A magyarok fele tervezi, hogy a mostani sokirányú válsághelyzet ellenére vesz valamit a jövő hónapban esedékes Black Friday(BF) időszak alatt, sőt az átlagos költés várhatóan meghaladja a tavalyit – derül ki a LogiNet és a Reacty Digital felméréséből. Szigorodnak az árazással kapcsolatos fogyasztóvédelmi szabályok.
A friss kutatás szerint egy átlagos magyar vásárló mintegy 41 ezer forintot költ majd a fekete pénteki akciók során, ami 20 százalékkal nagyobb összeg a tavalyinál. Szakértők szerint ennek oka részben a elszabaduló infláció, valamint a választások előtti extra juttatások, de magyarázhatja ezt az úgynevezett felhalmozási folyamat is, amikor az emberek további áremelkedésekre számítva inkább most költekeznek, mint a még kiszámíthatatlanabb jövőben.
Idén a termékeknél a klasszikusok vezetnek majd
Az online térben vásárlókat idén nagyfokú bizonytalanság jellemzi: a Black Fridayt ismerők 28%-a tervezi csökkenteni internetes vásárlásait, 19 százalékuk viszont a megélhetési válság ellenére többet költene a tavalyinál, 17%-uk a korábbi évekéhez hasonló kiadásokkal tervez. Csupán 15%-uk nem szándékozik vásárolni idén online, az is igaz ugyanakkor, hogy a 21 százalékuknak pedig még fogalma sincs arról, hogyan reagál majd az új pénzügyi kihívásokra.
Míg tavaly a barkács és kerti termékek iránt volt nagy az érdeklődés, idén a kutatás alapján úgy néz ki, hogy a klasszikus kategóriákat preferáljuk a novemberi akciók során. A BF vásárlással számolók mintegy harmada (31%) tervez ruházati cikket, 27%-a háztartási kis-, és nagygépet, 23%-a pedig háztartási-, és vegyi árut vásárolni az akciós időszak alatt. Műszaki cikkeket inkább a férfiak terveznek vásárolni, ruhákat inkább a nők.
A műszaki cikkeknél idén már fokozottabban kerül elő a termékek energiabesorolása, ami az ilyet vásárlók kétharmadánál befolyásolja a döntést. A nők körében is prioritást kap ez a szempont, a válaszadók közel fele (46%) mondta azt, hogy rendkívül fontos számára az energiatakarékossági besorolás.
Szolgáltatást a BF akciókra készülők több mint a fele tervez vásárolni, ezen belül is kiemelt helyen szerepel a szállás(18%), a valamilyen előfizetés (17%), vagy a szépségápolási szolgáltatás (14%). A tavalyihoz képest többen szeretnének repülőjegyet vásárolni az akciós hetek idején.
A hatóság lecsap az akciókkal trükközőkre
Az akciós időszakot ismerők közül minden második ember ár-összehasonlító oldalakat is használ majd (55%), illetve igyekszik a termékek, szolgáltatások korábbi árait is leellenőrizni (54%).
A valódi akciók megtalálását és a tisztességtelen árazási gyakorlatok kivédését segíti az idén májustól szigorodó kereskedelmi szabályozás is: amely szerint a hagyományos boltoknak és webshopoknak egyaránt kötelező feltüntetnie a kedvezményes ár mellett az elmúlt legalább harminc nap legalacsonyabb árát is.
Az új szabályozás miközben védi a fogyasztókat, újfajta kihívások elé állíthatja kereskedőket: dönteniük kell, hogy az e-kereskedelmet ünneplő Black Friday-re vagy karácsonyra időzítik a legnagyobb akcióikat.
Ha ugyanis egy kereskedő november végén a BF időszakra leértékel egy terméket, akkor arra a karácsonyi szezonra már nem tud további kedvezményt adni, mivel a két időszak között kevesebb, mint 30 nap telik el.
„A termékekre vonatkozó árakciók mellett kiemelten fontos lesz, hogy az e-kereskedők tudatosan használjanak egyéb vásárlásösztönző eszközöket is, mint például a kosárértékhez kötött kedvezmények, vagy az ingyenes szállítás. És ne feledkezzünk meg azokról a webshop funkciókról sem, amelyek segítenek döntést hozni a látogatónak, emlékeztetik egy félbehagyott vásárlásra vagy éppen kiegészítő termékeket ajánlanak” – emeli ki a kutatás kapcsán Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője.