A bűnözők egyre rafináltabb ötletekkel akarják megszerezni a banki ügyfelek pénzét, most épp a befektetési tanácsadás az aktuális sláger, de még mindig sok a telefonos visszaélés, vagy a piacteres csalások.

Csalásmegelőzés témában tart novemberben előadássorozatot vidéki nagyvárosokban az Erste. A pénzintézet további célja, hogy a környező, kisebb településekről is megszólítsa az ügyfeleket még a karácsonyi nagybevásárlások előtt.
Pénzügyi edukációs programja legújabb elemével a pénzintézet elsősorban a kevésbé tájékozott idősebbeket akarja elsősorban elérni, ők azok, akik a leginkább érintettek a pénzügyi visszaélésekben, és elsőszámú célpontjai a bűnözőknek – emelte el az Erste sajtótájékoztatóján Kósa Anna, a bank ezen területért felelős vezetője.
Beindult a központi visszaélésszűrő rendszer
A hazai bankok egyre eredményesebben tudják beazonosítani és megakadályozni azokat a próbálkozásokat, amikor a bűnözők akár a saját gépükről, akár távoli eléréssel, az ügyfél eszközéről férnek hozzá annak netbankjához.
A szokatlan tranzakciók észlelésében és meggátolásában a pénzintézeteket július óta a GIRO Zrt. által működtetett központi visszaélésszűrő rendszer(kvr) is segíti. Az Erste ma már a csalások mintegy 90 százalékát ki tudja szűrni, a bank ennek segítségével az elmúlt egy évben 7,4 milliárd forint ellopását akadályozta meg.
Új idők új csalási formái
A csalók az utóbbi időben mindinkább a pszichológiai manipuláció eszközével próbálkoznak, arra igyekeznek rávenni az ügyfelet, hogy saját maga indítson kifizetést. Jelenleg az egyik leggyakoribb módszer a befektetéses csalás.
A magukat tanácsadónak kiadó bűnözők kezdetben kisebb, majd a piramisjáték anomáliájára építve egyre nagyobb összegek befektetésére veszik rá áldozataikat, akik hamis weboldalakon „követhetik”, hogyan „gyarapodik a pénzük”.
Továbbra is sok a telefonos visszaélés, ám míg korábban főleg a bankok, jelenleg inkább a Magyar Nemzeti Bank, a rendőrség, sőt egyenesen az országos összefogás, a KiberPajzs munkatársának adják ki magukat.
Utóbbi esetben a csalók arra igyekeznek rávenni az ügyfelet, hogy a „támadás alatt lévő” számlájáról egy „biztonságos” bankszámlára utalja át a pénzét.
Az átutalási csalások alakulása

A bűnözők gyakran már arra is felkészítik az áldozatot, mit mondjon a bank munkatársának, ha az a gyanús tranzakció felől érdeklődik. A telefonos, jegybank vagy a rendőrség nevével visszaélő csalásoknál elhitetik az ügyféllel, hogy bankjánál valaki összejátszik a bűnözőkkel, a bankszámlája elleni támadásban.
Ezért ne mondja el a pénzintézet munkatársának, hogy a „rendőrség” utasítására utalta el a pénzét. A befektetéses csalások esetében gyakran tanácsolják az ügyfélnek, hazudja azt, hogy egy tervezett utazáshoz kapcsolódóan utal külföldre, például Ciprusra.
A pénzintézet külső partner bevonásával a világhálót is igyekszik biztonságosabbá tenni. Csak az idei harmadik negyedévben 29, míg január óta összesen 172, az Erste nevéhez köthető adathalász oldalt távolítottak el ennek köszönhetően az internetről.
A kártyás visszaélések alakulása

„A bűnözők egyre változatosabb módszerekkel próbálják kicsalni az ügyfelek pénzét, ezért fontos, hogy a banki tranzakciók monitorozása, az adathalász oldalak felkutatása és eltávolítása mellett az ügyfelek felvilágosítására is kiemelt figyelmet fordítsunk” – tette hozzá Kósa Anna.
A novemberi vidéki előadások mellett az Erste nemrég egy podcast sorozatot is indított, továbbá saját internetes oldalán, közösségimédia-felületein, George Appban és George Weben üzenetek és kvíz formájában, illetve az ügyfeleinek küldött körlevelekben folyamatosan felhívja a figyelmet a támadásokra és a banki adatok védelmére.