Még egy hétig lehet jelentkezni Európa legnagyobb egészségügyi innovációs hálózata, az EIT Health Attract to Invest programjára. A kezdeményezés segít a befektetők megtalálásában, és 25 ezer eurónyi vissza nem térítendő támogatást is nyújt a vállalkozásoknak.

A finanszírozás komoly kihívást jelent a korai szakaszban lévő startupok számára. Különösen igaz ez a régiónk vállalkozásaira. Az Európai Unión belül ma már számos program foglalkozik ezekkel a kihívásokkal, és a startupok számára könnyebbé vált a finanszírozási opciók feltérképezése.
A kezdő vállalkozók hajlamosak arra, hogy mindenhol befektetést keressenek, ahelyett, hogy a hosszú távú stratégiájukhoz illeszkedő befektetők megtalálására összpontosítanának.
Ez csak néhány a számos buktató közül, amellyel a startupok a befektetők keresése során találkozhatnak, de ezekre is van megoldás. Békási Tamás, az EIT Health régiós üzletfejlesztési menedzsere osztja meg tapasztalatait az alábbiakban.
A pályázás buktatói
Kulturális felkészültség: A startupoknak gyakran hiányzik a kulturális háttere az intézményi befektetőkkel való együttműködéshez. Sok startup alapító baráti-családi környezetből érkezik, ahol rugalmas viszonyokhoz szoktak.
Másfajta hozzáállás szükséges a tapasztalt üzletemberekkel való kapcsolattartáshoz. A szakember szerint a startupoknak meg kell tanulniuk együttműködni, és megérteniük a befektetők elvárásait.
Fontos felismerni, hogy a befektetők nem kegyetlen farkasok, de nem is önzetlen angyalok, hanem üzletorientált emberek.
„Ez a kihívás különösen az egészségügyi startupoknál jelentkezik, ahol a diákok és orvosok gyakran anélkül vágnak bele innovációs fejlesztésekbe, hogy rendelkeznének a befektetések világában való eligazodáshoz szükséges üzleti érzékkel ” – emeli ki Békási Tamás.
A megfelelő befektető kiválasztása: a szakértő szerint az első befektető kiválasztása olyan, mint a házasságkötés. A legjobb esetben a partnerség egy életen át tart. Ha azonban a párosítás nem megfelelő, az fájdalmas és káros szakításhoz vezethet.
A startupok már amúgy is sérülékeny állapotban vannak, és egy szakítás akár a cég bukásához is vezethet. Ezért fontos, hogy gondosan válasszuk ki azokat a befektetőket, akik összhangban vannak a startup céljaival, értékeivel és hosszú távú elképzeléseivel.
A tévhitek eloszlatása: Sok induló vállalkozás tévesen azt hiszi, náluk van az összes ütőkártya, mert annyira különlegesek és értékesek. Ugyanakkor a befektetők is beleesnek időnként abba a hibába, hogy azt hiszik, a pénzükért mindent kontroll alatt tarthatnak.
„A valóságban ez egy együttműködésen alapuló kapcsolat, ahol mindkét fél egymás hasznáért dolgozik. A startupok kiváltsága, hogy megválasszák partnereiket, de fel kell ismerniük azt az értéket is, amit a befektetők letesznek az asztalra” – hangsúlyozza Békási Tamás.
Stratégiai befektetések: Az átgondolt stratégia nélküli befektetés sokba kerülhet. Egyes startupok a befektetőkre úgy tekintenek, mint könnyű pénzszerzési lehetőségre. kulcsfontosságú, hogy a befektetési ajánlatokat gondosan értékeljék, hogy azok összhangban legyenek a stratégiai célokkal.
A vállalat alul- vagy túlértékelése: Előfordulhat, hogy kis befektetésért jelentős részesedést adnak el, mert nagy szükségük van a pénzre. Az is megeshet, hogy nem veszik figyelembe ennek következményeit a későbbi finanszírozási körökre nézve, amikor még több tőkéről kellene lemondaniuk.
Ha viszont az első körben túlértékelik ötletüket, az megnehezítheti további befektetők bevonását, akik képesek vagy hajlandóak lehetnek nagy összegű támogatást biztosítani, így fontoss a megfelelő egyensúly megtalálása.
