Visszaerősödni látszik a bolti értékesítés tendenciája, amihez a vásárlási élményt fokozó digitális megoldásokra is szükség van. Ennek jegyében újult meg az Euronics legnagyobb hazai üzlete. A cég régiós terjeszkedést is tervez, és ősztől újszerű hűségprogramot is indít.

Euronics

Az aktuális vevői elvárásoknak megfelelően építette újjá legnagyobb alapterületű üzletét az Euronics Budaörsön. A többcsatornás(omnichannel) értékesítési stratégia jegyében a „bemutatóteremként” is működő áruház az online és offline profilt egyaránt támogatni kívánja azáltal is, hogy a vásárlók a valós felhasználáshoz hasonlító környezetben nézhessék meg, próbálhassák ki a termékeket, még azok beszerzése előtt.

„Szükség van a jelenlétre mindkét platformon, és az sem mindegy, hogy hogyan. Hiszen a hagyományos offline bolti ajánlat sem biztos, hogy elég élménydús ma már egy vásárló számára. Nagyon hiszünk az omnichannelben, ahol az offline és az online összeér, ezt szolgálja a mostani beruházás is, ahol nemcsak a saját megszokott műszaki készletünkkel jelenünk meg, hanem kilépve a komfortzónánkból, tudunk olyan elemeket is behozni, amiből kevés van az országban. Szeretnénk például pezsgőfürdőket is árulni, amiből nem kell mindegyik boltban élő bemutatót csinálni, két-három showroommal le lehet fedni a teljes országot” – mondta el lapunk kérdésére Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezetője, a felújított üzlet átadóján.

(A több mint 30 éve családi vállalkozásként Vöröskő Kft. néven indult cég az Euronics nevet 2001.óta viselheti, akkor csatlakoztak a 29 országban, több mint 11 ezer üzlettel jelen lévő Euronics nemzetközi beszerzési társuláshoz.)

A magyar tulajdonú műszaki áruházlánc a bolti értékesítésből indult el az online jelenlét felé is, de alappillérének továbbra is az országos üzlethálózatot tekinti, amit alátámasztani látszik az a trend is, amely szerint a két éves pandémiás lét után visszaerősödőben van a bolti értékesítés. Erre már Hunyady László, értékesítés és operációs igazgató mutatott rá.

Hozzátette: a kényszerből felgyorsított online térnyerés mellett összességében nem csökken az üzlethálózat jelentősége, mert a bolti vásárlás még mindig tud élményt nyújtani a vásárló számára.

Innovatív megoldások az ügyfélélmény növeléséhez

A tavalyi fejlesztéseket – új webshop motor, robotizált raktár – követően, idén már az áruházi ügyfélélményt és kiszolgálást előtérbe helyező, service design kapott kiemelt szerepet – a cég ezen elvek alapján gondolta újra első lépésként a mostani, több százmillió forintba kerülő üzletfelújítást is.

A budaörsi egységben teret kapnak azok a termékcsoportok is, amelyek eddig kizárólag a webáruházból voltak elérhetők. Az áruházban a kiemelt kategóriák zónákra osztva jelennek meg. A vevők az ezek mellett elhelyezett digitális kioszkokon kaphatnak további információkat a termékekről. Ezek közé tartozik többek között, hogy a termékekhez kapcsolódóan milyen okosotthon-rendszerek vannak, és milyen eszközökkel lehet ezeket kiépíteni.

Az áruház digitális árjelzői egy QR kódot is tartalmaznak, amelyet a telefonunkkal beolvasva a webshop az adott termék oldalára navigál minket, hozzáférve ezzel a teljes webes termékspecifikációhoz, vevői véleményekhez is.

A következő lépés egy olyan kamerarendszer kiépítése lesz, amelyen keresztül nyomon követhető lesz a termékek fogyása az értékesítők számára, akik automatikus üzenetet kapnak, amint egy termékből utánpótlásra van szükség.

A több mint 1500 m2-es eladóterű, és 760 m2-es raktárterületű megújult áruház arra is lehetőséget ad, hogy a műszaki kategóriákból is a prémium termékeket lehessen bemutatni, akár komplett konyhai megoldások, koncepciók alapján is, amivel a vevő ötletet gyűjthet, és könnyebben elképzelheti, hogy egy-egy készülék miként illeszkedhet a saját otthonába.

Megkérdeztük: nem tartanak-e attól, hogy a vevők többsége túlzottan árérzékeny lévén valóban csak bemutatóteremként számol az áruházzal, ahol testközelből tesztelheti a termékeket, aztán az interneten megkeresi a helyet ahol az adott árucikket a legolcsóbban szerezheti be. Így a költség a fizikai bolté, a bevétel egy másik webáruházé.

Mit kezdhetnek a robbanásszerűen növekvő adatokkal?

A már idézett vezetők szerint azt természetesen nem tudják megakadályozni, hogy a náluk megnézett terméket a vevő végül máshol vegye meg, de állításuk szerint minden téren felkészültek a versenyre.

Szerintük a kereskedelemben az tud sikeres lenni, akinek van egy jól működő, nagyon versenyképes offline hálózata, meg egy jól működő webshopja is, és mind a kettővel meg kell küzdeni mind a két helyen a versenytársakkal is.

Sokat számít az értékesítők felkészültsége is, természetes dolognak tartják, hogy az emberek különböző helyekről tájékozódnak ma már. Arra törekednek, hogy aki bejön hozzájuk az üzletbe, maximális kiszolgálást kapjon.

Ami a digitális vevői tájékoztató eszközöket(kioszk, QR-kód) illeti azok nemcsak az ügyfélnek jelentenek többletinformációt, hanem a kereskedőnek is rengeteg adatot gyűjtenek a vásárlói igényekről. Ezeket visszacsatolva javíthatja a cég például a beszerzési kondíciókat, a házhozszállítási feltételeket, a szervizt, a garancia kezelését stb. Hisznek abban, hogyha az alapok rendben vannak, akkor a vásárló nem fog elmenni.

A közeljövő terjeszkedési és egyéb tervei

Az áruházavatáson elhangzott, hogy az eddig csupán a magyar piacra fókuszáló társaság nemzetközi terjeszkedésbe kezd, első körben a térség országaiban. Jövőre meg akar jelenni a szlovén és a horvát piacon, először online módon, majd később fizikai üzletekkel is.

A magyarországi piacon pedig már idén ősztől hűségkártya alapú hűségprogramot tervez bevezetni, ami megint csak kettős hasznot hozhat. Egyfelől a kereskedő cég adatgyűjtő rendszere bővülhet a bolti információkkal, másfelől erre alapozva az ügyfél még jobban személyre szabott kedvezményeket kaphat.

„Ebben óriási jövőt látunk. Bizonyos vásárlási volumen fölött az ügyfél VIP státuszt kaphat, amihez személyes értékesítői kiszolgálás és egyéb élménynövelő szolgáltatás is járhat. Abszolút cél a „love brand” elérése” – emelte ki Fazekas Bálint.

(Cikkünk megírásához az Alrite beszédleiratozó alkalmazást is használtuk.)