Aggasztó mértékben esett vissza a hazai vállalatok innovációs teljesítménye. A K&H által összeállított innovációs index az idei második félévben mindössze 26 pontot ért el, a mérés indulása óta mért legalacsonyabb érték.
Az index a 300 millió forint éves árbevétel feletti magyarországi társas vállalkozások innovációs aktivitását méri, és ennek alapján jelenleg elmondható, hogy a hazai cégek innovációs hajlandósága és teljesítménye messze elmarad az ideálistól.
Egyaránt borúlátóak a hazai közép- és nagyvállalatok
A K&H innovációs index négy alindex alapján méri a vállalatok teljesítményét: megvalósult innováció, tervezett innováció, digitális innováció és innovációs stratégia.
Az elmúlt félévben különösen a megvalósult innováció alindexe zuhant mélyre, 10 pontos csökkenést mutatva. Hasonlóképpen, a digitális innováció és az innovációs stratégia is jelentős visszaesést mutatott, 5, illetve 6 ponttal. Bár a tervezett innováció alindex változatlan maradt, ez csak mérsékelt optimizmusra adhat okot a jövőt illetően.
“A magyarországi vállalatok jelentős része forráshiánnyal, támogatási nehézségekkel és strukturális kihívásokkal küzd, amelyek gátolják az innovációs törekvéseiket.
Ahhoz, hogy a vállalatok eredményesen helytálljanak a nemzetközi versenyben, szemléletváltásra, az erőforrások hatékonyabb felhasználására és célzott támogatásokra van szükség” – foglalta össze Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.
Az innovációs teljesítmény továbbra is a legnagyobb – 4 milliárd forint feletti – forgalmú cégeknél a legerősebb, de az index 39 ponttal stagnálást mutat.
Ezzel szemben a kisebb cégek (2,1-4 milliárd forint közötti árbevétellel) növekedni tudtak, már egy éve igyekeznek felzárkózni a legnagyobbak mögé – indexük 35 pontra emelkedett.
Az ágazati bontás szerint a kereskedelmi vállalatok vezetnek 27 ponttal, némileg megelőzve az ipari, építőipari és szolgáltatói szektort, amelyek mindegyike 26 pontot ért el. A legkritikusabb az agrárvállalkozások innovációs helyzete, az indexük 16 pontra esett vissza, amely az eddigi mérések mélypontja.
A legjobbak teljesítménye is maximum a stagnálás
Regionális összevetésben a vidéki vállalatok innovációs indexe jelentősen csökkent. Nyugat-Magyarországon és Kelet-Magyarországon az index egyaránt 6 ponttal esett vissza, 24, illetve 19 pontra. A központi régió vállalatai viszonylag stabilabb teljesítményt mutattak, de itt is tapasztalható némi csökkenés, az index 30 ponton áll.
A vállalatoknak csupán a harmada (33%) vezetett be új terméket vagy szolgáltatást az elmúlt két évben, ami jelentős, 13 százalékpontos csökkenést jelent az előző félévhez képest.
Ugyanakkor az új termékekből és szolgáltatásokból származó bevételek aránya enyhe emelkedést mutatott, elérve a teljes árbevétel 17 százalékát.
Az innovációs tevékenységet folytató cégek aránya szintén visszaesett, különösen a digitális fejlesztések területén. A vállalatok mindössze 35 százaléka számolt be jelentősebb digitális beruházásokról, legyen az automatizáció, big data vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása, ami 9 százalékpontos csökkenést jelent az előző félévhez képest.
Az előző időszakhoz képest 65-ről 54 százalékra zuhant azon cégek aránya, amelyek új termékeken vagy szolgáltatásokon felül további újításokat vezettek be, akár a háttérfolyamatokban, gyártási, logisztikai eljárásokban vagy értékesítési csatornákban.
A vállalatok által párhuzamosan folytatott „egyéb” innovációs tevékenységek – például k+f, szoftver-, fejlett gép vagy berendezés vásárlása, automatizáció – aránya pedig 5 százalékponttal, 63-ról 58 százalékra csökkent.
A támogatások is csökkentek
A pályázati támogatások elnyerésében is negatív trend figyelhető meg: mindössze a cégek 8 százaléka kapott támogatást új termékek vagy szolgáltatások fejlesztésére, szemben az előző félévi 16 százalékkal.
Bár a digitális transzformáció fontossága továbbra is kiemelt téma, a cégek közel fele jelenleg nem tartja ezt lényegi kérdésnek. Ez a hozzáállás akadályozza a versenyképesség javítását, különösen egy olyan gazdasági környezetben, ahol a digitalizáció egyre nagyobb szerepet kap.
A jövő sem túl rózsás
Az innovációs index nem túl biztató trendjei ellenére jövőre a cégek hatoda (16%) tervezi új termékek vagy szolgáltatások bevezetését, míg a további fejlesztéseket tervező vállalatok aránya enyhe növekedést mutat 38-ról 43 százalékra. Az agilis fejlesztési módszerek alkalmazása ugyan alacsony szinten maradt (6%), de további 5 százalékuk tervezi ezek bevezetését a következő év során.