Az átutalásos csalások száma évről évre nő, és gyakran pszichológiai manipulációval veszik rá az áldozatokat, hogy saját maguk utalják át megtakarításaikat a csalóknak. Az OTP legújabb fejlesztése, az Utalásőr ezt a kockázatot csökkenti.

OTP Utalásőr

A funkció lehetőséget ad arra, hogy a nagyobb összegű tranzakciók előtt egy kijelölt biztonsági meghatalmazott is értesítést kapjon, és szükség esetén közbeavatkozzon.

Nem technikai támadás, hanem pszichológiai manipuláció

A pénzügyi csalások jelentős része nem technikai rést, hanem emberi sebezhetőséget használ ki. Az elkövetők sürgetéssel, bizalomépítéssel vagy félelemkeltéssel érik el, hogy az áldozat gyorsan, átgondolás nélkül cselekedjen.

Az OTP Bank szerint kulcsfontosságú, hogy a gyanús helyzetekben legyen egy „második kontrollpont”, aki megállíthatja a kockázatos utalásokat, mielőtt azok teljesülnek.

Így működik az Utalásőr

Az Utalásőr egy díjmentes biztonsági funkció, amely az OTP MobilBank alkalmazásában érhető el.

• Az ügyfél kijelölhet egy meghatalmazottat – például családtagot vagy barátot –,

• aki értesítést kap a nagyobb összegű utalásokról,

• és szükség esetén segíthet megakadályozni a tranzakció teljesítését.

Fontos, hogy a döntés mindig a számlatulajdonos kezében marad, a funkció csupán egy plusz védelmi réteget biztosít.

Valós esetek mutatják a kockázatot

A sajtótájékoztatón Vujity Tvrtko újságíró több megtörtént esetet osztott meg, amelyek jól mutatják, milyen mértékben képesek a csalók befolyásolni áldozataikat:

„Afrika lottó” – milliós „illetékek” kifizetése egy nem létező nyeremény reményében

Romantikus csalások – hónapokon át tartó kapcsolatépítés, majd folyamatos pénzkérések

Képzelt örökségek – több alkalommal elutalt összegek egy sosem létező gyémántbányára hivatkozva

Ezek mind elkerülhetők lettek volna, ha valaki időben ránéz a tranzakciókra.

„Az Utalásőr lényege, hogy ne maradjunk egyedül a döntéseinkkel. A funkció különösen hasznos lehet idősebb ügyfelek számára, akik gyakran célpontjai a csalóknak” – hangsúlyozta ennek kapcsán Sonjic László, az OTP Bank biztonsági tanácsadója.

A bank szerint a csalások elleni védekezés nemcsak technológiai, hanem társadalmi kérdés is: fontos, hogy a családtagok és barátok beszéljenek egymással a kockázatokról és a digitális biztonság alapjairól.

Az Utalásőr beállításáról és használatáról részletes információ található az OTP Bank fiókjaiban és a https://www.otpbank.hu/portal/hu/utalasor oldalon.

OTP Utalásőr

A csalók sem pihennek, újabban a KiberPajzs és egy élelmiszerlánc nevével próbálják megtéveszteni az embereket

A Magyar Nemzeti Bank és a KiberPajzs program résztvevői friss figyelmeztetést adtak ki: csalók a kezdeményezés nevében telefonálnak magánszemélyeknek, és gyanús pénzmozgásokra hivatkozva próbálják rávenni őket arra, hogy saját megtakarításaikat egy „biztonságos technikai számlára” utalják – amely valójában a bűnözők számlája.

A csalók sokszor nagyon meggyőzően hivatkoznak „biztonsági vizsgálatra”, sikertelen tranzakciókra vagy letiltott utalásokra, hogy pánikot keltsenek és gyors döntésre kényszerítsék az áldozatokat.

Fontos tudni, hogy a KiberPajzs és az MNB nem működtet telefonos biztonsági szolgálatot, nem hívja fel az ügyfeleket, és soha nem kér utalást vagy banki azonosítókat.

A hatóságok egy másik, egyre gyakoribb módszerre is figyelmeztetnek: a csalók egy ismert élelmiszeráruház-lánc nevében hamis nyereményről értesítik az ügyfeleket, majd arra kérik őket, hogy egy link megnyitásával telepítsenek egy kémszoftvert (például AnyDesk). Ezután „segítenek” belépni a netbankba, így megszerzik a belépési adataikat és a számlájukon lévő pénzt.

Amit tehetünk:

• Ha ilyen hívást kapunk, szakítsuk meg a beszélgetést, és ellenőrizzük közvetlenül a bankunknál vagy az MNB ügyfélszolgálatán a történteket.

• Soha ne utaljunk pénzt „technikai számlára”, és ne adjunk ki érzékeny adatokat telefonon.

• Ne telepítsünk ismeretlen forrásból érkező szoftvereket – különösen akkor ne, ha egy „nyeremény” átvételéhez vagy „biztonsági vizsgálathoz” kérik.

• Ha mégis megtörtént a baj, azonnal értesítsük bankunkat és tegyünk rendőrségi feljelentést, hogy legyen esély a pénz visszaszerzésére.