Idén is kiosztották az Epica-díjakat, amelyekre a kommunikációs szakma minden szegletéből lehetett pályázni. A régiós pályázók körében kiemelten jól teljesítettek a magyar ügynökségek.

Epica díjak
Forrás: VML

A Franciaországban 1987-ben alapított Epica az egyetlen globális kreatív díj, amelyet a marketing-, a dizájn-, valamint a reklámsajtó újságírói, továbbá a technológiától a gyártásig terjedő területek szakújságírói bírálnak el. (Idén mesterséges intelligencia(AI) alapú segítőjük is volt.)

Ma a bírálóbizottság több mint 200 főszerkesztőt és vezető riportert tömörít, akik több mint 60 ország kereskedelmi, szakmai és mainstream lapjait képviselik. (Második éve, hogy a digitrendi.hu főszerkesztőjét, e cikk szerzőjét is beválasztották a nemzetközi zsűribe.)

A díjra kommunikációs ügynökségek, tervezőstúdiók, produkciós cégek, hirdetők, digitális marketingesek pályázhatnak. Az évek során az Epica-díjat elnyert munkák más kreatív pályázatokon is díjat kaptak, ami felfogható úgy is, hogy az Epica Awards az iparági trendek barométere lett.

Számos fő és alkategóriában lehet pályázni, minden évben vannak technológiai, média, és társadalompolitikai fókuszú témák.

Epica

Fókuszban Közép-Kelet-Európa

A régióból pályázók körében idén az MMS Communications Hungary hozta el az aranyérmet, a Z-generációról szóló pályázatával. Ezüstérmes lett a DDB Kft. a szegénységet fókuszba állító kampányával. A Mediator Group Kft. filmje „Refuse Cup” címmel, pedig kategóriájában bronzérmet hozott a cégnek.

A régió élbolyában szerepelt még a McCann Kyiv és a Saatchi & Saatchi Ukraine, valamint a Saatchi & Saatchi Poland pályázata.

Ők lettek a nagydíjasok

A két nagydíjat idén a belga VML és a német Serviceplan kapta, egyben ők lettek az év hálózata és az év ügynöksége.

A Responsibility Grand Prix-t – amely a jó ügyekért végzett munkát díjazza – két különböző kampány kapta. Egyiket a VML a Child Focus „Call Glenn” című kampányáért kapta. Témája a kiskorúak online védelme – lásd főképünkön.

Ennek keretében az emberek oly módon „írhattak alá” egy, a kiskorúak online védelmét követelő petíciót, ha felhívták azt a telefonszámot, amely eredetileg Glenné, egy 15 éves fiúé volt, aki öngyilkos lett, miután az engedélye nélkül meztelen fotókat osztottak meg róla az interneten.

A németországi Jung von Matt AG a „Jogok a jobboldal ellen” című, egy náciellenes szervezet számára végzett kampányáért kapta a díjat. Ennek keretében megvásárolták a nácik által használt vizuális kódok jogait, ami megakadályozza, hogy azokat nácibarát árucikkeken használják.

Két Média nagydíjas is volt. Az elsőt a Scholz & Friends Berlin és a Frankfurter Allgemeine Zeitung című újság kapta „A 100. kiadás” című munkájáért. A régóta futó nyomtatott kampányban neves személyiségek olvassák az újságot. Ezúttal Margot Friedländer holokauszt-túlélőt mutatták be, a politikai szélsőségek elleni küzdelmet támogatva.

A második Média nagydíjat a kazahsztáni GForce/Grey kapta „Kazahsztán nemzeti sportja” című munkájáért. A népszerű harcművészetek műsorszolgáltatója, a Ruh Fighting először hirdetett férfiak és nők közötti küzdelmeket – ám ezzel sokkal inkább a családon belüli erőszakra hívták fel a figyelmet.

A PR-nagydíjat a VML UK kapta a „The Beko Inheritance” című kampányért. Ebben a háztartási gépek gyártója egy olyan dokumentumot adott a vásárlóknak, amely lehetővé teszi számukra, hogy végrendeletükben hivatalosan is a szeretteikre hagyják a készülékeiket.

A Design Nagydíjat az olasz Landor kapta az Orchestra Sinfonica di Milano frappáns új dizájnjáért, amely megfiatalította a zenekar arculatát, ezáltal növelve a jegypénztári bevételeket.

A digitális nagydíjat a Mother London kapta a „The Co-Worker” című toborzókampányért, amelynek keretében a Roblox-játékosok megmutathatják a képességeiket, és pénzt kereshetnek egy virtuális IKEA áruházban.

Az innovációs nagydíjat a Serviceplan Germany és a PetPace kapta az „Animal Alerts” című kampányért. A kutatások kimutatták, hogy a kutyák ösztönösen előre észlelik a földrengéseket, ezért speciális nyakörvekkel korai előrejelző rendszerré szervezték őket.

A Print Grand Prix-t az INNOCEAN Berlin „Capa vs. War” című kiadványa kapta. A legendás háborús fotósnak, Robert Capának (1913-1954) szentelt múzeumban az ő fotóit helyezték mai kontextusba, hogy megkérdezzék, miért folytatódik a háború évtizedekkel később is.

Végül a Film Grand Prix-t a BBDO New York nyerte el a „Museum Worthy” című filmért. A kereskedelmi produkciós díjat(AICP) népszerűsítő vicces film ikonikus művészeket mutat be, akiknek a mai kreatív környezet kihívásaival kell szembesülniük.

Országonkénti pályázatok és eredmények

A legtöbb pályázatot idén Németországból (307) nyújtották be, ezt követi Kanada (285) és az Egyesült Királyság (133). Magyarországról három ügynökség adott be együttesen 5 pályázatot.

Ami a díjakat illeti az országok rangsorát Németország vezeti 100 díjazott projekttel, köztük 4 nagydíjjal, 23 arannyal és 40 ezüsttel, majd Kanada következik 48 díjazott projekttel, köztük 6 arannyal és 14 ezüsttel. Az első öt helyezettbe még az Egyesült Királyság, Franciaország és az Egyesült Államok fért bele.