Az elmúlt években többszörösére nőtt a pszichés okokra visszavezethető táppénzes napok száma a hazai munkahelyeken is. Ezen enyhíthet egy új magyar applikáció, három cég összefogásából.

A munkahelyi mentális egészség kérdése egyre nagyobb kihívást jelent a vállalatok számára is, hiszen miközben az alapvetően meghatározza a szervezet teljesítményét, a munkaerőpiacon egyre dominánsabb Z generáció már komoly elvárásokat támaszt a cégekkel szemben ezzel kapcsolatban is.
A stressz mindennapos jelenség a hazai dolgozók kétharmadánál, ami gyakran még a pihenőnapokon sem csillapodik, de az alkalmazottak fele világszerte is küzd a rohamosan terjedő kiégéssel, ami komoly egészségügyi tüneteket és kockázatokat is hordozhat.
A probléma jelentőségét felismerve fogott össze három hazai cég, hogy összerakja a Health check ☑️ elnevezésű digitális megoldást, amely átfogóan vizsgálja a munkavállalók mentális és fizikai állapotát, értékes visszajelzésekkel szolgálva mind a dolgozók mind a cégek számára.
Az Európai Unióban átlagosan 136 milliárd euró, Magyarországon pedig 440 milliárd forintnyi veszteség keletkezik évente a nem, vagy nem megfelelően kezelt munkahelyi stressz miatt, amely a kieső munkanapok mintegy 50-60%-áért felelős.
A munkavállalók is egyre jelentősebbnek érzik a problémát, ráadásul többnyire magukra hagyva küzdenek vele: 10-ből 4-en vélik úgy, hogy a fokozott stresszel járó pszichoszociális kockázatokat a cégük nem képes hatékonyan orvosolni.
Erre a kihívásra ad innovatív választ a Health check ☑️ alkalmazás, amelyet a budapesti startup, a CHEQ munkáltatói kommunikációs rendszerébe integrálták, szakmai partnerei pedig a Pro Health Consulting Group és a munkahelyi pszichológiára specializálódott Minder.
„Ma már nem kérdés, hogy a munkavállalók mentális állapota milyen jelentős mértékben támogatja vagy éppen akadályozza a cégek hétköznapjait, a feladatellátás minőségét vagy konkrétan a termelékenységet” – emeli ki Logemann-Molnár Zsófia a MINDER alapító szakpszichológusa.
Az alkalmazás anonim visszajelzéseken alapuló „hőtérképet” készít a komplett munkahelyről, így a cégvezetők és HR-szakemberek gyorsan felismerhetik, hol van szükség beavatkozásra.
Az eredmények alapján újratervezhetők a munkahelyi folyamatok és a célzott egészségmegőrző programok is – ezek pedig közvetlen üzleti előnyként járulnak hozzá a munkavállalói elköteleződés növeléséhez és a fluktuáció legyőzéséhez is.
A hazai munkavállalók a túlzott munkaterhelésre panaszkodnak legtöbbet
A hazai munkavállalók egyébként a túlzott munkaterhelés (43%), a tisztelet és igazságosság hiánya (32%), valamint a túl magas elvárások (26%) miatt szenvednek leginkább, és 46%-uk úgy gondolja, hogy már olyan fizikális egészségügyi problémája is van, melyet az ezekből fakadó stressz váltott ki.
Az alkalmazás ezeket mind figyelembe véve ad visszajelzést az alkalmazottaknak saját pszichés állapotukról, támogatva a tudatos stresszkezelést és az önismereti fejlődést.
Sokan küzdenek azzal, hogy bár érzik, hogy valami nincs rendben, mégsem tudják az okokat azonosítani és a dolgok mélyére ásni. A hazai digitális megoldás segít a felismerésben, és akár a komolyabb következmények megelőzésében is.
“CHEQ rendszeren belül mostantól elérhető a mentális és fizikai egészség felmérése digitálisan, azonnal és adatvezérelten” – hangsúlyozza Deliága Ákos a CHEQ-et fejlesztő Talk-A-Bot Zrt. alapító-vezérigazgatója.
A fiatalabb munkavállalók már olyan vállalatokat keresnek, ahol a szakmai kihívások mellett hangsúlyos szerepet kap a munka-magánélet egyensúlya, a mentális és fizikai egészség támogatása, valamint a kreativitás és az innováció.
Ez azt is jelenti, hogy sokkal magasabb elvárásokat támasztanak a munkahelyi jóllétükkel kapcsolatban, mint bármelyik korábbi generáció, de ha úgy érzik, odafigyelnek rájuk és visszajelzéseikre, azt meghálálják.
„Az sem szabad elfelejteni, hogy a hatályos jogszabályok hazánkban is tartalmaznak a mentális egészségre vonatkozó előírásokat. Ezek alapján a munkáltatóknak kötelessége a pszichoszociális kockázatok (konfliktusok, munkaszervezés, stressz stb.) rendszeres felmérése és szükség esetén azok csökkentése. A megoldás ebben is támogatja a cégeket” – húzza alá Horváth Zsófia, a Pro Health Consulting Group vezető partnere.

