Az Apple, a Microsoft és a Google kerültek az élre 2024-ben a világ legértékesebb márkáinak a listáján, lekörözve a korábbi éllovas Amazon online kereskedőt.

Brand
Forrás: rawpixel.com

Az új, mesterséges intelligencia(AI) alapú megoldások térnyerésével a technológiai vállalatok 2024-ben jelentősen növelhették a márkaértéküket.

Az olyan technológiai óriások, mint az Apple, a Microsoft és a Google, amelyek dinamikusan fektetnek be új termékekbe, köztük az AI-be, az élre kerültek a legértékesebb márkák listáján, megelőzve az Amazon online kiskereskedőt.

Az iPhone-gyártó Apple pedig, amely májusban mutatta be nagy teljesítményű, AI-alapú M4 chipjét, egyenesen letaszította a trónról az Amazon-t, miután 2024-es márkaértéke 2023-hoz képest 73,6%-kal, 516,58 milliárd dollárra ugrott.

A második helyen a Microsoft áll, 340,44 milliárd dolláros márkaértékkel. A szoftveróriás, amely nemrégiben bemutatta az Azure platformhoz készült első egyedi AI chipjét, márkaértékét 77,7%-kal volt képes növelni egy év alatt.

A harmadik helyen a keresőóriás Google áll 333,44 milliárd dolláros márkaértékkel, ami 18,5%-os növekedést jelent 2023-hoz képest.

Az Amazon is képes volt növelni márkaértékét 2024-ben, ami 308,9 milliárd dollár lett, de jóval szerényebb, 3,2 százalékos mértékben. Ez a negyedik helyre volt elegendő.

Amúgy az amerikai márkák uralják a globális képet is: a világ 500 legnagyobb márkájának 52,76%-a, a 100 legnagyobb márkának az 52%-a és a világ 10 legértékesebb márkájának pedig a 60%-a amerikai márka.

A legértékesebb márkák sorát Európából első helyen a Deutsche Telekom 73,321 milliárd dollárral vezeti, őt követi a Mercedes-Benz 59,436 milliárd dollárral.

Az európai rangsorban az angol olajipari óriás Shell következik 50,302 milliárd dollárral, a francia Louis Vuitton divatcég 32,235 milliárd dollárral, a spanyol Santander bank 18,908 milliárd dollárral és az olasz Gucci 14,864 milliárd dollárral.

Az egyes ágazatokat figyelembe véve a technológia és a kiskereskedelem vezet a márkaértéknél. A technológiai márkák az 500 legnagyobb vállalat teljes márkaértékének 17,04%-át, míg a kiskereskedelmi márkák 11,75%-át adják.

A fenti márkarangsort a TradingPedia pénzügyi médiacég állította össze a Brand Finance 500-as céges listája és egyéb becslései alapján, az úgynevezett Royalty Relief módszer segítségével. Utóbbi lényegében azt jelenti, hogy a Brand
Finance a márkák esetében megbecsüli azt az összeget, amelyet adott vállalat hajlandó lenne fizetni a márkája licenceléséért, mintha az nem lenne a tulajdonában.

A módszer figyelembe veszi a hasznos élettartam alatt várható pénzügyi hozamokat, diszkontálva a piaci bizonytalanságot és az egyedi eszköz-kockázatokat.

Ezek ma a legnagyobb márkák a világon

A már említett három technológiai és online kiskereskedői óriást, első nem amerikai cégként a Samsung követi az 5. helyen, miután némi visszaeséssel is, de sikerült megelőznie a 2024-ben jelentős, 14,89%-os csökkenést felmutató Walmartot.

A Samsung „vesztesége” minimális, mindössze 0,3%-os volt, amivel a teljes értéke 99,37 milliárd dollárra csökkent. Ezzel szemben a Walmart 16,939 milliárd dollárt veszített értékéből, így 96,842 milliárd dollárral áll a 6. helyen.

A kínai TikTok/Douyin közösségi médiaplatform 84,199 milliárd dolláros márkaértékkel, valamint a Meta’s Facebook 75,716 milliárd dollárral a 7. és 8. a listán.

A top tízbe mindössze egyetlen európai cég: a Deutsche Telekom tudott bekerülni, a 9. helyen, az előző évhez képest 10,393 milliárd dolláros töblettel, amivel jelenleg 73,321 milliárd dolláros értéket jelent.

A kínai ICBC multinacionális banki és pénzügyi szolgáltató vállalat zárja a tízes listát, minimális, 74 millió dolláros előnnyel a korábbi 10. helyezett Verizon előtt. Az ICBC-t 2024-ben 71,828 milliárd dollárra értékelték, ami 3,28%-os növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest.

Trónfosztás a világ legértékesebb márkáinál

Minden országnak megvan a maga vezető márkája

Az Egyesült Államokban a már részletesen felsorolt vezető márkák mellett még említésre méltó az NVIDIA, amely az ottani leggyorsabban növekvő márka, a növekedés mértéke 2024-ben elérte a 163 százalékot. A másik nagy dinamikájú amerikai márka a Charles Schwabb pénzügyi szolgáltató vállalat, amelynek 289 pozíciót sikerült előre ugrania a jelenlegi 171. helyre.

Dél-Koreában a Samsung csoport megőrizte vezető pozícióját, 82,211 milliárd dolláros márkaértékével. A második helyen az autógyártó Hyundai áll, amelynek értéke 44,6%-kal nőtt az előző évhez képest, 22,942 milliárd dollárra.

