A mobilhálózati lefedettségi problémák megoldására kifejlesztett wifi alapú hanghívás(Voice over Wi-Fi), vagyis a VoWiFi szolgáltatás már lassan három éve érhető el Magyarországon. A négy szóba jöhető szolgáltató közül viszont egyelőre csak a Telekom és a DIGI ügyfelei számára. Jó hír, hogy a két másik szolgáltató ¬– Vodafone, Yettel – is nyitott a bevezetésére.

wifi hanghívások

VoWiFi-képes telefonok, jó minőségű wifi hálózatok is már jelentős számban állnak rendelkezésre, lefedettségi gondok is elő-, előfordulnak, akár beltéren, akár kültéren. Az ezt áthidalni hivatott technológia 2019. őszén jelent meg Magyarországon, a kezdeti időszakban csupán mérsékelt, mára felgyorsuló ütemben terjed Magyarországon.

Kéz a kézben a VoLTE-val

A szolgáltatás mögött lényegében ugyanaz a Voice over LTE(VoLTE) technológia áll, amit más néven 4G hangnak is hívnak, és aminek a lényege, hogy a hanghívás nem a hagyományos mobilhang elemeken megy keresztül, hanem a hívás vezérlési része IP-alapú multimédia alrendszert(IMS) használ. (Ez a technológia biztosítja az 5G hálózatokon is a hangátvitelt.)

A VoLTE-nél, amely már mind a négy hazai mobilszolgáltató kínálatában megtalálható, a jobb HD minőségű hang, a gyorsabban felépülő hívás és a párhuzamosan elérhető szélessávú hálózat jelenti a minőségi ugrást a korábbiakhoz képest.

Ezek a szempontok a VoWiFi-nél is szóba jönnek, de a technológia ezen felül azt is lehetővé teszi, hogy a mobil lefedettség nélküli területeken is lehessen mobiltelefonról hanghívást kezdeményezni, vagy hívás közben sms-eket küldeni és fogadni. Feltéve, ha van ott elérhető és elfogadható minőségű wifi kapcsolat, bármelyik szolgáltató jóvoltából. A hanghívás minősége olyan lesz, amilyen a wifi minősége.

A rendszer mindig az adott helyzetnek megfelelően vált át wifire, vagy vissza a mobilhálózatra. Alapból olyan az adott rendszer beállítása, hogy a wifire váltás csak akkor következzen be, ha nagyon gyenge a mobil lefedettség, de ezt a készüléken manuálisan lehet átállítani.

A normál hívás akkor szakad meg, ha sem 4G, sem wi-fi nem érhető el az adott területen. Segélyhívás esetén viszont ez sem következik be, azt a hálózati központ automatikusan áttereli a 2G, 3G hálózatra.

Lefedettségi problémák a pincétől a grafitos szigetelésig

Lefedettségi gondok jellemzően pincékben, mélygarázsokban jelentkezhetnek, ahol túl költséges lenne vagy műszakilag nem megvalósítható a lefedettség kiépítése, de gondot okozhatnak a fémgőzölt ablaküvegek, vagy a társasházak grafitos szigetelése is.

A wifis hívásnál nem kell tartani azoktól a biztonsági aggályoktól, amit a nyilvános wifi-k hordoznak magukkal, mert a VoWiFi külön titkosított privát hálózati VPN csatornát épít ki a mobilhálózattal és a hívás azon bonyolódik.

Szakértők véleménye szerint a VoWiFi nem akarja le-, vagy kiváltani a mobilhálózatot, utóbbi ugyanis minőségi és egyéb szempontból jobban kézben tartható. A technológia csak kiegészítő szolgáltatási célokat szolgál.

Ami a külföldi wifi hálózatokat illeti, azok minősége a hazaiaknál nehezebben behatárolható, maga a folyamat is nehezebben kontrollálható az országhatáron túl. Technológiailag ugyan adott erre is a lehetőség, ami azonban üzletstratégiai kérdéseket is felvet, például a számlázást, főleg az Európai Unión kívül.

wifi hanghívások

Szolgáltatók, amelyek már élnek a VoWiFi lehetőségével

Utánajártunk, hogy is áll a VoWiFi Magyarországon. Nálunk ma még egy viszonylag szűk kör használja a wifi alapú hanghívást, amit elsőként 2019.őszén vezetett be a Magyar Telekom.

A Telekom hálózatában kezdetben csak a havidíjas lakossági és üzleti ügyfeleknek volt elérhető a szolgáltatás, amit azonban mára kiterjesztett az operátor a feltöltőkártyásokra is. A cég friss tájékoztatása szerint intenzíven növekszik azon ügyfelek száma, akiknél a szolgáltatás már működik.

