web 3.0-hoz és a kiterjesztett munkaerőhöz

A felsorolt technológiáknak köszönhetően küszöbön a web 3.0, más néven a térbeli web, amely megszünteti a digitális tartalom és a fizikai tárgyak közötti határt, és eggyé formálja a két valóságot.

A következő generációs interfészeken, például az Apple-éhez hasonló intelligens szemüvegeken keresztül a térbeli web lehetővé teheti, hogy a fizikai környezetünk által keltett valós idejű információkkal interakcióba lépjünk geolokáció, számítógépes látás vagy a hang és gesztusok segítségével. A fejlődés ütemétől is függően a térbeli számítástechnika piacát egyes előrejelzések 600 milliárd dollárra becsülik 2032-re.

Az iparvállalatoknál dolgozó munkavállalók is egyre több kiterjesztett eszközt kezdenek használni, egyre több kulcsfontosságú területre is alkalmazva azokat. Könnyebbé válik a telephelyek monitorozása, felszabadulhat az itt foglalkoztatottak egy része.

Rövidebbé válhat a betanulási idő: az új munkavállalók a szimulációkba épített szabványos működési folyamatokat követhetik, a munkafolyamat során pedig vizuális jelzések segítik őket a tanulásban, így a tanulást nem szükséges leválasztani a gyakorlatról.

Ezen túlmenően alacsonyabbá válhat a biztonsági kockázat is: a vállalkozások AR/VR segítségével a kockázatos helyzetekre is fel tudják készíteni a munkavállalóikat.

Átalakul a terméktervezés, fejlesztés és értékesítés is

Azok a ruházati kiskereskedők, akik AR-technológiát építettek alkalmazásukba, weboldalukba, vagy fizikai helyszíneikbe, több mint 50 százalékos növekedést tapasztaltak már eddig is az egy látogatóra jutó bevételben.

A technológia lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy felpróbáljanak bármilyen ruhát vagy kiegészítőt, a generatív mesterséges intelligencia pedig ezeket tökéletesen a vásárló méreteire szabja.

A térbeliség kihasználásának másik módja a termékek szimulált körülmények között történő tervezése és tesztelése is, ami jelentős javulást eredményezhet az agilitás, a piacra jutási idő és akár a fenntarthatóság terén.

Az autógyártók a többszáz valódi törésteszt helyett egy előzetesen gyűjtött adathalmaz segítségével több ezer ilyen tesztet szimulálhatnának, és még olyan eseményeket is figyelembe vehetnek, mint a természeti katasztrófák, amelyek a való világban nem reprodukálhatók. A lehetőségek tárhaza korlátlan – állapítja meg a tanulmány.