Itthon már minden tizedik felnőtt internetező hord okosórát, vagy karkötőt. A hozzá kapcsolódó okostelefonos aktivitásmérő alkalmazást pedig a negyedük használ. Azok, akik így tesznek egészségtudatosabbak, sűrűbben járnak szűrővizsgálatokra, többet sportolnak és egészségesebben étkeznek.

Okosóra és az egészség tudatosság

A múlt év novemberében készített erről a témáról kutatást az eNet. Egy teljes évet vizsgált a 18 évnél idősebb internetezők körében. Ebből kiderült, hogy többségük használt fizikai aktivitása/állapota méréséhez kapcsolódó eszközt – okosórát, aktivitásmérőt –), alvás minőséget mérő és lépésszámláló alkalmazást .

Tíz százalék alatti, akiknek nem jön be a téma

Közülük 8 százalék kipróbálta ugyan, de már a fiók mélyén pihen az eszköz. Indoklásuk szerint csak kíváncsiak voltak, igazából nem volt szükségük a mérésekre. A kapott adatokat semmire sem használták vagy csupán elfelejtették használni magát az eszközt.

Jelenleg mintegy 2,6 millió felnőtt internetező szokta valamilyen módon monitorozni aktivitását, negyedük használ okostelefonos alkalmazást, harmaduk hagyományos vérnyomásmérőt, vércukorszintmérőt. tízből egy pedig okosórát és/vagy okoskarkötőt.

Azok körében, akiket végül nem érdekelt a dolog, a leginkább az alkalmazásokat próbálták ki(18%), további 13% próbálna ki okosórát, 7% pedig okoskarkötőt.

Inkább okosórát, mint karkötőt veszünk

A férfiak 13%-a, míg a nők 6%-a szokott okosórát és/vagy karkötőt hordani. A fővárosiak (15%),és a diákok körében a legmagasabb (16%) a csuklón viselhető okos eszközzel rendelkezők aránya.

Az okosórát használók korábban léptek be a piacra, mint a karkötőt használók. Előbbiek 42%-a több, mint egy éve, 32% az elmúlt egy évben, 26% az elmúlt félévben kezdett el órát használni. A karkötőt használók 40%-a több, mint egy éve, 20%-az elmúlt egy évben, 40%-a pedig csak fél éve használ ilyen típusú eszközt.

Ez részben azzal magyarázható, hogy a magasabb árkategóriás okosórák hamarabb jelentek meg a piacon, az olcsóbb, viszonylag megbízható méréseket produkáló, második-harmadik generációs karkötők pedig az elmúlt 1 évben jelentek meg. Másrészt a fogyasztói trendek változása is indokolja az eltérést.

A beszerzés módját tekintve leginkább az ajándékozás jellemző az okosórák esetében, az órával rendelkezők 60%-a az eszközt ajándékba kapta, 40% vásárolta saját magának. Ezzel szemben azoknál, akik okoskarkötővel rendelkeznek fordított az arány.

A legnépszerűbb márkák a legnépszerűbb okostelefongyártók is

Az okosórát használóknál a nagyobb, ismertebb márkák típusai a legelterjedtebbek, mint a Huawei Watch, a Samsung Watch és az Apple Watch. Ez visszatükröződik a legelterjedtebb okostelefonos alkalmazások használatában is, a legtöbben a Huawei Health, Samsung Health, Nike+ és Runkeeper alkalmazásokat használják.

A karkötőt használók körében viszont a Xiaomi Mi Band termékei a legelterjedtebbek idehaza. A válaszadók ötöde viszont nem is tudja, hogy milyen típusú eszközt hord.

Mind az órát, mind a karkötőt használók kétharmada mindennap szokta viselni eszközét. Az órát használók kétharmada kizárólag napközben,a karkötővel rendelkezők 60%-a pedig éjszaka, alvás közben is viseli az eszközét. Az okosórát és/vagy karkötőt használók között a leggyakrabban használt funkció a lépésszámlálás.

Ezenfelül az órával rendelkezők 45%-a használja az órát hívás fogadásra/indításra és üzenetek olvasására, harmada figyeli a kalóriafogyasztását és a pulzusát. A karkötővel rendelkezőknek is 60%-a monitorozza alvását és ugyancsak 60% az elégetett kalória mennyiségét. A felhasználók leginkább a vérnyomásmérést hiányolják az eszközökből.

Okosóra és okoskarkötőt használók

Mi legyen az így összegyűlt adatokkal

Az okosórások 44%-szinkronizálja az adatait, 38% viszont csak a kijelzőről olvassa le azokat. Hetven százalékuk általános érdeklődésre használja az adatokat, 38% egészsége monitorozására, 10% megosztja ezeket az orvosával, és 10%használja sportteljesítménye növelésére.

A karkötősök tudatosabban használják eszközüket, több mint a kétharmaduk szokta az adatait szinkronizálni, 23%-uk olvassa le a kijelzőről. Nem véletlenül, hiszen a karkötők kijelzője kisebb, így részletesebb adatok megjelenítésre kevésbé alkalmas. Közel kétharmaduk általános érdeklődésre, 57% egészsége monitorozására, 30% sportteljesítménye növelésére használja az így nyert adatokat.

Az okosórát viselők 43%-a nyilatkozta azt, hogy semmiben sem befolyásolja életét az eszköz, 30% szerint részben, 26% szerint pedig jelentős hatással bír az életére. A karkötőt viselők 38%-ának semmiben, 41%-nak kis mértékben, 21%-nak jelentős mértékben befolyásolja az életét.

Az okosórát vagy okoskarkötőt viselők többet tesznek az egészségükért, és jobb is az egészségi állapotuk, mint általában a felnőtt internetezőknek – legalábbis a saját megítélésük szerint. Ez a különbség a 40 év felettiek körében látszik igazán.

Az okoseszközt viselők nagyobb arányban sportolnak, szednek étrend-kiegészítőt és járnak legalább évente szűrővizsgálatra, mint az összes felnőtt netező. Tovább szűkítve a fókuszt, a karkötősök 63%-a szokott sportolni, ami kiemelkedően magas aránynak tekinthető. Az okoseszközt viselők 56%-a jónak vagy nagyon jónak véli a saját egészségi állapotát, míg ugyanez a felnőtt internetezők mindössze 46%-ára igaz.

Az órát és/vagy karkötőt viselőket leginkább arra serkentik az eszközök, hogy többet mozogjanak, sétáljanak egy nap. Az okosórát viselők megemlítették még, hogy órájuk segítségével könnyebb a kapcsolattartás, mindig elérhetőek.

Az okosóra piac kedvező konjunktúrájáról itt írtunk.