A VoWiFi ma sem része még egyetlen díjcsomagnak sem, a használathoz az előfizetőnek aktiváltatni kell, már akinél lehet, és van is hozzá VoWiFi-képes készüléke, de az ügyfél magának is tudja aktiválni. (Csak azoknál a telefonoknál vállalja a szolgáltató a garantált minőséget, amiket maga is tesztelt.)

Az aktiválás továbbra is díjmentes, de a használatért fizetni kell, ebben az esetben a percdíjak megegyeznek az ügyfél aktuális díjcsomagjában meghatározott díjazással. A havi és leforgalmazhatósági kedvezmények ugyanakkor ugyanúgy érvényesek a Wi-Fi-n keresztül bonyolított hanghívásokra is. A szolgáltatást viszont külföldi hálózatokban még nem tudják igénybe venni a cég előfizetői.

Kérdésünkre, hogy vannak-e már tervek arra, hogy a technológia adta lehetőséget kihasználva, a hanghívással párhuzamosan adatjellegű kommunikáció, – térkép, navigáció – is menjen VoWIFI-n? – az alábbi választ kaptuk a Telekomtól. Az operátornál a VoWiFi-t kifejezetten hangszolgáltatásként kezelik, az adatforgalmat fogyasztó alkalmazásokat az adatszolgáltatásokon keresztül szolgálják ki.

A Telekomon kívül jelenleg még a DIGI használja ezt a szolgáltatást, a versenytársához hasonlóan ugyancsak térítésmentesen. A 2021. január 1-jén bevezetett DIGIMobil csomagok az operátor hálózatán belül az ezen technológiával indított mobil, valamint vezetékes DIGI vagy Invitel hálózati hívások esetén forgalmidíj-mentes beszélgetést jelentenek. Minden egyéb hívásirány díja megegyezik az előfizető mobil díjcsomagjában foglalt tarifákkal.

A DIGI viszont minden mobilcsomaggal rendelkező előfizetője számára automatikusan bekapcsolja ezt a szolgáltatást, és az előfizető készülékének VoWiFi képessége dönti el, hogy azt ténylegesen tudja-e használni, vagy sem.

Ami pedig a párhuzamos VoWiFi adatkommunikációt illeti, az ilyen típusú adatkapcsolat esetén a mobilkészülék a wifi adatkapcsolaton keresztül forgalmaz adatot, vagyis nem a díjcsomagban foglalt mobil adatkeretet fogyasztja. A mobilkészülék vezeték nélküli kapcsolati ideje alatt a térkép és navigáció adatforgalma az adott wifi hálózat internet szolgáltatóján keresztül történik.

A Vodafone és a Yettel is nyitott a szolgáltatás bevezetésére

A Vodafone sajtóosztályától egyelőre annyit sikerült megtudni, hogy várhatóan jövőre a szolgáltatónál is elérhető lesz a VoWIFI szolgáltatás, amelynek bevezetése kapcsán a szolgáltató minden esetben szem előtt tartja az ügyfelek igényeit és a piaci trendeket.

A Yettelnél ennél részletesebb válaszokat kaptunk, de konkrétabb határidő megjelölése nélkül. A szolgáltató szakértői szerint is hasznos megoldás lehet a technológia a hanglefedettség helyi javítására és kiegészítésére. Főleg annak fényében, hogy tapasztalataik szerint a hiányzó lefedettség pótlása hagyományos módon történő fejlesztéssel nem is térül meg.

Úgy látják, hogy ha a technológiai feltételek hálózati és ügyféloldalon is egyaránt adottak, hosszú távon számolnak a VoWiFi bevezetésével is. Az ügyfelek szempontjából kulcskérdés a telefonok VoWiFi képessége, ami a tapasztalatok szerint a VoLTE-képes telefonoknál meg is van.

Ezt jó alapnak gondolják, ugyanakkor elképzelhető az is, hogy a régebbi készülékek esetén a készülékgyártó már nem fogja azt elérhetővé tenni, de lehetnek olyan telefonok is, amik később, frissítéssel kapják meg a technológiát.

Az esetleges bevezetés esetén nem tartják kizártnak a navigációt sem. Ebben az esetben a használati módok jelentik a korlátot. Navigációra alapvetően házon kívül, mozgás közben van lehetőség. Házon kívül jó eséllyel van 4G, ugyanakkor nincs összefüggő WiFi.

Ha van – vagy lenne – összefüggő kültéri lefedettség, akkor a WiFi hálózat mobilitás-támogatása (a gyakori cellaváltások) lesz a korlát. Séta közben működhet, de nagyobb sebességnél megszakad a kapcsolat.

Összességében a Yettelnél is látják a technológia előnyeit, de korainak tartják még az árazásról és a használati feltételekről beszélni.