Tíz év múlva már 90 millió önvezető autó lesz az utakon, amelyek a kapcsolódó mobilitási szolgáltatásokkal együtt már zetabájtnyi adatmennyiséget állítanak elő. A piac együttesen pedig már mintegy 2 ezer milliárd dolláros üzleti lehetőséget rejt.

Önvezetés adatcunami

A járműgyártók már keményen dolgoznak rajta, hogy ebből minél nagyobb részt hasítsanak ki maguknak. Tisztában vannak azzal, hogy ez a korszak egy kritikus fordulópont lesz. Próbára teszi majd a bejáratott üzleti modelleket, mivel jelentős beruházásokra lesz szükség mind a technológiákba, mind a szakképzett munkaerőbe. Felismerik ugyanakkor azt is, hogy a siker érdekében érdemes összefogni a mobilitás szolgáltatókkal és a technológiai szállítókkal.

Jönnek az új üzleti modellek

A Frost & Sullivan jelentése szerint a vállalatvezetők ugyan megértették, hogy a jövő a hálózatba kapcsolat mobilitásban rejlik, sokan mégsem tudják, hogyan lehetne elindulni ezen az úton. A járműgyártók számára a hálózatba kapcsolt mobilitás minden formájának intelligensnek és önvezetőnek kell lennie.

Ez innovatív termékeken és szolgáltatásokon alapuló új üzleti modelleket tesz majd elérhetővé. A legnagyobb lehetőségek azonban az egyes járművek élettartama során keletkező hatalmas mennyiségű és sokféle adat kiaknázásában keresendők.

A Dell Technologies megrendelésére készült idézett tanulmány szerint ma egy átlagos gépjármű 15–100 adatpontot generál. Ezeknek a segítségével a gyártók körülbelül 40–50 fogyasztói és üzleti felhasználási esetet dolgozhatnak ki, például a flottakezelés, a biztosítási ajánlatok, a fedélzeti szórakoztatás, a várostervezés és a K+F optimalizálása területén. Ezek 10-15 százaléka váltható jelenleg pénzre, ekkora arányban képesek új bevételi forrásokat teremteni, illetve ellensúlyozni a lassulást.

Még nagy az óvatosság a fejlesztésekkel kapcsolatban

A tanulmány kiemeli, hogy 2030-ra a teljes autóipar összesítve egy zetabájtnyi (ZB) adatot állít elő – ez az adatmennyiség egyenlő a Facebook és talán az Amazon Web Services(AWS) által jelenleg kezelt adatmennyiséggel (vagy akár meg is haladja azt).

Ez azt jelenti, hogy minden gépjármű várhatóan napi 10 terabájtnyi(TB) adatot állít elő majd, ami 520 millió WhatsApp-üzenetnek felel meg. Ennek az adatcunaminak a hatékony kezelése és feldolgozása a járműgyártók előtt új bevételszerzési lehetőségeket nyit meg, és egyben differenciált versenyt és üzleti diverzifikációt eredményez.

A vállalatvezetők azonban mégis inkább aggódnak a várható adatmennyiség miatt. Miközben a megkérdezettek arról számoltak be, hogy cégük a megnövelt adatmennyiség begyűjtésének lehetőségét kihasználva szándékozik előretörni, az adatközpontú átalakulás irányába teendő lépésekkel kapcsolatban már nagyfokú volt az óvatosságuk.

A változások újfajta felhő infrastruktúrát igényelnek

Az adatokban rejlő hatalmas lehetőségek kiaknázása érdekében a járműgyártóknak fel kell pörgetniük az adatstratégiáikat. Ehhez pedig az eddigi adatbegyűjtési modellről át kell állniuk egy újabb generációs modellre, amelyben már képesek lesznek a mobil, a felhő- és peremalapú forrásokból származó hatalmas mennyiségű – strukturált és strukturálatlan – adatot rögzíteni, katalogizálni, mozgatni, tárolni, megvédeni és indexelni. Csak így lesznek képesek az adatokban rejlő lehetőségeket a hálózatba kapcsolt és önvezető flottaműveletek,és a még újabb jövőbeli bevételek érdekében kiaknázni.

Az önvezető technológiák eredményes bevezetésének négy feltétele:

A hálózatba kapcsolt és önvezető jövő az adatkezeléssel kezdődik: egy integrált szoftveralapú és agilis felhő infrastruktúrával, amely képes a gyorsuló adatmennyiségeket kezelni. A teljesen új paradigmán alapuló keretrendszer bevezetésével járó fejlesztés számos buktatót rejt magában, amelyeket a következőkben foglalta össze a tanulmány.

  • A gyorsan változó fogyasztói és vevői igények kielégítése érdekében a járműgyártóknak és a mobilitási szolgáltatásokkal foglalkozó cégeknek agilisabbá kell válniuk. Csökkenteniük kell a piacra kerülési időt és a költségeket. A járművek használatára és a vezetési szokásokra vonatkozó adatok segítségével a gyártók javíthatják a jövőbeni hibákat, mivel azonnal, vezeték nélkül(OTA, over-the-air) frissíthetik a rendszereket, az adatokat pedig becsatornázhatják a következő generációs járművek tervezésébe és fejlesztésébe.
  • A szektor jövőjének informatikai alapja a méretezhető és rugalmas felhőkörnyezet. Számos új és még ki nem dolgozott natív felhő alapú alkalmazás születik majd. Az adatok a nyilvános felhőben költséghatékonyan tárolhatók, és a következő generációs, mesterséges intelligencián és gépi tanuláson alapuló funkciónak vethetők alá.
  • A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás képességét be kell ágyazni a vállalat informatikai rendszerébe. Az adatok jövőbeni szolgáltatásokhoz való felhasználásának optimalizálása érdekében a járműgyártóknak és a mobilitás szolgáltatóknak gondoskodniuk kell arról, hogy minden adat könnyen hozzáférhető legyen a mesterséges intelligencián és gépi tanuláson alapuló funkciók számára.
  • Az aggályok hátterében az alapvető új technológiák, valamint az adattudományok területén szükséges szakértelem házon belüli hiánya húzódik meg. Noha tisztában vannak vele, milyen kompetenciákra és készségekre lenne szükség, az informatikai vezetők továbbra is csak szűkös büdzsével rendelkeznek a piacon elérhető képzett munkaerő toborzására és felvételére. Emiatt a cégek aktívan keresik az együttműködést közvetlenül a technológiafejlesztőkkel.