Threat Hunting, Zero Trust, digitális reflex – újabb kifejezéseket tanulhatunk, amelyek már a következő évtized technológiai fejlődését határozzák meg. Egyebek mellett ezeket látják üveggömbjükben a Cisco szakértői.
![Reflexeink is digitálissá válnak](https://digitrendi.hu/wp-content/uploads/2019/12/ciscogomb-digitalizacio-520x327-1.jpg)
Az elmúlt évtized az okostelefonokról, a mesterséges intelligenciáról(AI), a felhő, az alkalmazások és a közösségi média térnyeréséről szólt, de mi vár ránk a következő évtizedben?
„Egyetlen cég sem tudja tökéletesen megjósolni a jövőt,részben ez teszi a technológia területét olyan izgalmassá. A technológiai cégek dolga, hogy a jeleket olvasva megpróbálják előre jelezni a fejlődés irányát. A korábbi évekre jellemző trendek, például az 5G és általában a mobilkommunikáció fejlődése, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás(ML) vagy a multicloud továbbra is meghatározóak lesznek. Ezeket igyekeztünk kiegészíteni néhány további izgalmas előrejelzéssel”– összegzi Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója.
Ahogy most látják a jövő internetét
A 21. század harmadik évtizedébe lépve sem lassul a technológiai fejlődésüteme. A digitális átalakulás komoly terhet jelent a meglévő internetes infrastruktúra számára. Az előrejelzések szerint 2023-ra 49 milliárd eszköz csatlakozik majd a világhálóra.
Számos új technológia elterjedésére, újak megjelenésére is lehet számítani a következő évtizedben: a virtuális(VR) és a kiterjesztett valóságtól(AR) kezdve a 16K streamen, az AI, az 5G, és a kvantum technológiákon, az adaptív és prediktív kiberbiztonságon és az autonóm járműveken keresztül az intelligens dolgok internetéig(IoT).
Az alkalmazások következő generációi messze meghaladják majd a jelenlegi hálózatok lehetőségeit. Az internetes infrastruktúrát gyorsabbá, skálázhatóbbá, gazdaságosabbá, egyszerűbbé és biztonságosabbá kell tenni.
A Cisco nemrégiben jelentette be ezzel kapcsolatos legújabb fejlesztéseit. A jövő internetének három fő pillérét a szilícium csipekkel, az optikai hálózatokkal és a szoftveres architektúrákkal kapcsolatos innovációk jelentik.
Mit jelent a digitális reflex?
A digitális felületeken folytatott kommunikáció – legyen az alkalmazás, weboldal, vagy más – mára minden vállalkozás életének meghatározó része lett. Az egyszerűség és a felhasználói élmény vált meghatározóvá, a vásárlók ezek alapján döntenek arról, hogy egyáltalán kapcsolatba lépjenek-e az adott céggel.
A digitális szolgáltatások használata magától értetődővé, egyfajta automatizmussá vált az emberek többsége számára. Ez az úgynevezett „digitális reflex”, míg korábban a fogyasztók előbb mérlegelték, hogy egy feladat elvégzéséhez digitális szolgáltatást vesznek-e igénybe, addig mára a döntő többség (71%) számára a digitális szolgáltatások igénybevétele szinte ösztönössé vált – derül ki az AppDynamics legfrissebb kutatásából.
A felmérés szerint az emberek gyorsan elfordulnak azoktól a márkáktól, amelyek alkalmazásai nem felhasználóbarátok. Ha a digitális szolgáltatás nem megfelelően működik, a fogyasztók rögvest keresik a versenytársat (49%), sőt másokat is igyekeznek lebeszélni adott szolgáltatás vagy márka használatáról (63%) anélkül, hogy esélyt adnának a vállalkozásnak a korrekcióra.
Ebből legfőképpen az a tanulság szűrhető le technológiai szempontból, hogy a cégeknek a következő években nagyon oda kell figyelniük arra, hogy a vevők nem tolerálják, sőt büntetik a bonyolult, lassú és átlagos digitális élményt. Ezért az alkalmazásokhoz valós idejű adatelemzésre, a szűk keresztmetszetek megtalálására, és az azonnali beavatkozás megteremtésére lesz szükségük.
