Már túl van a negyedmillión a Revolut ügyfelek száma Magyarországon, amely az elmúlt hónapokban az egyik leggyorsabban bővülő piaca lett a londoni székhelyű fintech cégnek. A legújabb termékekről, a jövőbeni piaci stratégiáról beszélgettem a cég két lengyelországi szakértőjével.

Revolut

„Minden nagyon dinamikus a Revolutnál, az európai ügyfelek számát tekintve Magyarország most éppen a 11. helyen áll, de pár napon, vagy egy héten belül lekörözheti már Svájcot és Litvániát is”– emelte ki Stefan Bogucki, PR menedzser.

200 milliárd forinthoz közelít a hazai tranzakciók értéke

Ez az év elejéhez képest nyolcszoros növekedés, ami kiemelkedőnek számít. Novemberben egy hónap alatt 30 ezerrel nőtt a nálunk Revolut számlát nyitók száma. A mobilalkalmazást már 100 ezren használják Budapesten, és több ezren Szegeden, Debrecenben és Pécsett. Mostanáig a Revolut 172 milliárd forint (515 millió euró) értékben dolgozott fel pénzügyi tranzakciókat Magyarországon.

A magyar ügyfelek átlagéletkora a novemberi mutatók alapján 35 év, de mint megtudtam, több mint 10 ezer 50 éven felüli is van közöttük. A pénzátutalások zöme Magyarországon belül zajlik, külföldi tranzakciót főként Nagy-Britanniában és Németországban élőkkel bonyolítanak a hazai Revolut számlások.

Revolut felhasználóinak száma

Számos új termékkel készül az Európában már több mint nyolcmillió ügyfelet szerzett cég. A felhasználók az eddigiek alapján már igen jó valutaárfolyamon tudnak külföldön vásárolni, vagy egy másik országba pénzt utalni.

Az alkalmazásban emellett valutaváltásra, kriptovaluta vásárlására, illetve eladására is van mód. (Az egyébként meglehetősen nyitott kommunikációjú cég azt viszont nem publikálja sehol, hogy hányan vásárolnak rajtuk keresztül kriptopénzt.) Nemrégiben jutalékmentes tőzsdei szolgáltatást is indított a cég, amit már a teljes ügyfélkör igénybe tud venni. (Erről itt írtunk korábban részletesebben)

Jöhet a Z-generáció

„Izgalmasnak ígérkezik a tinédzsereknek(Z-generáció) és az egészen fiataloknak szóló, még fejlesztés alatt lévő ajánlatunk, aminek az indulásával egy hónaptól fél évig terjedő idősávban számolhatunk” – mondta Karol Sadaj, lengyel country menedzser.

Hozzátette: ebben a kategóriában kétféle új terméket kínálunk majd, az egyiket a 10 év alattiaknak, a másikat a tinédzserek számára, akik már másféle módon közelítenek a pénzhez, mint a kisebbek.

A felnőtt Revolut számlások a 7-18 éves korosztálynak szóló „Revolut Youth” kártyákat adhatnak hozzá a számlájukhoz, amihez egy gyermekbarát alkalmazásfelület is tartozik. A kisebbeknek szóló kártyánál a szülők az applikáción belül kitűzhetnek feladatokat a gyerekek számára, amit ha teljesítenek, többletzsebpénzzel díjazhatnak a szülők. A tinédzser felhasználókat pedig 18 éves korukban teljes Revolut-fiók-tulajdonosokká alakítják át.

Erősen invesztálnak az üzleti termékekbe

„Ami a további fejlesztéseket illeti, erősen invesztálunk az üzleti termékekbe, növeljük a lehetőségeket a tőzsdei tranzakciós platformunkon, igyekszünk több tőzsdét is bevonni ebbe, a legközelebbi várhatóan London lesz, és megjelenünk az árutőzsdéken is. A tőzsdei platformot olyan irányban is fejlesztjük, hogy legyen rajta riasztás, tőzsdei hírek, és lehessen a tőzsdék nyitvatartási idején kívül is tranzakciókat végrehajtani” – sorolta Karol Sadaj.

Bővül az adományozási platformjuk is, a jelenlegi öt nagy nemzetközi intézménynél többet lehet ily módon támogatni, sőt valamikor a jövőben helyi jótékonysági szervezeteket is bevonnak a rendszerbe.

A tervek között szerepel a PSD2 adta lehetőségek kihasználása, egyik fejlesztő csapatuk dolgozik már azon, hogy az ügyfelek a bankoknál lévő számláikat is láthassák a Revoluton keresztül. A nagyon nagy tervük pedig, hogy elsőként a világon megvalósíthassák a valós idejű, tranzakciós díj nélküli közvetlen(peer-to peer) pénzátutalást is.