A dél-koreai chipgyártó SK Hynix (10,015 milliárd dollár) és az LG elektronikai vállalat (9,841 milliárd dollár) pedig helyet cserélt egymással, eközben a Kia 9,040 milliárd dolláros márkaértékkel tartja korábbi pozícióját.

Kína legértékesebb 2023-as márkája, az ICBC egy évvel később a második helyre esett vissza, a TikTok közösségi médiaplatform mögé. Az állami tulajdonú ICBC kereskedelmi bank növekedése csupán 2,28 milliárd dollár volt, miközben a TikTok értéke 18,5 milliárd dollárral nőtt tavaly, elérve a 84,199 milliárd dollárt.

E kettő után a harmadik helyen a State Grid Corporation of China áll 71,145 milliárd dolláros értékkel. A China Construction Bank és az Agricultural Bank of China a negyedik és az ötödik helyen áll 65,604 milliárd dollárral, illetve 60,398 milliárd dollárral.

Európai országok és márkáik

Németország vezető márkája a Deutsche Telekom, amelynek márkaértéke egy év alatt 10,393 milliárd dollárral nőtt. A második helyen álló autóóriás Mercedes-Benz mögött egy multinacionális pénzügyi szolgáltató vállalat, az Allianz Group áll, amely közel 1,5 milliárd dolláros értékcsökkenése ellenére megtarthatta a 3. helyet, 46,889 milliárd dolláros mutatóval.

A németországi rangsorban két újabb autóipari vállalat következik: a Porsche és a BMW, előbbi 43,117 milliárd, illetve 40,987 milliárd dolláros értékkel.

Az Egyesült Királyságban a brit olaj- és gázipari óriás Shell tartja a legértékesebb márka címet, értéke egy év alatt mintegy 2 milliárd dollárral nőtt. A vezető brit márkák közé sorolható még az Ernst & Young(EY) tanácsadó cég (30,845 milliárd dollár), a PwC (24,672 milliárd dollár) és a HSBC, amely 2024-re kimutatott 20,047 milliárd dolláros értékével őrzi a pozícióját.

A BP olajvállalat 18,533 milliárd dolláros értékével egy helyet javítva, már az 5. helyet foglalja el az Egyesült Királyságban és a 104. helyet globálisan.

Hollandiában a vezető márka az ING banki és pénzügyi szolgáltató vállalat, amelynek értéke 10,017 milliárd dollár. Franciaországban a legerősebb márka a divatóriás Louis Vuitton, 32,235 milliárd dollárral.

Svédországban az IKEA maradt a legértékesebb márka, annak ellenére, hogy 2024-ben veszített valamennyit értékéből, ami 0,9%-kal 15,786 milliárd dollárra csökkent.

Nem minden ország hozhat létre nagy márkát, ebben a nagyobb gazdaságok gyakran előnyben vannak. Márkák azonban a világ minden tájáról születhetnek, és néha a kisebb gazdaságoknak is sikerül a legismertebb márkákat létrehozniuk.

Két figyelemre méltó példa erre a Nokia telefonjairól ismert Finnország és a Corona söréről híres Mexikó, utóbbi 2024-ben a világ legértékesebb sörmárkájává vált. A márkaérték 40%-os növekedésével megelőzte a Heinekent, és most 10,4 milliárd dollárt ér.

Trónfosztás a világ legértékesebb márkáinál

A leglátványosabb növekedést felmutató márkák

A világ 100 legnagyobb márkája közül a leglátványosabb növekedés a már említett chipgyártó NVIDIA-é, amely 2024-es mutatói alapján a 30. helyen áll, egy évvel korábban pedig még a 117. helyen állt.

Az Oracle amerikai technológiai vállalat 16 helyet javítva a 19. helyre került, 53,099 milliárd dolláros márkaértékkel. A kínai akkumulátorgyártó CATL 36 helyet javítva a 99. helyre lépett előre, kisebb mértékű értéknövekedéssel.

A Humana amerikai egészségbiztosító 32 pozíciót ugrott előre, márkaértékét 20,963 milliárd dollárra növelve. A francia divatóriás, a Louis Vuitton globálisan 18 hellyel lépett előre 5,945 milliárd dolláros értéknövekedésével.

A német SAP szoftvercég is jelentős 4 milliárd dollárt meghaladó értéknövekedésre tett szert, amivel a listán 14 helyet léphetett előre.

Hasonlóan felfelé ívelő tendenciát mutat a PepsiCo élelmiszer- és italgyártó vállalat, amely 12 pozíciót, míg az Orange multinacionális távközlési vállalat 11 pozíciót javított a korábbi helyezésén. Jelenleg a PepsiCo márkaértéke 20,209 milliárd dollár, míg az Orange-é 20,276 milliárd dollár.

Az értéklistát adó legnagyobb iparágak

A bankszektor egyértelműen uralja a globális márkák toplistáját, ha az egyes szektorok márkáinak a számát vesszük figyelembe. A top 500-as listán szereplő összes márka mintegy 14,2%-a banki és pénzügyi szolgáltató vállalat, míg 10%-a a kiskereskedelmi szektorban található.

A technológia, a mérnöki és építőipar, valamint a távközlés szintén jelentős iparágak. Az összértéket tekintve azonban a technológia és a kiskereskedelem áll az élen. A technológiai márkák a top 500 vállalat összértékének 17,04%-át, míg a kiskereskedelmi márkák 11,75%-át adják.

Trónfosztás a világ legértékesebb márkáinál