A több évszázados múltra visszatekintő aukciósházak sem kerülhetik el a digitális átalakulást. Ez a folyamat egyfelől kihívásokkal teli, másfelől szélesebbre tárja előttük a világot. Mit várnak az ügyfelek egy aukciósháztól?

Aukciósházak

Európa egyik vezető ipari, vagyis B2B aukciósháza a Surplex is ezt a kérdést tette fel, amikor felmérést végzett az ügyfélkörében. A vállalkozás 1999. óta kereskedik használt gépekkel és üzemi berendezésekkel világszerte.

A felmérésben zömében német, olasz, spanyol kis- és középvállalkozások vettek részt, a fém- és fafeldolgozó, építőipari és mezőgazdasági ágazatból.

1. kihívás: A helyi piacok

A digitalizáció előtti időkben a kereskedelem többnyire helyileg volt korlátozva. Bár az üzletek ma már globálisan is lehetségesek, az egyes országok között még mindig jelentős eltérések mutatkoznak a piaci gyakorlatokban és preferenciákban. Az egyik megoldás a helyi telephelyek létrehozása és a helyi piaci szakértők alkalmazása.

2. kihívás: Az ajánlattételi eljárás maradjon továbbra is egyszerű

A hagyományos aukciósházakban kalapácsütéssel jelezték az ajánlat elfogadását, és egyszerű kézfeltartással lehetett licitálni. Ezt az egyszerű és közvetlen élményt várják el a piaci szereplők a digitális korban is. A bonyolult vagy átláthatatlan ajánlattételi eljárás elriasztja a potenciális vevőket.

3. kihívás: Legyen széles a kínálat

A vevők értékelik a széles választékot, a felkínált aukciós tételek gazdag kínálatát. Az aukciósházak azonban csapdahelyzetben vannak, mivel a kínálatuk sokszínűségében és mennyiségében is az eladókra vannak utalva. Ahol nincsenek eladók, ott nincsenek aukciók sem. Ezen függőség miatt sok aukciósház igyekszik a potenciális eladókat célzottan megszólítani.

4. kihívás: Nyelvi sokszínűség

A digitalizáció globalizálta a használt áruk piacát is, így a nyelvi sokszínűség az aukciósházak számára kulcsfontosságú kihívássá vált. Nem minden ügyfél beszél ugyanis angolul. Ezért ajánlott a kínálati felületeket minél több nyelven elérhetővé tenni, a munkatársakat minél szélesebb földrajzi körből válogatni.

5. kihívás: Elérhetőség és ügyfélszolgálat

A globalizált világban, ahol a vevők és eladók különböző időzónákban működnek, az éjjel-nappal elérhetőség döntő tényező. A 24 órás ügyfélszolgálat és a chatbotok, valamint más modern technológiák alkalmazása révén az időeltolódás ellenére is azonnal lehet válaszolni az ügyfelek kérdéseire. Emellett különösen nagyra értékelik az ügyfélszolgálat többnyelvűségét és segítőkészségét is.

6. kihívás: A tárgyak és műszaki információk értékelése

Az árverési ágazatban az értékesítendő tárgyak, árucikkek korrekt értékelésének nagy a jelentősége. Különösen a műszaki cikkeknél fontos, hogy részletes és pontos információkat nyújtsanak szöveges, képi vagy videós formában a félreértések elkerülése érdekében. Ez azonban kihívást jelenthet, mivel a helyes érték meghatározása és az átfogó műszaki adatok rendelkezésre bocsátása szakértői tudást igényel.

7. kihívás: Virtuális megtekintés

A vásárlás előtti megtekintés gyakran logisztikai kihívást jelent, ugyanis a helyszíni látogatás legtöbbször hosszabb utazással jár. A virtuális 3D megtekintések innovatív megoldást kínálnak erre. A 3D modell készítése úgy történik, hogy az aukciós tárgyat vagy a teljes környezetet különböző szögekből lefényképezik vagy lefilmezik, majd speciális szoftver segítségével háromdimenziós ábrázolássá alakítják.

8. kihívás: Szétszerelés, szállítás és vámkezelés

Az aukciósházak számára a nemzetközi ügyfelek nagyobb elérhetőséget és ezáltal potenciálisan nagyobb bevételeket jelentenek. Ezzel a globális jelenléttel azonban olyan kihívások járnak, mint a cikkek szétszerelése, a nemzetközi szállítás és a vámügyi előírásoknak való megfelelés. A vevők támogatást várnak el az eladótól ezeken a területeken is. Az átfogó szolgáltatás egyszerű értékesítési platformból szolgáltatóvá vagy akár közvetítővé formálhatja át az aukciósházat.

9. kihívás: Van igény a mobilalkalmazások használatára

A B2B aukciók hagyományosan inkább konzervatívak, és főleg asztali gépeken bonyolítják azokat. A mobilhasználat jelentősége azonban egyre növekszik. A változó felhasználói szokásokkal való lépéstartás érdekében az aukciósházaknak is bővíteniük kell portfóliójukat – például mobilalkalmazásokkal.

Ezek az alkalmazások úgy forradalmasíthatják piacot, hogy egyfelől értesítést küldenek a közelgő árverésekről, másfelől rugalmasabb és helyfüggetlen módon mobil alapú licitálási lehetőséget is biztosítanak a vásárlóknak.

10. kihívás: Technológiai kilátások

A digitális forradalom már elkezdődött az aukciósházaknál is, de az átalakulás még messze nem fejeződött be. Az olyan technológiákkal, mint a virtuális valóság (VR) és a kiterjesztett valóság (AR), a virtuális megtekintések hamarosan még valóságosabbá válhatnak.

A mesterséges intelligencia (AI) tovább automatizálhatja az értékelési folyamatot, és személyre szabott javaslatokat tehet az ajánlattevőknek a preferenciáik és korábbi ajánlataik alapján.