A forrólevegős sütő lett az év slágere a műszaki kereskedelemben. Az állami támogatás változása viszont padlóra vitte a beépíthető konyhagép kategóriát.

Javában tart az ünnep utáni csereszezon a hazai kereskedelemben, ahol némileg meglepő módon ismét nőtt a fizikai boltok szerepe. Ez utóbbi megállapítást a vezető hazai műszaki áruházlánc éves elemzése tartalmazza. A Media Markt a maga oldaláról ezt az újabb boltnyitásokkal magyarázza, a kereskedő idén három újabb fizikai egységet nyitott vidéken.
„Bár a forgalom február után jelentősen visszaesett, év végére lassan visszatért az emberek vásárlási kedve. Sokan halogatták a nagyobb értékű műszaki cikk beszerzéseiket és kivárták a novemberi akciókat. A karácsonyi vásárlásokkal együtt így az év végi hajrá mérsékelte az éves visszaesést. Idén már nem volt jellemző a fennakadás az áruellátottságban sem” – értékelte az évet Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója.
Ezeket a műszaki cikkeket keresték a legtöbben
Az év nagy vesztesei a beépíthető konyhagépek, amelyek 2022-ben még rekordévet zárhattak, 2023-ban viszont már közel 30%-kal esett vissza a forgalom. Ez nagy részben annak tulajdonítható, hogy lezárták az állami ösztönző programokat, és kevesebb új lakás épült.
Ebben az évben a megszokott slágerkategóriák mellett, mint amilyenek a telefonok, a televíziók, a számítástechnikai eszközök, konzolok és kellékek, a kis háztartási gépek forgalma erősödött nagyot az év végére.
A konyhai kisgépek, a porszívók, a kávéfőzők, a szépségápolási termékek forgalma 10 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Közülük is kiugró a forrólevegős sütők – airfryerek értékesítése, ahol az év végi akciókkal a kategória megduplázhatta a tavalyi forgalmat.
A másik nagyon népszerű termék az álló porszívó, amely ma már a porszívók forgalmának több mint felét adja. A konzoloknál közel másfélszeresére nőtt idén az értékesítés, leginkább a PlayStation 5-nek köszönhetően.
A televíziók iránt csökkent a kereslet és az eladott mennyiség is, kivéve az OLED-típusú és a 60 inches-nél nagyobb képernyőjű készülékeket, amelyek a múlt évet meghaladó eladással zártak.
Az elektromos rollerek is a kedvencek közé tartoznak már évek óta, idén ezekből mind értékben, mind darabszámban közel harmadával több fogyott az áruházláncnál. Majd a kétszeresére nőtt az okosotthon termékek: biztonsági kamerák, nyitásérzékelők vagy a fogyasztásmérők forgalma is.
Nőtt az átlagos kosárérték
A műszaki szektorra tavaly óta egy általános 15-20%-os áremelkedés volt a jellemző, de igazán kiugró drágulás egy termékcsoporton sem volt megfigyelhető a kereskedő kínálatában. Az OLED televízóknál valamelyest még csökkentek is az árak, ahogy az iPhone 15 is a vártnál kedvezőbb árazású lett.
A recesszió hatására ugyanakkor az emberek épp a műszaki cikkeknél fogták vissza a költéseiket. Megjelent a lefelé vásárlás, vagyis az olcsóbb kategóriájú termékek felé fordulás. A legtöbb termékkategórián ennek ellenére nőtt a kosárérték.
A legnépszerűbb OLED TV-k bruttó átlagára 486 ezer forintról 511 ezer forintra nőtt. A játékkonzolok átlagára pedig 180 ezer forintról 230 ezer forintra ugrott, a drágább PlayStation-ök nagyobb forgalma miatt.
A kávéfőzőknél az automata modellek voltak az árfelhajtók, emiatt az átlagár a kotyogóstól az automatákig 42 ezer forintról 46 ezer forintra emelkedett. A konyhai kisgépeknél ugyanez 17 ezerről 21 ezerre változott, köszönhetően az airfryereknek. A forrólevegős sütők bruttó kosárértéke 2023-ban már 58 ezer forint volt.
Mit veszünk jövőre?
„Várakozásaink szerint a magyar fociválogatott részvétele az Európa bajnokságon újabb TV vásárlási lázat indíthat el. Egy ilyen eseménynek köszönhetően nem csak a TV kategória, hanem a hűtőgépek és a kapcsolódó kisgépek (popcorn-, fagylalt-, szódakészítőgépek) forgalma is hatványozottan nőhet” – emelte ki Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója.

