A hackerekkel szemben nemcsak it-rendszerek, hanem emberek is védekeznek – és egyre fáradtabbak. Egy friss kutatás szerint a kiberbiztonsági szakemberek háromnegyede tapasztalt kiégést az elmúlt évben. A megoldás részben magában a technológiában rejlik.

Kiberbiztonság

A Sophos kiberbiztonsági cég 2025-ös nemzetközi felmérése szerint a kibervédelemmel foglalkozó szakemberek túlnyomó többsége mentálisan kimerült, és sokan már a pálya elhagyását fontolgatják. A kutatás 17 ország 5 ezer informatikai és kiberbiztonsági szakemberének tapasztalatait vizsgálta.

A kiégés mértéke és elterjedtsége

A válaszadók 76%-a tapasztalt már valamilyen mértékű, a munkájával összefüggő fáradtságot vagy kiégést az elmúlt évben. A probléma nem a cégméret függvénye, és több mint a kétharmaduk szerint az elmúlt két évben egyre súlyosbodott.

A kiégés gyakoriságaVálaszadók %-a
Állandó jellegű19%
Gyakori27%
Alkalmankénti30%
Nem jellemző / nincs24%

A következmények: szorongás, csökkenő teljesítmény, pályaelhagyás

A kiégés nemcsak személyes, hanem szervezeten belüli kockázat is. A megkérdezettek közel fele (46%) fokozott szorongásról számolt be a kibertámadásoktól, 39% csökkent teljesítményt, egyharmaduk pedig alacsonyabb munkahelyi elköteleződést jelzett.

Megfelelő intézkedések nélkül a kiégés dominóhatást indíthat el: rontja a dolgozók jóllétét, csökkenti a munkahelyi elégedettséget, mentális és fizikai problémákhoz vezet, sőt a magánéletet is megterheli.

A felmérésben résztvevő, fáradtságtól szenvedő szakemberek egynegyede már fontolgatta a karrierváltást vagy szerepkörének módosítását, minden ötödik pedig a teljes felmondást is megfontolta. További 29% kénytelen volt szabadságot kivenni a kimerültség következményeinek kezelésére.

A probléma költségei messze túlmutatnak az egyéni érintettségen. A New York-i Városi Egyetem (CUNY) kutatása szerint a kiégés és az elköteleződés hiánya éves szinten 4 000–21 000 dollár közötti veszteséget okozhat a munkáltatóknak alkalmazottanként.

A fáradt szakemberek gyakrabban hibáznak, lassabban reagálnak az incidensekre, és könnyebben figyelmen kívül hagyják a kritikus figyelmeztetéseket – ez pedig megnöveli a sikeres kibertámadások kockázatát, amelyek komoly működési zavarokat és pénzügyi veszteségeket egyaránt okozhatnak.

„A kiégés a kiberbiztonságban nemcsak az alkalmazottakat érinti, hanem valós fenyegetést jelent az üzletmenetre nézve is. Ha ezt a problémát figyelmen kívül hagyjuk, az olyan, mintha nyitva hagynánk az ajtót a kiberbűnözők előtt. A következmények közvetlenül hatnak a vállalat hírnevére és pénzügyi eredményeire is” – mondja Tom Gorup, a Sophos biztonsági műveletekért felelős alelnöke.

Hozzáteszi: éppen ezért a vállalatoknak a fejlett technológiai megoldások mellett olyan stratégiákat kell alkalmazniuk, amelyek támogatják a dolgozókat – beleértve a munkaterhelés jobb menedzselését és azokat az eszközöket, amelyek csökkentik a csapatokra nehezedő nyomást, például a fenyegetésfigyelő és -reagáló megoldásokat.

KövetkezményÉrintettek %
Fokozott szorongás kibertámadásoktól46%
Csökkent munkateljesítmény39%
Csökkent munkahelyi elköteleződés33%
Szabadság kiégés miatt29%
Pályaváltás fontolgatása23%
Felmondás fontolgatása22%

A fő kiváltó okok

A kiberbiztonsági kiégés hátterében több tényező együttesen mutatható ki. Sokan panaszkodnak az állandó technológiai változásokra (38%), a monoton, de nagy felelősségű munkára (37%).

Nem tesznek jót a szakemberek lelkének a folyamatosan változó fenyegetések (34%), a 24/7 készenlét és műszakos terhelés (32%), valamint a szabályozói és jogi nyomás (32%) sem.

A szakemberek átlagosan három különböző stresszforrást is megjelöltek, ami jól mutatja a kiberbiztonsági munka rendkívüli összetettségét és mentális terhét.

A technológia is ad rá megoldást

A jelentés szerint az egyik leghatékonyabb kiégéscsökkentő tényező az úgynevezett menedzselt észlelési és válaszadási (MDR) szolgáltatások alkalmazása. Azok közül, akik ilyet használnak, 92% számolt be a fáradtság csökkenéséről, fele pedig jelentős javulást tapasztalt.

Az automatizált felügyelet, a 24/7 biztonsági központok és a mesterséges intelligenciával támogatott riasztáskezelés így nemcsak a rendszereket, hanem az embereket is tehermentesíti.