Az online digitáliskészség-felmérés célcsoportjai az általános iskolák végzős diákjai, valamint a középiskolások. Idén Magyarország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Ukrajna részvételével zajlik a tesztelés.
Az IT Fitneszteszt elsősorban a gyakorlati ismeretekre fókuszál, így inkább összetett, gondolkodást igénylő kérdéseket tartalmaz. Tavaly közel háromszáz hazai iskola csaknem tízezer diákja és tanára csatlakozott a kezdeményezéshez.
Idén a májusi indulás óta a legtöbben a Dél-Alföldön, illetve Közép-Magyarországon élő diákok teljesítették az online, számítógépről elvégezhető tesztet, amely Magyarországon október végéig érhető el.
Az első IT Fitnesztesztet Szlovákiában rendezték meg 13 évvel ezelőtt az Európai Bizottság “eSkills Week” kampányának keretében.
Az elmúlt 12 évben, a projekt V4-ekre történt kiterjesztése nyomán több mint félmillióan vettek részt a felmérésben, 2014-ben pedig az Európai Bizottság díjazta is a projektet az európai fiatalok digitális írástudásának növelését célzó, átfogó és innovatív megközelítéséért.
A 2024-es IT Fitneszteszt az összes visegrádi országban megvalósul a helyi digitális iparági szervezetek – Magyarországon az Informatikai Vállalkozások Szövetsége(IVSZ) közreműködésével.
A digitális készségek fejlesztése a többi korosztálynak is fontos
Magyarországnak még van hová fejlődnie a digitális készségek terén. Az uniós Digital Decade jelentés alapján a 16-74 éves korosztály mindössze 56 százaléka rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel.
Az IVSZ azért is vállalta el az IT Fitneszteszt koordinálását hazánkban, hogy pontosabb képet adhasson arról a szakpolitika felé, milyen területeken van szükség beavatkozásra.
Ugyanebből az indíttatásból üzemelteti a szövetség az uniós támogatású digitaliskeszsegek.hu oldalt is, ahol számos tanfolyam, esemény vagy pályázat található a témában. Augusztus 29-én egy olyan webináriumot is szervez a szövetség, amely tanároknak nyújthat segítséget a generatív mesterséges intelligencia oktatásban való használatához.
A webináriumon az érdeklődők megismerhetik, hogyan lehet az órai anyagokat gyorsan személyre szabni a mesterséges intelligencia segítségével, milyen módon támogathatja az AI a diákokat a vizsgára való felkészülés során, illetve hogyan segítheti az AI a tanárokat új, interaktív tanulási platformok kialakításában.
“Az IT Fitneszteszt tavalyi eredményeiből is az látszott, hogy mind az általános, mind a középiskolás korosztálynál az irodai eszközök használatát és a komplex feladatmegoldást mérő területeken teljesítettek gyengébben a diákok, így ezekre kell kiemelt figyelmet fordítani a jövőben.
Általánosságban is emelni kell a diákok digitális készségszintjét, hiszen a teszten mindössze a résztvevők 37,7 százaléka ért el 50 százaléknál jobb eredményt” – emeli ki Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.