A digitális átalakulás már nem egyszerű technológiai váltás, hanem alapvető változást hoz a cégek életébe. A digitális világ fogyasztói pedig már személyre szabott élményeket várnak a márkáktól.
A digitális transzformáció jelentősen megváltoztatta az üzleti világ egyik meghatározó szereplőjének, a Mastercardnak is a mindennapjait. A korábban kártyatársaságként ismert vállalkozás ma már vitathatatlanul jelen van a technológiai cégek piacán is – emeli ki Mondovics Péter, a cég marketing menedzsere.
A vállalat ugyanis hatalmas szerverkapacitással rendelkezik, 210 országból gyűjti a legjobb tapasztalatokat, és hozza el az ezekre épülő marketing- és kiberbiztonsági megoldásokat a helyi piacaira is.
Az adatgyűjtésnek nem pusztán a „big data” trend szempontjából van jelentősége, hanem segíti a fogyasztói igényekhez való alkalmazkodást is. A legfrissebb kutatások szerint ugyanis ma már a fogyasztók 70 százaléka várja el, hogy a márkák személyre szabott élményeket nyújtsanak a számukra, ez viszont a megfelelő adatok nélkül nem menne.
Az AI-technológiák szerepe a személyre szabhatóságban
Az utóbbi négy évben egymilliárd új felhasználó jelent meg az interneten, mind-mind más háttérrel és jelenléttel. Folyamatosan bővülnek a rendelkezésre álló opciók, mindemellett a figyelem és a döntésre fordított idő viszont szűkül.
„Az új mesterséges intelligencia(AI) alapú technológiák, — ilyen a Dynamic Yield, már egy személyesebb, jobb ügyfélélményt adnak, mindezt különösebb fejlesztés nélkül. Ez azt jelenti, hogy képesek vagyunk az ügyfelek adatai és viselkedése alapján valós idejű, az egyedi igényeket és élethelyzeteket is figyelembe vevő, testre szabott ajánlatokat és tartalmakat kínálni. Ami azért is fontos, mert egyes becslések szerint a személyre szabott marketingkampányok akár 20 százalékkal is növelhetik az ügyfelek elköteleződését” – húzza alá Mondovics Péter.
Hozzáteszi: a hagyományos ügyfélszegmentáció már túlhaladott, a vásárlási döntést nagyban befolyásolja a vásárlás időpontja, helye, az élethelyzet, amiben vagyunk, de akár az időjárás is.
A vásárlói öntudatosság, és a személyre szabott élmények iránti igény növekedése miatt viszont egyre több adatforrást kell integrálni, nem csupán a geolokációs és online viselkedési adatokat, hanem külső adatforrásokat is ajánlott igénybe venni.
A legutóbbi felmérések szerint a vállalatok 60 százaléka már használ valamilyen formában adat-vezérelt marketinget, a Mastercard küldetése, hogy ezeket az eszközöket a vásárlás hatékonyabbá tétele érdekében összefűzze.
Az AI kulcsszerepet játszik a modern marketingben
Az AI-alapú algoritmusok képesek nyomon követni a vásárlói viselkedést, preferenciákat, de ugyanígy képesek értelmezni képeket, szövegeket, anyagokat, színeket és ennek megfelelően ajánlásokat tenni.
Ezzel magunk mögött hagyhatjuk azt az évtizedes gyakorlatot, hogy például a webshopban mindent – számos esetben kézzel – címkéznünk kell, termékleírást és -képeket kell generálnunk.
„Mindezt megteszi helyettünk a gép úgy, hogy nincs szükség emberi beavatkozásra. Az adatok megfelelő értelmezésével pedig már képesek vagyunk egy már megvásárolt ülőgarnitúrához színben és anyagban hozzáillő párnákat ajánlani – csak egy gyakorlati példát véve – hangsúlyozza a marketing szakember.
Egy nemzetközi tanulmány szerint az AI használata akár 30 százalékkal is javíthatja az értékesítési teljesítményt, ami pedig forradalmasítja a vásárlási élményt, mivel a vevők gyorsan és könnyen találják meg az őket érdeklő termékeket.
Jövőbeli trendek és kihívások a digitális átalakulásban és a kiberbiztonságban
A kihívások között említi Mondovics Péter az adatok holisztikus feldolgozását és kreatív formában való visszavezérlését. Úgy véli, hogy az AI nem helyettesíti a marketingeseket, inkább új feladatokat ad nekik.
A szakembereknek meg kell tanulniuk hatékonyan kezelni az AI által generált egyszemélyes célcsoportokat, így teremtve meg a megfelelő kommunikációt és az élményeket.
„A kiberbiztonság területén várható az automatizált védelmi rendszerek használatának a megugrása. Egy friss jelentés szerint 2025-re ezek aránya akár 40 százalékra is nőhet a vállalatok körében, de fontos, hogy folyamatosan edukáljuk a felhasználókat is, és olyan megoldásokat adjunk a kezükbe, amik nem csak kényelmesek, de biztonságosak is” – összegzi a cégekre váró feladatokat a marketing menedzser.