A francia villamosenergia-hálózati elosztónál már a mesterséges intelligenciát(AI) is bevetették a mérőleolvasások során észlelt anomáliák feltárásában, hogy megbízhatóbb számlázást tudjanak nyújtani a több százezer ügyfélnek.
A franciaországi villamosenergia-hálózat fő üzemeltetőjeként az ENEDIS az ország 95%-án felelős a villamosenergia elosztásáért. A társaság több mint 30 millió vállalkozás és háztartás számára biztosítja az áramellátás minőségét és mérését.
A mérőóra állások rögzítése azonban többféle okból is téves lehet, akár a manuális rögzítés, akár a képbeolvasás, akár a hangfelismeréses bediktálás módszerével, de még az online módon rögzített adatoknál is. Ha ezt a felhasználó veszi észre, és a kárára téved a számlázás, az rossz hírét keltheti az áramszolgáltatónak. Ha a javára téved, az pedig a cégnek rossz.
A hiba ugyanakkor sokszor viszonylag könnyen felismerhető, főleg, ha kiugróan eltér a korábbi fogyasztási szokásoktól. Számos jel mutathatja a hiba előfordulását. A probléma megoldására az ENEDIS az SAP-nál kereste a megoldást az üzleti ügyfeleit kiszolgáló kritikus informatikai rendszerének a kialakítására.
Az ellentmondásos mérőóra adatok megfelelőbb kezelésének az érdekében a francia áramelosztó a német üzletiszoftvergyártó Signavio folyamatbányászati megoldásait választotta az elemzési kritériumok azonosítására, és egyben az SAP iparági szoftverében működő AI-motor rendelkezésére bocsátotta saját adatait.
Az új rendszer bevezetésével már napi több mint 3 ezer anomália automatikus feldolgozása vált lehetővé, amivel 90 százalékos termelékenységnövekedést lehetett elérni az ENEDIS-nél.
Itthon is több hasonló fejlesztési projekt fut
„Napjainkban már csak az adatbányászattal és a mesterséges intelligenciával felvértezett ügyfélszolgálatok lesznek képesek kezelni a megnövekedett adattömeggel járó feladatokat. Ez nem csak az energetikában, hanem bármilyen iparágban bevethető.
Magyarországon is több fejlesztési projekt fut az elosztásban és a rendszerirányításban. Az SAP adatbányászati, folyamat-robotizációval kapcsolatos és mesterséges intelligenciára épülő megoldásait már a hazai ügyfelek is megismerték és használják, de ezek egyre szélesebb körű használatára számítunk a következő időszakban” – emeli ki Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.