A mai turbulens és gyorsan változó technológiai környezetben – amelyet a mesterséges intelligencia (AI) fejlődése is alakít – a pénzügyi terület mérföldkőhöz érkezett. Most újra lehetőség adódik egy értékteremtő átalakulásra.

Hogyan állítsuk az AI-ügynököket a pénzügy szolgálatába?
Forrás: PwC

Kereskényi Éva PwCA szervezet, a vezetés és a szabályozók részéről is fokozódik az igény, hogy a pénzügyi vezetők stratégiai szerepet töltsenek be, és még nagyobb mértékben járuljanak hozzá az operatív és pénzügyi teljesítmény javításához.

 

Az elmúlt 15 évben a legtöbb pénzügyi funkció azon dolgozott, hogy „kevesebből többet teremtsen”:

– több időt szabadítson fel stratégiai elemzésekre

– kevesebbet időt fordítson automatizálható feladatokra,

– és a költségeiket (a bevétel százalékában) akár 25%-kal csökkentse.

Ehhez a legtöbben az alábbi stratégiákat választották:

• Új technológiák bevezetése, a tranzakciós és feldolgozási költségek csökkentése;

• globális és On-shore üzleti szolgáltatási modellek kialakítása, új technológiai megoldásokkal kombinálva;

• különböző technológiák összekapcsolása felhasználó-vezérelt peremeszközökkel, a szervezeti döntéshozatalt adatalapúvá tétele.

Eredmény: felhőalapú ERP-rendszerek, integrált adatplatformok, automatizáció és perem-analitika. Egyszóval digitális pénzügy. A legtöbb projekt elérte a várt eredményeket – mégis megmaradt a kihívás: lépést kell tartani a szervezeti és befektetői igényekkel.

Itt az új lehetőség: az AI-ügynökökkel támogatott pénzügyi működési modell

A pénzügy következő áttörése nem egy újabb rendszer vagy eszköz — hanem egy új munkavégzési mód.

Az AI-ügynökök minden iparágban segítenek átformálni a munkavégzést – a vállalatokon belül miért ne a pénzügy álljon ennek a fejlődésnek az élén?

Az új pénzügyi működési modell egyesíti az emberi munkaerőt és a technológiát. Szakértői vélekedés szerint ebben a rendszerben az AI-ügynökök nem csupán automatizáló eszközök, hanem olyan megoldást jelentenek, melyek lehetővé teszik a csapatok számára, hogy kapacitásaikat nagyobb teljesítményt eredményező feladatokra, komplex problémamegoldásra, mélyebb elemzésekre fordíthassák, és a minőségibb elemzésekkel jobban támogassák a szervezeti döntéshozatalt.

Maga a mesterséges intelligencia számos új lehetőséget kínál a pénzügyi funkció számára.

Ezek közé tartozik:

– az automatikus tranzakciófeldolgozás,

– a valós idejű kockázatfelismerés,

– az önkiszolgáló elemzések,

– az időszaki zárások felgyorsítása,

– vagy a folyamatos készletkezelés és elemzés.

A lehetőség már nem elméleti — a cégek AI-transzformációja már javában zajlik

A progresszív pénzügyi csapatok AI-ügynököket és autonóm AI-folyamatokat építenek be a mindennapi tevékenységekbe, újratervezik a szerepköröket és alapjaiban újradefiniálják a munkavégzés módszereit.

A PwC AI Agent Survey-je szerint a vezetők 79%-a megerősítette, hogy az AI-ügynököket már bevezették a vállalatuknál, és 34% használja ezeket a számviteli és pénzügyi területeken is. Az eddigi adatok alapján az AI ügynökök által generált kapacitásokkal rövid távon 60-90% időmegtakarítást lehet elérni egyes kulcsfolyamatokban, amit egyéb értékteremtő feladatokra lehet átirányítani.

De az AI bevezetésének hatása nem csak ebben, hanem például az elemzések, vagy egyéb eredmények pontosságának javulásában, a munkavállalói elégedettségben, de adott esetben a kontrollkörnyezet fejlődésében is mérhető.

Hogyan alakítják át az AI-ügynökök a pénzügyi területet

Az AI-ügynökök lehetővé tesznek egy új pénzügyi működési modellt, mert intelligensen, autonóm módon és csapatban is tudnak tevékenykedni. Ahogy az emberi munkaerő esetén is, minden AI-ügynöknek más szerepe lesz.

Az egyik lehet könyvelő, a másik FP&A elemző, a harmadik compliance vagy szabályozási szakértő. Minden ügynök rendelkezik a szerepéhez illeszkedő készségekkel és ami fontos, megfelelő adatkészletekkel is.

Ezután az ügynököket egy munkafolyamatba szervezzük és utasításokat adunk, például „egyeztesd a számlákat a megrendelésekkel (PO-k)” vagy „konszolidáld a készpénzpozíciókat, és készíts előrejelzést a be- és kiáramlásokról” – hogy aztán a feladat elvégzésén együtt dolgozzanak.

Minden AI-ügynöknek van memóriája, fel tudja idézni, mit tett korábban és milyen eredmények születtek. Tanul az eredetileg megadott bemenetekből, a felülvizsgálatokból és kivétel-kezeléséből, így folyamatosan fejlődik abban, hogy minél jobban kezelje a következő adathalmazt és feladatokat.

