A vállalatok többsége már ma is az informatikai fejlesztéseknél megtapasztalt agilis módszertan szerint szervezi a munkát – állapította meg az IFUA Horváth &Partners vezetési tanácsadó német nyelvterületen végzett felmérése.
A vállalati munkaszervezés egyre agilisabbá válik, és nem csak informatikai területen, ahol először alkalmazták az agilis módszertant. Így nyilatkozott a megkérdezett 220 döntéshozó 83 százaléka. Amúgy pedig 98 százalékuk egyetértett abban, hogy ez a vállalati kultúra megváltozását hozza magával: a jövőben a hálózatban való gondolkodás, a nyílt kommunikáció és a rugalmas szervezet lesz a jellemző.
Az öt legnépszerűbb módszer
Az IT és más szakmai csapatok hagyományos elkülönülése folyamatosan visszaszorul, a válaszadók szerint 2022-re az agilis működés válik meghatározóvá. Bár a módszertan terjedése megállíthatatlannak látszik, a cégek 43 százaléka még egyáltalán nem méri ennek sikerességét.
Az agilis módszertanok közül a leggyakrabban a Scrumot, a Design Thinkinget, a DevOps-ot, a Kanbant és agile Frameworks-öt alkalmazzák . A vállalatok mindössze 11 százaléka nem használ effajta megközelítést. A német, osztrák és svájci döntéshozók 77 százaléka úgy látja, hogy náluk az IT részleg agilisan működik, az üzleti területekről pedig valamivel több mint kétharmaduk gondolja már ugyanezt.
Az átalakítás motorja az informatika
A legtöbb cég bővíti a digitalizációra és az IT-re fordított beruházásokat. A digitalizációra 80 százalékuk, az IT-re 73 százalékuk akar többet költeni. Ennek jegyében mindenekelőtt a jövőorientált projektekre fordított összegek arányát növelik az üzemeltetéshez és a karbantartáshoz képest.
A megkérdezettek arra számítanak, hogy a jövőt szolgáló területeken mintegy ötödével nőnek a kiadások. Az IT a többi vállalati szakterület belső üzleti partnerévé válik és a teljes vállalat átalakításának motorja lesz – állítja a felmérés.
Az agilis módszerek következtében megváltozik a vállalatok irányítása is. Laposabb szervezetek jönnek létre, s ezekben a vezetők a szakmai irányítást átadják a szakértőknek, ők pedig magukkal az emberekkel foglalkoznak.