A vevők egyre frusztráltabbak a folyamatosan növekvő készülékárak miatt, ez is közrejátszik abban, hogy az átlag ritkábban cseréli le az okostelefonját. Növekszik a világban a politikai feszültség, bizonytalan a gazdasági helyzet, ezek mind befolyásolják az eladások alakulását.
Közel 5 százalékkal esett vissza a tavalyi, amúgy konjunkturálisan általában kedvezőnek számító záró negyedév forgalma, a teljes év pedig 4,1 százalékos mínusszal fejeződött be. Az előrejelzések idénre is borúlátóak maradnak, mivel a tavalyi évet befolyásoló negatív trendek folytatódhatnak.
Ötödik negyedéve lejtmenetben
Az előzetes adatok szerint a tavalyi utolsó negyedévben 375,4 millió új okostelefon szállítottak a világpiacra a gyártók, ez 4,9 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. Igaz volt ennél gyengébb időszak is, mint korábban megírtuk a harmadik negyedévben 6 százalékot zsugorodott a piac.
A lejtmenet az IDC friss elemzése szerint viszont már az ötödik egymást követő negyedévet jellemzi. Emiatt az alig több mint egy évtizede létező telefonkategória az eddigi leggyengébb évét zárhatta 2018-ban. A visszaesés mértéke 4,1 százalék, de még így is elég szép darabszám, valamivel több, mint 1,4 milliárd készülék talált gazdára.
Káoszként jellemzik manapság a világ okostelefon piacát az elemzők, ahol vannak ugyan még növekvő keresletet támasztó országok, mint India, Indonézia, Dél-Korea és Vietnam, de összességében kevés az értékesítés szempontjából pozitív jelenség.
A szakértők szerint a nagy piacok egyre telítettebbé válnak, beleértve a közel 30 százalékos részesedésével a legnagyobbnak számító Kínát, ahol 2018-ban 10 százaléknál is nagyobb volt a visszaesés.
Vonzóbb készülékcsere programok kellenek
Miközben a gyártók egyre több menő technológiai innovációt ágyaznak be az új készülékeikbe, rendesen emelik is az áraikat. Manapság a prémium készülékek ára már vetekszik az üzleti laptopok árával. A drágulással nem tudnak, vagy nem akarnak ilyen gyorsan lépést tartani a fogyasztók, akik így nem olyan gyakran cserélnek telefont, mint korábban.
És akkor a kihívások között még nem beszéltünk a világban egyre fokozódó politikai feszültségekről, valamint a recessziós kilátásokról, amelyek várhatóan az idei évet is jellemzik, tehát globálisan pozitív várakozásaik 2019-re sem nagyon lehetnek a gyártóknak.
A felsoroltak ellenére Kína marad idén is a legnagyobb felvevőpiaca az okostelefonoknak, ahol a 4 vezető ottani márka – a Huawei, az OPPO, a vivo és a Xiaomi – a korábbi 66 százalékról 78 százalékra növelte együttes részesedését.
Hasonlóan nagy a koncentráció világméretekben is, amit jól illusztrál, hogy a vezető ötösfogat már a teljes piac 69 százalékát fedi le, szemben az egy évvel korábbi 63 százalékkal. Ha beleszámítjuk a globálisan jelenleg hatodik vivo-t is, amely egy-egy negyedévben be tudott kerülni a top 5 közé, a vezető márkák részesedése eléri a 75 százalékot is, ami tovább is növekedhet.
A csereszakaszok kitolódásával fel van adva a lecke a gyártóknak, hogyan tudják megtalálni az új egyensúlyt az innovatív funkciók, a dizájn és a megfelelő árazás között – vélik az elemzők. Az összehajtható és az 5G-képes készülékek új életet lehelhetnek a piacba, feltéve, ha a gyártók és a szolgáltatók képesek lesznek ezeket a valódi igényeknek megfelelően alakítani.
Az új technológiákhoz szükséges drágább részegységek, kijelzők, chipkészletek stb. várhatóan tovább emelik az okostelefonok árát. A patthelyzet feloldásáért a szolgáltatók és a kiskereskedők is tehetnek, vonzó készülékcsere programjaik révén.
Egyre szorosabb a verseny az élbolyban
A piacvezető Samsung a záró negyedévben 5,5 százalékkal kevesebb készüléket szállított a világpiacra, ezzel részesedése 20 százalék alá esett, nagyon közel engedve magához dobogós riválisait, az Apple-t és a Huawei-t.
Az év egészét tekintve a koreai gyártó szállításai 8 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól, ami 0,9 százalékponttal rontott vezető piaci pozícióján. Az elemzők várakozással tekintenek arra, hogy a már említett innovációkkal kapcsolatban a Samsungnak mi van a tarsolyában, amivel meg tudja továbbra is őrizni az első helyét.
Nem túl rózsás évet tudhat maga mögött az Apple sem, amely a negyedik negyedévet kimondottan nagy 11,5 százalékos visszaeséssel zárhatta. Ez az üzleti negyedévét is jelentősen befolyásolta, hiszen a többi termék és szolgáltatás szegmens nem volt képes a tetemes mínuszt kompenzálni. Mindez annak fényében még érdekesebb, hogy szokásával ellentétben az Apple az utolsó negyedévre egyszerre három új okostelefon modellel is előrukkolt.
Ennél jóval kisebb 3,2 százalékos volt az esés 2018 egészére, ami érthető, hiszen az iPhone-ok két legnagyobb felvevőpiaca az USA és Kína egyaránt nagyon gyenge keresletű évet tudhatott maga mögött. Az elemzők szerint az Apple még mindig bent maradhat a ringben, de nem lesz egyszerű az idei helyzete, hiszen egyelőre nem hallani arról, hogy 2019-ben megjelenne az 5G iPhone. Helyette valami más ütőssel kell fenntartania a márka iránti bizalmat.
A kínaiak tovább meneteltek
Akiknek nem volt okuk 2018-ban sem panaszra, azok a kínai gyártók, köztük is főként a Huawei, amely a tavalyi záró negyedévben 43,9 százalékkal növelte a szállításait, éves összehasonlításban pedig 33,6 százalékos gyarapodást tud felmutatni. Ezt részben köszönhette a másik okostelefon márkájának a Honornak is, amely már közel a felét adja a cégcsoport készülékszállításainak.
Az éves szinten negyedik helyen álló Xiaomi 2018-ban 32,2 százalékkal többet szállított a világpiacra, első ízben haladva meg a 100 millió darabos szintet. A márka egyre jobban teljesít már az európai piacokon is, tavaly nyitotta első magyarországi márkaboltját. Zászlóshajós modelljei a Mi/Mix/Max és Pro készülékek kedvező árukkal komoly kihívói lehetnek más márkák prémium telefonjainak.
Az ötödik helyen álló OPPO tavaly 1,3 százalékkal növelte szállításait, amelynek zömét még mindig a kínai piac szívja fel. A cég a külföldi piacok közül elsősorban Indiára és Indonéziára fókuszál 2019-ben is.