Az internetezők fele már nem a tévéből, a rádióból vagy a nyomtatott sajtóból tájékozódik, hanem a világhálón olvassa el, vagy nézi meg az aktuális híreket. A változásban a Z generáció jár az élen.

Netes hírfogyasztás

Az internethasználat hazai terjedésével párhuzamosan egyre nehezebb helyzetbe kerül a hagyományos média és távközlés, vagyis a tévézés, a rádiózás, a nyomtatott sajtó és a telefonálás. A múlt év végén már több mint 6,5 millió internetező volt Magyarországon, akik legalább heti rendszerességgel böngésztek a világhálón.

A szórakozás és a filmnézés esetén is hasonló arányban vezet az internet, 46 százalék nem vagy már csak keveset tévézik. Egyedül a hagyományos telefonálás tartja valamennyire magát az internettel folyó versenyben: itt csak a válaszadók egyharmada mondta, hogy nagyrészt vagy kizárólag az interneten keres meg másokat, feltéve, ha a másik félnek is van internetkapcsolata – derül ki a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság(NMHH) megbízásából készült, tavaly télen lebonyolított online felmérésből.

A világhálón már egyre kevésbé érződnek a generációs különbségek

A húsz év alattiaknál sokkal gyorsabb a televízió, rádió térvesztése is az internettel szemben. A tizenévesek között tízből heten a világhálóról tájékozódnak a hagyományos tévék, rádiók, újságok helyett. Tizenháromból mindössze egy fiatal mondta, hogy többet tévézik, mint amennyit internetezik, és tízből nyolcan a világhálón néznek filmeket, videókat vagy sorozatokat.

A harminc év alattiak kétharmada, a harmincasoknak pedig a fele nyilatkozott úgy, hogy már nagyrészt vagy kizárólag interneteznek tévézés helyett. A hatvanas és a hetvenes korosztálynál is megjelent az internet szívó hatása: a netező hatvanasok 70 százaléka, míg a hetven évesnél idősebbek 68 százaléka véli úgy, hogy ugyanannyit vagy többet internetezik, mint amennyit tévézik.

Akik már teljesen felhagytak a tévézéssel

A kutatásból az is kiderül, hogy a videónéző internetezők 15 százaléka teljesen felhagyott a hagyományos tévénézéssel, további 26 százalékuk pedig kevesebbet tévézik; neten zenét és podcastot hallgatók közül pedig már 22 százalék hagyott fel véglegesen a klasszikus rádiózással.

Az átrendeződés itt is a harminc éven aluliak körében a legszembetűnőbb: az Y- és Z-generációban kétszer többen vannak, akik már nem tévéznek (28 és 30 százalék), és másfélszer-kétszer többen, akik már nem rádióznak (28 és 38 százalék), mint azok, akik még fogyasztanak hagyományos médiát.

Internet és hagyományos média
Forrás: NMHH
Internetezők korcsoport szerint
Forrás: NMHH