Új üzletágat épít a Coca-Cola HBC Magyarország, amellyel újszerű módon szállhat be a kiskereskedelembe, ahol a jövő a személyzet és pénztár nélküli bolthálózatoké.

Pénztár nélküli bolthálózat

A piacvezető üdítőitalgyártó az automatizált kereskedelmi megoldásokat kínáló Kende Retail Kft.-vel közösen, építi ki ezeket a jövőbemutató személyzet és pénztár nélküli bolthálózatot épít ki a magyar piacon.

A Yettel Magyarország munkatársai az elsők az országban, akik kipróbálhatják az új technológiát. A Coca-Cola HBC Magyarország három év alatt 15, személyzet és pénztár nélküli bolt nyitására készül, amibe mintegy negyedmilliárd forintot fektet.

A cég azt tervezi, hogy 2026. végéig megháromszorozza a jövőbemutató kereskedelmi megoldásból származó bevételeit.

Az automatizált kereskedelem egy új irányzat a kiskereskedelemben, amely lehetőséget kínál a meglévő értékesítési és vásárlási rutinok átalakítására a mesterséges intelligencia(AI) segítségével.

A vállalat már majd húszéves tapasztalattal rendelkezik a jelenleg mintegy 50 milliárd forint értéket képviselő, személyzet nélküli automata kereskedelmi megoldások piacán, ide tartoznak a hideg- és forró ital, valamint a snack és a készétel automaták.

„Várakozásokkal tekintünk az első személyzet és pénztár nélküli bolt bevezetése elé, amely nemcsak Magyarországon, hanem a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC Csoportban is egyedülálló innováció.

A koronavírus járvány óta eltelt években erőteljes átalakuláson ment át a hazai kiskereskedelem, új technológiák vertek gyökeret, új vásárlási szokások alakultak ki, a szektor érezhető munkaerőhiánnyal küszködik és mindent áthat a digitalizáció” – emlékeztetett Kovács Ágnes, a Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója.

Így működik az „első fecske”

Az ország első személyzet és pénztár nélküli mikro boltjának működését a mesterséges intelligencia irányítja. Az AI vezérli az eladótérben található kamerák és szenzorok helyes működését, és adatokat gyűjt a vásárlási szokásokról, a termékek fogyási sebességéről, a boltban töltött időről, illetve más, a tulajdonos számára hasznos adatokról.

Amint a vásárló belép az eladótérbe, a kamerák a fizikai alakját egy virtuális kosárhoz társítják, összekapcsolva a kiválasztott terméket, a vásárlót, és annak személyes profilját.

Ez utóbbi a Kende Retail Kft. által a technológia használatához fejlesztett Take It Easy applikációban található. Ahogy a vásárló az üzletben mozog, a kamerák követik a mozgását, a beépített szenzorok pedig figyelik a kosarának tartalmát.

Miután a vevő befejezte a vásárlást, elhagyhatja az üzletet. A rendszer ezután kezdi meg a kosár összesítését és kezdeményezi a fizetési tranzakciót.

Ez a technológia nem gyűjt arcfelismerési adatokat, csak a vásárláshoz szükséges mozgásokat figyeli, összhangban a GDPR előírásaival.

A Yettel Magyarország törökbálinti székházában lévő boltban a Coca-Cola HBC Magyarország által forgalmazott termékek (szénsavas és szénsavmentes üdítőitalok, természetes ásványvizek, energiaitalok) mellett snackek, készételek, konzerv ételek, tejtermékek, illetve higiéniai termékek is elérhetőek a dolgozók számára. A bolt a Yettel mobilinternet-hálózatát használja az online kapcsolattartáshoz.