A világ legnagyobb netes vállalatainak a bevételei, köztük olyan óriásoké, mint az Amazon, a Google, a Meta, az Apple, a Tencent és a Netflix, a COVID-19 járvány óta az egekbe szöktek. Növekedésüket az online termékek és megoldások felé történő globális elmozdulás táplálja.

Netes gigacégek
Forrás: pixabay.com

Az évtized eleje óta a Meta(Facebook, Instagram) és az Alphabet bevételei növekedtek a legnagyobb arányban, mindegyikük 91%-kal ugrott meg, lekörözve minden más online óriáscéget. Abszolút összegben pedig az Amazon áll az élen – derül ki a Stocklytics.com által publikált adatokból.

Az online óriások világában a bevételek, a profit és a felhasználók száma milliárdokban mérhető. És bár ezek a cégek – köztük olyan globális vállalatok, mint az Apple, a Meta, a Google, a Netflix és a PayPal – mind látványos növekedést értek el az elmúlt öt évben, két név kiemelkedik közülük: Meta és a Google anyavállalata, az Alphabet.

A Meta megjárta a hadak útját

A Meta útja az elmúlt évtizedben meglehetősen göröngyös volt, mégis a vállalat a technológiai színtér egyik legkitartóbb szereplőjévé vált.

Az adatvédelmi aggályok, a szabályozói ellenőrzés és az olyan botrányok, mint a 2016-os amerikai választási álhírek, valamint a Cambridge Analytica-botrány óriási visszhangot váltottak ki, ami arra kényszerítette a Metát, hogy igazítson a stratégiáján.

Válaszul a társaság inkább az Instagramra és a WhatsAppra koncentrált, sok pénzt fektetett a mesterséges intelligenciába a félretájékoztatás és a gyűlöletbeszéd elleni küzdelembe, és prioritásként igyekezett kezelni a felhasználók adatvédelmét.

Az igazi próbatétel három évvel később következett be: a 2022-es tőzsdei összeomlás több százmilliárd dollárt faragott le a Meta piaci értékéből, a vállalat pedig minden idők első bevételcsökkenéséről számolt be, ami súlyos költségcsökkentő intézkedésekhez és tömeges elbocsátási hullámhoz vezetett.

A Meta azóta újra magára talált. A társaság 2024-re 164,5 milliárd dollárral rekordbevételt jelentett, ami 22%-kal több, mint egy évvel korábban, ötéves távlatban pedig 91%-os növekedést ért el.

Az Alphabet a százalékos, az Amazon az összegszerű növekedés nyertese

A Google anyavállalata, az Alphabet volt a másik internetes óriás, amely még ennél nagyobb növekedést ért el: bevételei 91,7%-kal emelkedtek ebben az időszakban. Egyetlen más online vállalat sem jutott még csak a közelébe sem a százalékos növekedést tekintve.

Az Apple például 42,4%-kal nőtt öt év alatt, a Netflix 56%-kal, a PayPal 48%-kal, az Alibaba és a Tencent pedig nagyjából 20%-kal.

Az e-kereskedelmi óriás, az Amazon állt a legközelebb a Meta és az Alphabet százalékos növekedéséhez, a maga 65,2%-os ötéves bevételnövekedésével.

Netes gigacégek
Forrás: Stocklytics

Az abszolút bevételnövekedés tekintetében mégis Jeff Bezos cége vezet. A statisztikák szerint az Amazon bevételei 2020. óta nem kevesebb mint 251 milliárd dollárral gyarapodtak, ami 50%-kal több, mint az Alphabeté, kétszer annyi, mint az Apple-é, és háromszor annyi, mint a Metáé.

Míg a Meta és az Alphabet az elmúlt öt év bevételnövekedésében az élen járt, a Netflix részvényértéke emelkedett a legnagyobb arányban, 2020. januárja óta 281%-os növekedést érve el.

Ez azt bizonyítja, hogy a részvények teljesítménye nem mindig korrelál közvetlenül a bevétel növekedésével, alakulásában a befektetők véleménye, az üzleti döntések és a külső események is nagy szerepet játszanak.

A Netflixét a Meta részvényei követik 228%-os növekedéssel, míg az Apple (170%) és az Alphabet (140%) zárja a toplistát.