Mint egy tapasztalatot szerző ember, az AI-ügynök is egyre jobb lehet a munkájában és új megoldásokra lesz képes.

Egy új pénzügyi működési modellben a pénzügyi feladatok jellemzően három kategóriába sorolhatók: ember által vezetett, ügynök által támogatott vagy teljesen ügynök által vezérelt.

Az AI-ügynökök — a megfelelő bevezetési és irányítási modellel — önállóan működtethetik, vagy támogathatják a dolgozók szinte minden feladatát. Bármely feladatról legyen szó, az AI-ügynökök újabb kapacitást teremthetnek.

Hogyan néz ki egy konkrét AI-vezérelt pénzügyi munkafolyamat?

Számlák feldolgozása és egyeztetése

A megrendelők és beérkező számlák feldolgozása és egyeztetése során az ügynökök szinte az összes munkát elvégzik — gyorsan, pontosan és skálázhatóan. Akár 80%-kal csökkenthetik az átfutási időt, miközben javítják az ellenőrzési és kontroll nyomvonalakat, csökkentik a megfelelőségi kockázatot és lehetővé teszik a technológia skálázását többletköltség nélkül.

Itt az ügynökök az ismétlődő feladatok automatizálásával teremtenek értéket, így az emberek az elemzésre, a stratégiára és a beszállítók kezelésére koncentrálhatnak.

Amikor egy számla beérkezik felülvizsgálatra, egy AI-ügynök kinyeri a számla kulcsinformációit. Egy másik lehívja a releváns szerződést vagy keretszolgáltatási megállapodást.

A harmadik összeveti a számlát a szerződés vagy megrendelő adataival és feltételeivel, és jelzi az eltéréseket. A negyedik ügynök e-mailt fogalmaz meg a felmerülő kérdések tisztázására. Csak ezután lép be egy pénzügyi szakember, hogy jóváhagyja, vagy szükség esetén eszkalálja a tranzakciókat.

Amíg az AI-ügynökök elvégzik az ismétlődő feladatokat, az emberek más feladatokra összpontosíthatnak. Más AI-ügynökökkel és kollégákkal együttműködve vizsgálják a beszállítói teljesítményt, nyomoznak a visszatérő túlszámlázások és nem megfelelő számlák után, újratárgyalják a szerződéseket.

Treasury folyamatok: készpénzkezelés és előrejelzések

Az összetettebb pénzügyi feladatokban nem helyettesítik az ügynökök az embereket. Mellettük dolgoznak. Vegyük például a treasury műveleteket.

Az ügynökök le tudják kérdezni és konszolidálni a készpénzegyenlegeket, előre tudják jelezni a rövid távú be- és kiáramlásokat, jelezhetik a potenciális többleteket vagy hiányokat, javasolhatnak átutalásokat vagy befektetéseket, naplózhatják a végrehajtott lépéseket és finomíthatják az előrejelzési modelleket.

Az előrejelzésekkel a kézben a treasury csapat pontosíthatja a tőkeallokációs stratégiákat, módosíthatja a készpénz küszöböket és frissítheti a befektetési irányelveket az ügynökök által feltárt minták alapján.

Az ügynökök által generált készpénzpozíció-elemzéseket használva finomítják a belső hitelezési stratégiákat. És mindezeknek köszönhetően a kollégáknak több idejük és jobb adatuk keletkezik az értékesítési és más üzleti csapatok támogatására.

Hogyan építsünk AI-alapú pénzügyet?

A számlafeldolgozás és a treasury műveletek csak két példa arra, hogyan automatizálhatják az ügynökök az összetettebb feladatok folyamatait. De támogathatják a követelés-kezelést, a beszállítói kockázat monitorozást, a likviditás-optimalizálást, a pénzügyi zárásokat és még sok mást is.

Könnyen skálázhatók, és a pénzügyi csapattagok is létrehozhatják vagy módosíthatják őket. Minden új ügynöki munkafolyamat újra felhasználhatja az előzőek kódját és architektúráját.

Lássuk az AI-alapú pénzügy építésének lépéseit!

1. Mérje fel a folyamatait és adatplatformjait.

2. Építkezzen modulárisan és újra felhasználható módon. Mivel az AI-ügynökök rengeteget tudnak, fontos, hogy ne csupán szigetszerű, inkrementális értéket keressen. Ha moduláris architektúrát alkalmaz, könnyebb lesz újra felhasználni a kódot, az ügynököket és az ügynöki keretrendszereket a munkafolyamatok között — így gyorsan skálázhat és alacsonyan tarthatja a költségeket.

3. Egy AI-ügynök általában csak egy egyszerű feladatot tud elvégezni. A valódi érték az ügynökök munkafolyamatokká történő összekapcsolásából fakad, amihez egy könnyen használható platformra van szükség, mint a PwC agent OS-e, amely beépített felügyeleti eszközökkel is rendelkezik.

4. Mutassa meg az embereinek, hogy ezzel csak nyerhetnek. Az AI értékesebbé teszi a dolgozókat — ha rendelkeznek új készségekkel, például az AI felügyeletének képességével, és a csapatmunka kultúrájával az AI-ügynökökkel.

Az ígéretes lehetőségek mellett azonban új irányítási keretekre, friss kompetenciákra és a működési modellekbe, illetve az egyes AI-megoldásokba vetett bizalomra is szükség van.

A szerző a PwC Magyarország kockázatmenedzsment szakértője