Az OTP Bank digitális HR-transzformációja új mérföldkőhöz érkezett: a vállalatcsoport egyre szélesebb körben használja az SAP SuccessFactors (SF) felhőalapú, HR-menedzsment rendszerét Magyarországon, de tervezi azt kiterjeszteni a teljes cégcsoportra is.

Így digitalizálja a HR területet az OTP Bank
Forrás: pixabay.com

Ezt értékelve a bank elnyerte az SAP Customer Adoption Excellence Award díját. Az elismerés azoknak a vállalatoknak szól, amelyek kiemelkedő eredményeket értek el az SAP SuccessFactors használatával a saját HR-folyamataik fejlesztésében. Az elismerést először kapta meg magyarországi vállalat.

Az OTP Bank HR digitalizációja nem újkeletű. A vállalat már 2003 óta használ SAP-alapú HCM (Human Capital Management) megoldásokat, ám a valódi digitális áttörés 2017-ben kezdődött el, amikor az OTP a SuccessFactors bevezetése mellett döntött.

A kezdeti cél az volt, hogy egy könnyen elérhető, felhőalapú rendszer váltsa fel a korábbi, nehezebben skálázható megoldásokat, és korszerűsítse a HR-folyamatokat – mind a munkavállalók, mind a vezetők számára.

A HR-terület digitalizálása nem csupán technológiai fejlesztést, hanem jelentős szemléletváltást is jelentett az OTP esetében. A bevezetett modulok – mint a teljesítménymenedzsment, toborzás, onboarding vagy épp az Employee Central – nem csak adminisztratív támogatást, de átfogó képet is adnak a munkavállalói életútról is, támogatva az adatvezérelt döntéshozatalt és a vezetői stratégiaalkotást.

A teljesítménymenedzsment modul már a teljes cégcsoportban megjelent, hiszen már 600 felsővezető használja 11 országban, az alkalmazottak pedig egyre több ponton találkoznak olyan digitális kapcsolódási pontokkal (digital touchpoints), amelyek a munkavállalói élményt szolgálják – legyen szó onboardingról, belső képzésekről vagy éppen a teljesítményértékelésről.

Szervezeti nyitottság, stratégiai fókusz

Az OTP HR digitalizációja túlmutat a modulbevezetések technikai megvalósításán, nemcsak lépést tartanak a nemzetközi trendekkel, hanem proaktívan alakítják is azokat. A vállalatnál működő learning management system-et (LMS) például nem önmagában vezették be, hanem integrált módon kapcsolódik egy már meglévő, Moodle-alapú képzési ökoszisztémához.

Ez lehetővé teszi, hogy a képzési és fejlesztési programok nyomon követhetőek, mérhetőek és folyamatosan finomhangolhatóak legyenek. A learning journey – a tanulási életút – az egyik legfontosabb területté vált az OTP számára, amelyre külön fejlesztési stratégiát építettek.

A BTP (Business Technology Platform) alapú saját fejlesztések, például a teljesen papírmentes toborzás és az új munkavállalók beilleszkedésének a segítése (onboarding) is azt jelzik, hogy a bankcsoport nemcsak integrál, hanem az innovációs megoldásokat is alkalmazza.

Adatvezérelt döntéshozatal, elkötelezettség elemzése

Az OTP HR stratégiájában az adatalapú működés és a mesterséges intelligencia (AI) szerepe is folyamatosan növekszik. Bár a jogi kérdések – például a felhős adathozzáférés vagy a szerződések mesterséges intelligencia(AI) általi értelmezése – még kihívásokat jelentenek, a pénzintézet már most vizsgálja az AI-ban rejlő lehetőségeket, különösen a munkavállalói képességek értékelése, az előszűrés, a tudásmegosztás vagy az onboarding területén.

A munkavállalói életúthoz kapcsolódó visszajelzések és pulzusmérések is részei az új HR-folyamatoknak. Az OTP-nél nemcsak az implementáció sikerességét, hanem a munkatársak elégedettségét is mérik. Az elsők között vezették be a régióban a Qualtrics megoldását, amely gépi tanulás segítségével elemzi az elkötelezettséget.

A jelenleg bevezetett modulok – Employee Central, Recruitment, Onboarding, Performance & Goals Management, Learning Management System, Compensation – mellett a bankcsoport a csoportszintű kiterjesztésen is dolgozik.

 

„Az SAP SuccessFactors bevezetése során az üzleti igényekhez való illeszkedés volt a legfőbb szempont, nem pedig a technológiával való öncélú kísérletezés. Egy olyan, képességalapú szervezet kialakítása a cél, amelyben az egyes munkakörök, a munkavállalói képességek és tapasztalatok digitálisan lekövethetőek, elemezhetőek és továbbfejleszthetőek” – mondja Zentai Annamária, az OTP Bank HR Szakértői Központ igazgatója.

„Az OTP holisztikus szemlélete és innovációra építkező HR gyakorlata az üzlet és technológia együttműködésének jó példája. A hazai piacon is példaértékűnek számít, ahogy az OTP Bank egyéni utakat talál a szervezet HR-igényeinek megválaszolására, az SAP SuccessFactorsban rejlő lehetőségeket kiaknázva.” – emeli ki a díj kapcsán Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.