Az AI megoldásokkal a vállalati középvezetők hatékonysága akár 40-50%-kal is javulhat. A KPMG saját AI-fejlesztéseit előbb magán teszteli, ennek nyomán a dokumentumkezelés jóval hatékonyabbá válik.

AI megoldások
Forrás: rawpixel.com

A több mint 30 éve működő KPMG Digitális Könyvvizsgálati Központja is már tíz éves, az első agilis módszertant bevezető üzletágként alakult meg. A 13 fős induló csapat mára 1800 fős részleggé nőtte ki magát a tanácsadó cégben.

„A mesterséges intelligencia (AI) többé már nem kopog az ajtónkon – teljes vállszélességgel bedöntötte a kaput. A modern technológiák korai bevezetésével versenyelőnyre tehetünk szert” – emeli ki Kórász Tamás, a KPMG Management Consulting Partnere.

Szerinte a digitalizációval, többet között a Cloud, Big Data és AI fejlesztésekkel a hazai vállalkozások teljesen új utakat nyithatnak a fogyasztói és munkavállalói élmények javítására, új értékkínálat létrehozására és az üzleti modellek átalakítására.

Arra még senki nem tudja a választ, hogy az AI az üzleti világot mennyire fogja felforgatni, milyen szakmákat, szakterületeket alakít át a következő 10-20 évben.

Az azonban már látszik, hogy egy középvezető munkáját a mesterséges intelligencia 40-50%-kal hatékonyabbá tudja tenni pár éven belül.

„Az AI már a hagyományos területekre is beférkőzött, napi szinten az üzleti élet része. Lehetőséget ad a meglévő humán kapacitások, adatok és források még hatékonyabb felhasználására. Az AI már gyakran elvárásként jelentkezik az ügyfelek részéről” – emeli ki Rakó Ágnes, a KPMG Risk Consulting Partnere.

A cégeknek ma már nem(csak) tanácsok, hanem megoldások kellenek

Ma már az üzleti folyamatok és az IT csak közösen tud fejlődni, a technológia és az üzleti érdek ugyanazzal az eszköztárral tud sikeresen együttműködni. A KPMG tanácsadóként segíti az ügyfeleket a digitális transzformációban.

A cég tapasztalata szerint ugyanakkor ma már egy vállalatnak nem tanácsok, hanem megoldások kellenek. A kézzel fogható eredmények bemutatásához a KPMG saját szervezetén belül kísérletez.

A most készülő, nem reprezentatív felmérését (Mesterséges Intelligencia (AI) Érettségi Felmérés) hamarosan nyilvánosságra hozza a KPMG.

Az előzetes adatokból azonban már most elmondható, hogy a vállalatok többsége ugyan már kipróbált AI megoldásokat, de nem bíznak meg vakon az AI által generált eredményekben. Ezt a megközelítést, vagyis az adatok ellenőrzését ajánlja egyébként Ignácz Péter.

A KPMG adatelemzés, modellezés és gépi tanulás szakértője a saját mély tanulásos(DL) rendszerükön mutatta be, hogy a DL és a nagy nyelvi rendszerek alkalmazásával miként tudjuk dokumentumok tömegéből kinyerni a fontos információkat, és hogyan lehet válaszokat generálni, lényegre törő összefoglalót készíteni, emberi beavatkozás nélkül.

„A vállalati környezet leginkább abban különbözik a ChatGPT-vel megoldott feladatoktól, hogy nem a nyilvános interneten alapuló tudásbázist használnak, hanem nagy nyelvi modellek a vállalat saját adatait dolgozzák fel üzleti problémájuk megoldására” – emeli ki Ignácz Péter.

Így dolgozzuk fel a dokumentumokat

A KPMG saját fejlesztésű dokumentumfeldolgozó rendszere már képes saját maga is nagyszámú releváns kérdést megfogalmazni a dokumentumok kívánatos feldolgozásához.

A rendszer alapja a jól feltett kérdés, hiszen a gépi tanulással felkészített rendszerek képesek csaknem száz százalékban jó válaszokat adni a jól feltett kérdésekre, de rossz kérdésre – az emberhez hasonlóan – a nagy nyelvi rendszerek is csak rossz válaszokat adnak.

A KPMG saját rendszerét pénzügyi beszámolókon futtatva egyébként azt tapasztalták, hogy szinte azonnal 80-85 százalékos használati értékű elemzést adott a bevitt információkból, ahhoz képest, mint amire két humán szakértő ennél nagyobb pontossággal, de körülbelül két nap alatt képes lett volna.

A gépi tanulás és a nagy nyelvi rendszerek alkalmazása számos vállalati feladatra alkalmazható, és sok emberi munkaórát szabadít fel más feladatok elvégzéséhez. Ahhoz azonban, hogy a jövőbe mutató technológiák pontosak legyenek, olyan gondolkodó és kreatív szakértőkre van szükség, akik pontosan meghatározzák a bevitt dokumentumok körét, az elvégzendő feladatokat, a megkívánt válaszok elvárt tartalmi elemeit és pontosságát.

Ezen a területen tehát a gép és az ember nem rivalizál, hanem egymásra támaszkodva ugrik szintet termelékenységben, reakcióképességben.