Húsz éve jelentős szerepet játszanak a multi szolgáltatóközpontok a magyar gazdaságban. A folyamatos fejlődés révén, az eddig szűkített profilú SSC-k egyre inkább globális üzleti központokká (GBS) válnak.

A hazai szolgáltatóipari ágazatban a kiszervezés egyik formájaként két évtizede jelentek meg az úgynevezett SSC-k (Shared Services Center), amelyek kezdettől fogva magas hozzáadott értéket képviseltek.
A vállalatok fő tevékenységéhez közvetlenül nem kapcsolódó részfolyamatokat (HR, IT szolgáltatások, létesítmények, logisztika vagy épp ügyfélszolgálat) végeztették el velük.
Ezekben a központokban halmozódik fel az összes céges információ, hiszen itt rendszerezik a világ legnagyobb vállalatainak termelési, foglalkoztatási, beszerzési, értékesítési és üzletviteli adatait.
Ez azonban már nem elég a multinacionális vállalatoknak, így még több hozzáadott értéket várnak el az SSC-k-től.
„A technológia fejlődésével színre lépett az adatalapú gazdaság, az SSC társaságok háttérintézményekből vállalati agytrösztökké léptek előre. Kézenfekvő tehát, hogy a felhalmozott adatokat itt értékeljék, elemezzék, sőt, ide települjön a vállalati döntéselőkészítési folyamat és számos más, meghatározó jelentőségű szellemi tevékenység az adatbányászattól a jogi munkákon és a folyamatelemzésen keresztül az informatikai tervezésig.
Ez pedig már nem SSC, sokkal inkább GBS, vagyis Global Business Services, ami már közelebb áll a klasszikus tanácsadói tevékenységhez, mint egy egyszerű adatkezeléshez” – emeli ki Horváth Balázs, a KPMG partnere.
Az ágazat itthon a GDP 3 százalékát adja
Az SSC szektorban Magyarország látványosan jól teljesít, hiszen mintegy 200 multinacionális cég több mint 100 ezer munkavállalót foglalkoztat itthon, zömmel Budapesten és néhány vidéki nagyvárosban is, mint Szeged vagy Debrecen. Az ágazat mára a GDP 3 százalékát adja.
A régió egésze is sikeres – az immár GBS-nek hívott – szolgáltatói ágazatban, Csehországban 370, Lengyelországban 1800, Szlovákiában 70, Romániában pedig 280 GBS cég működik. A régió előnye a jó földrajzi elhelyezkedés, a versenyképes bérek, szakképzett munkaerő és a technológiai fejlettség.
Így igazodhatunk az új feltételekhez
„Ahhoz azonban, hogy a globális üzleti megoldások szektora is sikeres maradjon, meg kell találniuk a régiós, így a magyar cégeknek is a helyüket az új elvárások közepette” – hívta fel a figyelmet a KPMG partnere.
A technológia fejlődésével a GBS szektor legfontosabb hajtóereje a digitalizáció és az adatalapú döntéshozatalra való átállás lett. A verseny súlypontja az alacsony munkaerő és irodabérleti díjakról egyre inkább a jól képzett munkaerőre és a technológiai fejlődés támogatására helyeződik át.
Az új típusú feladatok magas szellemi hozzáadott értéket képviselnek, ami szaktudást, speciális készségeket, informatikai és matematikai tudást igényel, vagyis pont azt, amiben a világszerte a legnagyobb a verseny a munkavállalókért.
A szektorban dolgozók bére a közép-kelet európai régióban is gyorsan nőtt. A munkavállalók havi bruttó átlagbére Magyarországon mára meghaladja az 1600 dollárt, de a tudás alapú munkáknál sokkal inkább 2000 és 2500 dollár között mozog.
A jövedelem extrákkal együtt a szeniorok, az elemzők és a menedzserek körében általában meghaladja az évi 30 ezer dollárt, és mára ezekben a munkakörökben dolgozik a magyar GBS-ekben foglalkoztatottak 72 százaléka.
„Ebben a kiélezett versenyben Magyarország eddig jól teljesített, de a GBS szektorban a befektetőkért folytatott versenyt nem lehet egyszer és mindenkorra megnyerni” – hangsúlyozza Horváth Balázs.
Az új típusú verseny a mesterséges intelligencia (AI), a gépi tanulás és szoftverrobotizáció (RPA) köré tömörül. A magyar GBS-ek 92 százaléka alkalmaz már Process Automation megoldásokat, automata jelentéskészítést (85 %), RPA-t (67 %) és mesterséges intelligenciát (41 %).
A fő trend a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia irányába mutat, a GBS felsővezetők 70 százaléka úgy gondolja, hogy elsődleges beruházási célpontja most a mesterséges intelligencia.
Horváth Balázs szerint új kihívás a szektor számára a fenntarthatósági (ESG) szempontok érvényesítése is. A GBS-szektor cégei mára a legmodernebb irodaházakban, emberközpontú irodákban működnek, és ezzel az egész irodapiacon trendszetterré váltak.
A szektornak globális szinten is állnia kell a versenyt, aminek a kulcsa egyértelműen a technológia és a digitalizáció, azon belül is a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia.