Az Airbnb-hez hasonló üzleti modellel jelentkezik a hazai piacon a heppen.hu, ami egy kifejezetten rendezvények-események helyszíneként foglalható privát és céges ingatlanokat kínáló online piactér.

A heppen.hu olyan, a felhasználók számára ingyenesen elérhető felület, ami a magán és a vállalati szféra számára egyaránt hozzáférhető. Az online piactéren privát ügyfelek számára többek között esküvői helyszínek, a cégek számára pedig különféle célú rendezvények helyszínei, valamint fotózásra és forgatásra alkalmas ingatlanok is megtalálhatóak.
Korábban nem ismert, kreatívan kihasználható helyszínek a kínálatban
A közösségi gazdaság(sharing economy) típusú üzleti modell a megrendelői oldal számára lehetővé teszi, hogy a kiválasztott helyszínt a legkedvezőbb áron, közvetlenül a tulajdonostól rendelhető meg. Nincs szükség rendezvényszervezőre sem a kiválasztáshoz, sem a szerződéskötéshez.
Azon cégek számára, amelyek már eddig is szerveztek külsős helyszínen rendezvényeket a heppen tovább bővíti a kínálatot. A kkv-k számára pedig külsős rendezvényszervező igénybevétele nélkül válik elérhetővé számtalan hazai helyszín az ország egész területén.
Az online piactér 15 százalékos közvetítői díjat kér a helyszínektől, cserébe garantálja, hogy a kínálatban elérhető helyszínek mindegyike számlaképes, ellenőrzött vállalkozás kezelésében van. A hagyományostól eltérő helyszínek mellett korábban nem ismert és kreatívan kihasználható ingatlanok is megjelentek már a vállalkozás kínálatában céges ügyfelek számára.
A hatékony kiválasztási és foglalási folyamat révén időt és pénzt spórolhatnak meg a hazai vállalkozók. Az előfoglalásra is lehetőséget biztosító piactér segítségével rugalmasabbá válik a korábban lassan és sok esetben nehézkesen működő helyszín-kiválasztási eljárás.
Hazai háttér
Ma Magyarországon mintegy 40 ezer olyan kis- és középvállalat van, ami több, mint 10 fővel rendelkezik. Elsősorban ezek a cégek azok, amelyeknél szóba jöhet évente legalább egy rendezvény és ők azok, amelyek nagyon ár-érzékenyek is.
A multinacionális vállalatok számára ugyanakkor a legnagyobb kihívást a rendezvényhelyszínek korlátozott száma és a kreatív megoldások hiánya jelenti. A KSH adatai szerint a magánszférában éves szinten több mint 50 ezer esküvőt szerveznek, ahol szintén elég nagy kihívás megtalálni a megfelelő helyszínt. A heppen által kínált új ingatlanok közé sok olyan is bekerült, ami eddig nem, vagy csak nehezen volt megtalálható.
A székesfehérvári székhelyű társaság magyar tulajdonosai között megtalálható egy a nemzetközi piacokon is tevékenykedő reklámügynökség négy alapítója, egy ingatlankezeléssel foglalkozó szakember, egy online performance marketing cég ügyvezetője és egy olyan szakember, aki vállalkozások elindításában és sikerre vitelében jártas pénzügyi szakember. Tavaly a Hiventures (Kutatás-fejlesztési és Innovációs Állami Tőkealap), mint befektető is megjelent a Heppen tulajdonosai között.
Külföldön már öt éve gyakorlat a piacon
A világpiacon már van példa hasonló üzleti modellre és startup típusú vállalkozásra. Ilyen az Izraelből indult, majd az Egyesült Államokban kibontakozó, és jelenleg is gyors ütemben fejlődő splacer.co, ami New Yorktól Los Angelesen keresztül Miamiig hálózza be az országot.
Egy másik példa a Finnországban létrehozott venuu.fi, ami 2014-es alapítása óta már Skandináviában is terjed. Az említett társaságok a párizsi snapevent.fr- rel együtt jelentős tőkebevonást hajtottak végre az elmúlt években.
A Crunchbase adatai szerint a Splacer 8 millió 700 ezer dollárt, a Venuu a 2014-es induláskor több, mint félmillió eurót kapott, majd később felvásárolta azt a Sanoma. Az elsősorban rendezvényszervezőként szereplő Snapevent 3 millió eurónyi tőkére tehetett szert három évnyi piaci jelenlét után.