A T-Systems Magyarország nyolcadik alkalommal megrendezett Symposium elnevezésű konferenciáján idén a digitalizáció társadalmi vonatkozásai mellett a technológiai transzformáció által képződő új szerepek, modellek és struktúrák is terítékre kerültek.

T-Systems Symposium

A régiós szinten is meghatározóvá nőtt rendezvényen a cég vezérigazgatója Kaszás Zoltán, megnyitójában kiemelte, hogy okosan kapcsolódó világba tartunk, ahol meghatározó a sebesség. Nem akarunk várni, itt vannak hozzá a szükséges technológiák. A humanoid robotok, már a jelent képviselik.

A túlzott hatékonyság kiölheti a bizalmat

A szakember szerint ugyanakkor már arra is vigyázni kell, nehogy a hatékonyság kiölje a bizalmat. Utalt Joe Gebbia, az Airbnb társalapítójának szállóigévé lett mondatára, miszerint manapság sokszor a „bizalomüzlet” a lényeg, nem pedig a technológiai kérdések.

A digitalizálódó magyar gazdaság előtt álló további feladatokról beszélt Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter. A magyar digitális gazdaság már a 20 százalékát adja a bruttó hazai terméknek(GDP), amit hasonlóan ítélt meg a foglalkoztatásra vonatkozóan is. Technológiai infrastruktúrában pedig a különösen jó 11. helyen állunk, az EU-n belül.

Kormányzati célok 5G-re és a gigabit korszakra

Megemlítette, hogy a technológiát nézve számos fókuszterületekben gondolkodik a kormány, készül a mesterséges intelligencia, az 5G és az Ipar 4.0 stratégia. Néhány középtávú célt is kiemelt. Az 5G-ben az uniós 2025 helyett nálunk már 2023-ra épüljön ki az országos hálózat, az 5G fejlesztések tekintetében pedig régiós főszerepet vállaljon az ország a technológiára épülő alkalmazások tesztelésében .

További célként jelölte meg, hogy 2025 végéig minden közintézmény és a háztartások több mint háromnegyede számára legyen hozzáférhető az 1 Gbps sávszélesség.

A felhasználók szemszögéből vizsgálta a digitalizáció jelentőségét Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója. Kiemelte, hogy az átlagfelhasználót valójában nem érdekli és nem is kell, hogy érdekelje a mögötte meghúzódó egyre komplexebb technológia. Emiatt versenyelőnyhöz juthatnak azok a szolgáltatók, amelyek a technológiát le tudják fordítani az ügyfél nyelvére.

Az idei Symposium vitaindítójára egy olyan előadót hívtak, aki a bizalomról alkotott elméletével vált világhírűvé. Rachel Botsman író, az Oxford Egyetem Trust Fellow-ja arra hívta fel a figyelmet, hogy a digitalizációs transzformáció egyik legégetőbb problémája, hogy a felhasználó azt érzi, ki van szolgáltatva a technológiának. Ez pedig felértékeli és átalakítja a bizalmat, amely a megosztott gazdaságban is megkerülhetetlen tényező.

Logisztikai drón raktározási célokra

A konferencia bemutatótermében, a T-Systems Jövőterében a vállalat partnereivel és ügyfeleivel közösen kialakított megoldásait próbálhatták ki a részvevők: többek között logisztikai drónt, amely a raktározást teszi összehasonlíthatatlanul hatékonyabbá, az emberszabású robotot a Telekom chatbotjának Vandának a tudásával felvértezve, elektronikus recepció szolgáltatást, okos kaptárt vagy éppen IoT-n alapuló sertésmegfigyelő rendszert.