ThreatHunting, ZeroTrust – a kiberbűnözés újabb szempontjai
A kiberbűnözés olyan tempóban növekszik, hogy az okozott károk nagysága háromszorosa a természeti katasztrófák okozta károkénak,így az üzleti és a magánéletben is a biztonság iránti igény egyre nagyobb. Éppen ezért a reaktív biztonság, amely csak akkor foglalkozik a problémákkal, amikor azok már hatással vannak a rendszerekre, ma már kevés.
AForrester Research által felállított Zero Trust modell azon az elven alapszik, hogy az üzleti élet szereplői senkiben és semmiben sem bízhatnak már a hálózatukon belül és azon kívül sem. Az incidensek megelőzése érdekében csak a jogosult, megbízható felhasználók, eszközök és munkafolyamatok kapnak hozzáférést a rendszerekhez – de úgy, hogy közben a felhasználói élmény ne csökkenjen.
A másik izgalmas kiberbiztonsági trend aThreatHunting, vagyis a fenyegetésvadászat. Míg a hagyományos biztonsági modellek általában akkor reagálnak a riasztásokra, miután felismerték a potenciálisan káros tevékenységeket, a ThreatHunting a még ismeretlen fenyegetéseket, sebezhetőségeket figyeli, elemzi.
Út a szándék alapú hálózatokhoz
A hálózatok az internet bevezetése óta a következő évtizedben mennek keresztül a legjelentősebb átalakuláson. Az elmúlt években az iparági viták a szoftvervezérelt hálózatok (SDN), mint a fejlődés következő fázisa körül forogtak. Az SDN számos előnnyel jár, beleértve a központosított irányítást, a biztonságot, a rugalmasságot és az olcsóbb működtetést.
A Cisco fontos lépésnek tekinti az SDN-t a hálózati infrastruktúrák fejlődésében a valódi szándékalapú hálózatok (Intent-Based Networking – IBN) felé vezető úton.Ezek mesterséges intelligenciát és gépi tanulást használnak a hálózat működési folyamatainak észlelésére, előrejelzésére és az anomáliák automatikus megoldására- Nemcsak megállítják a folyamatban lévő kiberbiztonsági fenyegetéseket, hanem folyamatosan fejlődnek és tanulnak is – emeli ki Dalos Ottó.
Az SDN alapú megoldások alkalmazása töretlenül bővül. A Cisco Global Networking Trends jelentésében megkérdezett több mint 2000 IT-vezető és hálózati szakember41%-a használ SDN megoldást legalább egy hálózati domain esetében.
Ennek ellenére mindössze 4 százalékuk gondolja úgy, hogy a hálózata valóban szándék-alapú. A szakemberek egyetértenek abban, hogy az IBN hálózatoknak komoly szerepük lesz a közeljövőben. A válaszadók 78%-a szerint a hálózatuk két éven belül a szolgáltatásközpontú és szándékalapú hálózatok irányába fog fejlődni,35% szerint pedig hálózatuk teljes mértékben szándékalapú lesz.
Készségek, és az IT szakemberhiány
A tehetséggondozás és a jól képzett szakemberek hiánya továbbra is az első számú kihívás az informatikai vezetők számára. A Cisco egyik felmérésében, amelynek során világszerte600 informatikai és üzleti döntéshozót kérdezett meg, a válaszadók 93%-a nyilatkozott úgy, hogy a szakemberhiány jelentősen lassítja vállalatuk digitális átalakulását.
A legkeresettebb szakterületek köre is jelentős változáson megy keresztül. Nem meglepő, hogy egyre növekszik az adattudományban és az AI-ban szerzett szaktudás iránti igény. Ugyanakkor a jövőben az informatikai szakembereknek stratégiai üzleti partnerekké kell válniuk. Ehhez az is szükséges, hogy az informatikai dolgozók napi rutinfeladatait (például az eszközök konfigurálása) az összetett üzleti problémák technológiával történő támogatása váltsa fel – teszi hozzá az ügyvezető.