Panaszkezelés, befagyasztott számlák

Felvetettem, hogy a lelkesedés mellett jó páran csalódottak is amiatt, hogy időnként különösebb ok nélkül beragad az ügyfelek utalása, vagy befagyasztják a számlájukat. Panaszkodnak amiatt is, hogy az ügyfélszolgálaton csak chatbotokkal tudnak kapcsolatot felvenni.

„Először valóban robot jelentkezik be, de azután a problémák megoldásán 800 jól képzett ügyfélszolgálatosunk dolgozik a krakkói ügyféltámogató központunkban. Igen gyors válaszadási idővel dolgozunk” – válaszolta Karol Sadaj.

Hozzátette: „Más a helyzet a befagyasztott számlákkal. Mivel minket még a bankoknál is szigorúbban figyelnek a pénzügyi felügyeleti szervek, elengedhetetlen ellenőriznünk, hogy a számlákon megjelenő összegek ne származzanak illegális forrásból, a számláink ne legyenek eszközei a pénzmosásnak, vagy terrorizmus-finanszírozásnak.

Tehát azokban az esetekben, amikor valaki azt gondolja, hogy egyszerű algoritmus hiba miatt nem tudja használni a rendszert, a háttérben ez a véletlenszerűen előforduló ellenőrző funkció húzódhat meg. Éppen, mert mondjuk nem teljesen tiszta hátterű webshopból vásárolt, vagy Szudánba megy úgymond nyaralni, és ott vesz ki ATM-ből pénzt.

Előfordulhat befagyasztás a kriptodevizák vásárlásánál is bizonyos biztosítékok hiánya miatt. Ezekre a rendkívül szigorú előírások késztetnek minket, amihez saját érdekünk is, hogy tartsuk magunkat, különben elveszítjük a pénzpiaci tevékenységre vonatkozó engedélyünket”. (Az engedély nem terjed ki betétgyűjtésre és hitelezésre) .

„Európában mi vagyunk a legnagyobb fintech cég a brit pénzügyi felügyelet ellenőrzése alatt, ezért éjjel-nappal folyamatos megfigyelés alatt vagyunk mi is. A partnereink,Visa, Mastercard, illetve a hagyományos nagy bankok felé is folytonosan dokumentálni kell magunkat” – jegyzi meg Stefan Bogucki.

A Revolut bevételeinek a forrása felől érdeklődve megtudtam, hogy az egyik a havidíjas prémium kártyákból van,az átváltásoknak is van díja, és jön valamennyi pénz a kriptodevizás tranzakciókból is. Az egyik legújabb bevételi forrásuk az üzleti számlákból származik, jelenleg 200 ezer céges ügyfelet tartanak nyilván, többségük ma még brit vállalkozás.

Mi lesz a brexit után?

Ha már Nagy-Britannia, érdekelt, hogyan gondolkodnak a brexitről, mit terveznek annak esetleges sikere után. Válaszukban jelezték, hogy persze ma még semmit sem lehet biztosra tudni, csak azt, ha mégis megtörténik, akkor a brit felügyelet helyett valamelyik uniós ország felügyeleténél kérelmeznek új engedélyt.

Fontos számukra mit írnak elő az európai jogszabályok, ezek értelmében változtattak nemrégiben a számlanyitáshoz szükséges dokumentumok rendjén is. Eddig elfogadták személyi azonosítóként a jogosítványt is, ez a jövőben már nem lesz elegendő.

Érdekelt az is, hogyan gondolkodnak az ügyfélszerzés jövőjéről, ami ma még főleg közösségi úton működik. Nem használnak klasszikus hirdetési módszereket. Megtudtam, ezen egyelőre a jövőben sem szeretnének változtatni.

„Jól működik a mostani, vagyis, hogy bónusz fejében a már meglévő ügyfelek akvirálnak újakat, inkább nekik adjuk a pénzt, mint a hirdetésekre” – emelte ki Karol Sadaj.

Revolut háttér

A Revolutot 2015. júliusában indította útjára a Credit Suisse és a Deutsche Bank két korábbi befektetési bankára, Nik Storonsky és Vlad Yatsenko, a nagy bankok digitális alternatívájaként. A Revolutba napjainkig mintegy 340 millió dollárt fektettek be olyan jelentős kockázati tőkebefektetési társaságok, mint az Index Ventures, a Ribbit Capital, a Balderton Capital és a DST Global.