Első ízben lépte át az ezermilliárd eurós küszöböt a műszaki fogyasztói cikkek világpiaca, a tavaly bekövetkezett újabb 4 százalékos növekedés révén. A vevők egyre inkább keresik a prémium termékeket, fontos nekik az eszközök hálózatba köthetősége és a kényelmi funkciók.
A kereslet áttolódik a prémium termékek felé
Az elemzők idénre további 2 százalékos bővülést prognosztizálnak, ami 1,03 ezer milliárd euróra gyarapítja az ezen a piacon érdekelt vállalkozások globális bevételét. Ami az egyes termékcsoportokat illeti, telefonokra és egyéb távközlési eszközökre 7 százalékkal többet fordítottunk 2018-ban.
Ugyanekkorát nőtt a kisháztartási eszközök forgalma, míg 6 százalékkal több bevételt könyvelhettek el a szórakoztatóelektronikai és fotócikkeket gyártók. A legszerényebb piacbővülés, –alig egy százalékos –az IT és irodatechnikai berendezések piacán következett be, míg a nagyháztartási gépek értékesítése egy százalékos mínuszba fordult – derült ki a GfK piackutató cég friss elemzéséből.
A legnagyobb felvevőpiac 42 százalékkal továbbra is az ázsiai és csendes-óceáni térség, második helyen áll Európa 25 százalékkal. Meglepő módon a műszaki világ fellegvárának tartott Észak-Amerika csak a harmadik 20 százalékkal. A fennmaradó piaci hányadon Latin-Amerika, valamint a Közel-Kelet és Afrika osztozik.
A piac nemcsak növekszik, a kereslet szinte minden szegmensben fokozatosan eltolódik a prémium termékek irányába. A fogyasztók hajlandóak többet fizetni az eszközök internetes kapcsolatáért és a többlet kényelmi funkciókért.
A több mint ezer milliárd eurós piac 44 százalékát, vagyis mintegy 440 milliárd eurót a különféle távközlési eszközök alkották 2018-ban. Itt a slágertermék még mindig az okostelefon, ami még mindig jó üzlet a gyártóknak, hiszen értékben 7 százalékot is nőhetett az egyébként mennyiségben lassan telítődő piac. A prémiumtermékek felé tolódó kereslet azonban még bevételtöbbletet hozhat a konyhára.
Európára(+14%) és Észak-Amerikára(+12%) számíthattak legjobban 2018-ban a gyártók. Idén viszont az elemzők szerint várhatóan értékben is inkább stagnálni fog a piac.
Megéri az okoskonyhákra gyúrniuk a gyártóknak
Kedvező fordulatra számíthatnak viszont a nagyháztartási berendezések márkái, a tavalyi visszaesés után idén ha szerény mértékben is, de ismét bővülhet ez a piaci szegmens. A mosógépek, hűtők, tűzhelyek és társaik globálisan 177 milliárd eurós üzletet jelentettek tavaly. Itt is megjelennek az új trendek, a multifunkcionalitás, a hálózatba köthetőség, az okoskonyha elvárások.
A tavalyi gyenge évet a dél-amerikai 6 százalékos, az európai 3 százalékos és az ázsiai 2 százalékos bővülés tudta némileg kompenzálni. A szakértők idénre viszont már mintegy 6 százalékos globális növekedést prognosztizálnak.
A harmadik legnagyobb termékcsoportot az IT és irodatechnikai berendezések alkotják, ebből tavaly mintegy 157 milliárd eurós üzletet csinálhattak a gyártók. Az IT szegmensben jelenleg a játékokra tervezett gaming PC-k iránti kereslet növekedése figyelhető meg, főleg Dél-Amerikában és Ázsiában. Európa stagnál, Észak-Amerikában pedig visszaesett a kereslet.
A különféle irodatechnikai eszközök, projektorok, nyomtatók, másolók stb. eladásai tavaly még mintegy 3 százalékkal 16 milliárd eurónak megfelelő értékre nőhettek, de idén hasonló mértékű visszaesést prognosztizál a GfK a komplett IT és irodatechnika piac ra.
Jó évet zárhattak és idén is jók a kilátásaik a szórakoztató elektronikai termékek márkáinak. A piac értékben elérte a 138 milliárd eurót. Valamennyi régióban erőteljes volt a növekedés. A GfK 2019-re mintegy 4 százalékos növekedést prognosztizál ebben a szegmensben, ahol ugyancsak a prémium termékeket keresik már.
A GfK legutóbbi tanulmányai szerint közel minden második fogyasztó nyilatkozott úgy, hogy „inkább legyen kevesebb, de magasabb technológiai szintet képviselő készülékem”.
A siker másik kulcsa, a könnyű használhatóság. A fogyasztókra ugyanis egyre inkább jellemző, hogy hamar elveszítik érdeklődésüket bármely elektronikai készülék iránt, ha annak kezelése bonyolult.
A globális tévépiac is profitál a felső kategóriás készülékekből
A tévékészülékek forgalma 2018-ban több mint ötszázalékos növekedéssel meghaladta a 100 milliárd eurót. Ez a szegmens adta a szórakoztatóelektronikai termékek globális piacának mintegy a háromnegyedét. A növekedés zöme a legalább 50 inch képátlójú felső kategóriás készülékeknek tulajdonítható, a tavalyi bevételek több mint a felét ezek hozták.
Egyre népszerűbbek az OLED-képernyőpanelek – növekedésük üteme meghaladja a 100 százalékot. Az OLED-készülékek átlagára tavaly mintegy 300 euróval mérséklődött és valamivel 2100 euró alá esett. A képernyőfelbontást illetően, a 4K képernyők iránti kereslet tovább nő és már megjelentek a piacon az első 8K modellek is.
Terjednek a komplex okos multiroom audiorendszerek. A normál hangszórókon kívül a soundbarok (=hangprojektorok) illetve vizuális visszajelzést adó, mesterséges intelligenciára épülő hangasszisztenssel kombinált formátumú, vagy okosképernyők is fokozatosan teret hódítanak. Szakértők szerint ezek a készülékek válhatnak az okosotthonok központi vezérlőegységévé.
A fotócikkek szegmense tavaly nem tudta megtörni a negatív trendet, világméretekben további 5 százalékot zsugorodott a piac, ami értékben 15 milliárd eurót hozott a konyhára. A csúcskategóriás kamerákra építve viszont idén 4 százalék alatti, de ismét növekedést remélhetnek a gyártók.
A kisháztartási eszközök iránti kereslet töretlen
Ezek a készülékek globálisan 86 milliárd euró bevételt jelentettek a piaci szereplőknek, fő felvevő- és gyártó bázisuk Kína, ahol egy év alatt 13 százalékkal nőtt az értékesítés. Európában 7 százalékos volt a piac bővülése. A kisháztartási eszközök használatánál is fontos a kényelmi szempont. Így nem véletlen, hogy manapság az akkumulátoros kéziporszívók a termékkategória slágercikkei. A készülékek értékesítése az idén további 8 százalékkal nőhet.