Május végéig várja az innovátorok jelentkezését az EIT Health InnoStars és a coimbrai kórház, a cél a mesterséges intelligencia(AI) kórházi bevetése, a foglalási és betegirányítási rendszerekbe.

Sok európai kórház küzd a hosszú várakozási időkkel, elmaradt vizsgálatokkal és általában a nehézkes belső folyamatokkal. A háttérben gyakran az elavult időpontfoglalási rendszerek állnak.
Erre a problémára keres megoldást az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) egészségügyi ága, az EIT Health, amely második alkalommal hirdeti meg az InnoStars Connect programot.
A kezdeményezés kutatók, startupok, kórházak, egyetemek és vállalkozások ötleteit várja arra, hogyan lehet digitális eszközökkel fejleszteni a kórházi időpontfoglalási rendszereket. A program szakmai partnere az ULS de Coimbra kórház Portugáliában.
Hogy milyen az ideális betegirányítási rendszer? Minden kórház mást vár el tőle, de a lényeg, hogy a jó időpontkezelési megoldás tegye lehetővé a valós idejű frissítéseket, csökkentse a téves foglalásokat és a csúszásokat, sőt vegye figyelembe a páciensek igényeit is: az időbeosztásukat, az általuk beszélt nyelveket, esetleges mozgáskorlátozottságukat.
Ebben hatékonyak lehetnek a mesterséges intelligencia (MI) alapú chatbotok vagy más okosfelületek, amelyek egyszerűsítik a kommunikációt és egyben csökkentik az adminisztrációs terheket is.
Az európai lakosság nyitott az ilyen megoldásokra. A távgyógyászat mára széles körben elérhető: az európai WHO-tagállamok 77%-ában működnek telemedicinás vagy távoli betegmegfigyelési szolgáltatások.
A teleradiológia még elterjedtebb (84%-ban használják), de az országok felében már a telepszichiátria is megjelent.
Egyre több uniós polgár fér hozzá saját elektronikus egészségügyi adataihoz is: az EU27 átlaga 2023 végére 72%-ról 79%-ra emelkedett ezen a téren. A magyar páciensek még nyitottabbak ezen a téren: a hazai adat 86%.
Az InnoStars Connect program célja, hogy felgyorsítsa ezeket az innovációkat. A kiírás szerint európai – köztük magyar – egyetemek, kórházak, kutatóintézetek, startupok és kkv-k jelentkezhetnek olyan megoldásokkal, amelyek valódi előrelépést hozhatnak két kiemelt területen.
1. Klinikai időpontok automatikus ütemezése
Az egészségügyben az időpontok nem hatékony kezelése – különösen a valós idejű alkalmazkodóképesség hiánya – jelentősen hozzájárul a csúszásokhoz és az erőforrások pazarlásához.
Egyes szakterületeken, például a pszichiátriában, akár a 30%-ot is elérheti azoknak a legfoglalt időpontoknak az aránya, amelyeken nem jelenik meg a páciens. Az így felszabaduló időpontok holtidővé válnak, mivel a legritkább időben sikerül másik beteget leszervezni a kiesett helyre.
Magyarországon a páciensek harmada arról számol be, hogy egy hónapnál is több időt kell várnia, amíg időpontot kap egy szakorvosi rendelésre. A csúszásokat tovább súlyosbítják a rugalmatlan ütemezési rendszerek, a sürgős esetek miatt alkalmazott túlfoglalás, valamint a klinikai részlegek közötti átjárhatatlanság.
A hosszú várakozási idők, a gyakori lemondások és a magas meg nem jelenési arányok tartós kihívást jelentenek Európa-szerte. Az egészségügyi dolgozók szerint ezek a problémák túlzsúfolt várótermekhez és megnövekedett munkahelyi terheléshez.
2. Betegirányítás és időpontfoglalás
A rugalmatlan időpontfoglalási rendszerek növelik az elmaradt vizsgálatok esélyét, a késlekedés különösen súlyos következményekkel járhat időérzékeny betegségek – például daganatos vagy krónikus kórképek – esetén.
A páciensek gyakran panaszkodnak arra is, hogy az időpontfoglalás folyamata túl bonyolult, a várakozási idők pedig nem átláthatók. Ezek csökkentik a betegelégedettséget, hátráltatják az ellátáshoz való hozzáférést, és gyengítik a betegek kapcsolatát az egészségügyi rendszerrel.
Ezeket nyerhetik az innovátorok
Azok a szervezetek, amelyek ígéretes megoldásaikkal bekerülnek az InnoStars Connect programba, nemcsak Európa legnagyobb egészségügyi innovációs hálózatához csatlakozhatnak. A kiválasztott pályázók személyre szabott képzési programokban vehetnek részt, szakmai mentorálásban részesülnek, és támogatást kapnak ötletük megvalósításához.
Európából összesen tíz csapatot választanak majd ki, hogy megoldásaikat közösen fejlesszék tovább és teszteljék a felhívást meghirdető partnerekkel – ez esetben a portugál ULS de Coimbra egészségügyi intézménnyel –szakemberek iránymutatása mellett.
Emellett minden csapat egyszeri, 10 ezer eurós támogatásban részesül: ebből 6 ezer a megoldás fejlesztésére, 3 ezer az utazási költségek fedezésére, ezer pedig mentorálásra és szakmai tanácsadásra fordítható.
A program végén a legjobb tíz csapat bemutathatja fejlesztését az EIT Health InnoStars döntőjén, ahol európai egészségügyi vezetők előtt prezentálhatják megoldásaikat. A jelentkezési határidő: május 30.