Befektetői hírnév: Ha egy befektetőnek rossz a megítélése, vagy köztudottan nehéz vele együtt dolgozni, az visszatarthatja a további befektetőket a későbbi finanszírozási fordulókban való részvételtől, mivel szindikátusi megállapodást kell kötniük egymással.
„Bár az első körös befektető gyakran kritikus a túlélés szempontjából, fontos figyelembe venni a hírnevének hosszú távú következményeit is” – emeli ki Békási Tamás.
Erre is jók a forrásteremtő bootcampek , és az IT-ülés szimuláció
A bevezetőben említett uniós program segít legyőzni ezeket a kihívásokat. A program olyan startupokat támogat, amelyek már piacra léptek, és felkeltették a potenciális befektetők érdeklődését. A program két fő oktatási modulból áll:
Fundraising (forrásteremtő) bootcamp: ez a modul a fent említett kihívásokkal és buktatókkal foglalkozik. A résztvevők különböző rendezvényeken és versenyeken már jelentős pitching-tapasztalatot szereztek.
A befektetők előtti pitching azonban más készségeket és tapasztalatokat igényel. A program során olyan kulcsfontosságú eszközöket is bemutatnak és kidolgoznak, mint a Term Sheet (A befektetési szerződés előtt kötött, írásos megállapodás, mely szabályozza a céltársaság és a befektető jövőbeni együttműködésének jogi és üzleti feltételeit, kereteit és a befektetési stratégia (a befektetés és a vállalat szerkezetének felvázolása ötéves távlatban).
Igazgatósági ülés szimulációja: a modul a igazgatótanácsi ülések szimulálásával készíti fel az induló vállalkozásokat arra, hogy milyen lehet a befektetővel a partneri kapcsolat a valóságban. Minden csapat egy valódi befektetőt kap, aki kéthetente kihívások elé állítja és kérdéseket tesz fel nekik, olyan témákat érintve, amelyekre nem feltétlenül számítanak.
A sikeres pályázók támogatása
Az Attract to Invest program 25 ezer euró vissza nem térítendő támogatást is nyújt, amely a következőket foglalja magában:
– 4 ezer euró a bootcamp utazási és szállás költségeire Bécsben.
– 6 ezer euró az EIT Health Mentor és Coaching Network tanácsadói szolgáltatásaira. Ez a tanácsadói hálózat több száz különböző területről érkező szakértővel áll a startupok rendelkezésére.
A mentorok között jogi, kommunikációs, értékesítési szakértők, valamint orvosok például onkológusok vagy radiológusok és különböző országokra specializálódott szakemberek akár Norvégia vagy Németország piacára szakosodott szakemberek is megtalálhatók.
– 15 ezer euró, amelyet az induló vállalkozás a rövid és hosszú távú tervei alapján oszthat be (seed funding, Series A befektetés, közösségi finanszírozási kampányok). Az EIT Health nem kér ezekért cserébe saját tőkét.
A programot idén szervezik meg másodszor, amiben új elem a november elejei nagydöntőt. A résztvevő csapatoknak lehetőségük van további finanszírozásért pályázni.
Mind a 15 csapat bemutatkozik a zsűri előtt, és az első három helyezett 25 000, 15 000, illetve 10 000 euró pénzjutalomban részesül. Mindemellett az esemény értékes kapcsolatépítési lehetőséget kínál a befektetőkkel.
Sikersztori Horvátországból
Az Ani Biome, a bélflórát erősítő fermentált zöldség- és gombakivonatokra specializálódott horvát startup alapítóját egy életveszélyes bélgyulladással kapcsolatos személyes problémája inspirálta a termékük kifejlesztésére.
Az Ani Biome piacképessé vált termékéből már több mint 700 ezer kelt el. Az Attract to Invest program 2022-es kiadásában való részvételük sikeres forrásgyűjtéssel járt, 1,2 millió eurós seed funding finanszírozást szereztek. Jelenleg egy újabb finanszírozási körben vesznek részt, bevont tőkéjük így összesen 3,8 millió euróra nőtt.